Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Duke: Nem akarnék ezen nagyon rugózni de mintha kissé alábecsülnéd Daumyr erejét. Boomentől a S éjre vált a nap novellában Jakirte Jak monológjában megtalálod a lényeget, ha nekem nem hiszed. Szóval Daumyr buktatta be Ryeket és Dawát (hol az egyiket gyengítve, hol a másikat stb) és részükről azért egyezkedtek Tharral, mert annak kultusza kezelhetőbb, uralhatóbb volt Ryek individuális szerafistáinál. Ezért támogatták kultuszának megerősítését. De ha úgy látják jónak, akkor épp ilyen módon be is buktathatják. Akkor aztán hol lesz Tharr mint isten kultusz és hívek nélkül?  Daumyr fennmaradásához azonban nem kell egyik tényező sem. Nem véletlenül Famor kasztú csak a Lélekőr (Tharr ynevi helytartója), míg a daumyriak az Elendor.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Ettin: Abszolút elképzelhető, hogy neked van igazad. Ugyanakkor egészen biztos vagyok benne, hogy Tharr vagy a papjai szemszögéből elmesélve azért egészen másképp festene a helyzet. Mert ugye az, hogy Jakirte mit mond, vagy gondol egy adott témában, az korántsem egyenlő a valósággal. (Anélkül, hogy utóbbi kifejezés értelmét mélyebben elkezdenénk boncolgatni...  smile  ) Ezen a fórumon is elhangzott sokszor, hogy egy regényszereplő szubjektív gondolataiból, monológjából nem szabad hosszútávú következtetéseket levonni.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Annyira szubjektív Jak véleménye, hogy ez köszön vissza a szerepjátékos világleíró kiadványokban a Summariumtól a Toronig + a tematikus kyr antológiák háttéranyagaiig bezárólag. Tudnék idézni is de most erre nincs időm. Nézz utána, ha gondolod.  smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

@Duke: senki nem állította, hogy jófiú. Az egész onnan indult, hogy természetéből adódóan (valódi isten, nem isteni lényegű átok) kevésbé kártékony Orwellánál, és kultuszának is akadnak az egyetemes emberi értékrenddel kompatibilis elemei. Az erkölcsi megítélésén ezek jottányit sem változtatnak - arra kellenek, hogy a Szövetség és a Cordia konfliktusát megtartsák a politika síkján, mert vallásháborúként csak népirtással érhetne véget, az akotóknak pedig egyiket sem állt/áll szándékában meghonosítani Yneven.

Ezt a hozzászólást olvasva és tartamilag értelmezve, az előzmények tükrében átgondolva végképp nem értem mi volt a bajod véleményeimmel.
A vita nem onnan indult mint a fenti idézetben áll, sose mondtam hogy Ősgonosz lenne, azt sem tagadtam hogy van nála ártalmasabb létező, és igy azt se hogy ne lennének kultuszának értékei. Csak ezek léptékét és fontosságát tartottam sokkal csekélyebbnek vagy pozitívumként tekintendőnek mint te.
Szerintem ha egy objektív, nem érintett, Ynev irodalmi világát jól ismerő valaki végigolvasná kezdettől fogva az egész disputát a pro kontra véleményekkel együtt, igencsak felhúzná a szemöldökét hogy miért érdemlek sárga lapot (azon túl hogy te osztod mint moderátor és topikgazda), és esetleg felmerülne benne, hogy ennek pusztán az érvelésetek el nem fogadása az oka.

Off:
Továbbá az Ynev világával kapcsolatos kérdéseket  félretéve lenne némi észrevételem:
- mindent elolvastam, az érveket átgondoltam, de mindenre lehetetlen idézettel reagálni hogy ezt "bebizonyítsam".
- konkrétan nem igaz h. az érveket nem vettem figyelembe --> az igaz viszont, hogy nem fogadtam el jópárat. Másokat viszont igen.
- Azon kívül, miért is kellett volna mindet elfogadnom? Még a pápa is csak hitbéli kérdésekben tévedhetetlen, de neki se áll jól az ex catedhra kinyilatkoztatás.
- Ynev világának alakítója vagy, de a világleírás dinamikusan változik, és az ezekből adódó önellentmondásokat íróként belülről nem biztos hogy olyan jól észreveszed, mint aki sokkal inkább out of box tekint a regényekből és leírásokból kialakult világképre.
- A tekintélyalapú érvelést egyébként sem fogadom el- se itt, se a bizniszben, se a magánéletben.
- A világ és benne lényegi dolgok általad elismerten is sokat változtak az elmúlt több mint negyedszázad irodalmában, ezt tudva már egyik legelső hozzászólásomban leírtam, hogy oké, értem, akkor viszont legyen annyi kimondva hogy régen ez volt, átgondoltuk, de ma már ez van, punktum, ezért a  miérteket firtatni botorság. Ez esetben nem "akadékoskodtam" volna egy minutát sem.


Off vége.

Az igazság nem attól függ, hogy hiszel-e benne.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Krokusz: a tekintélyfóbiáddal az a gond, hogy masszívan rá van nőve a fejedre és folyamatos indulati kommunikációra (libellálás, dobozolás, pápázás, stb.) késztet. Nem csak velem, aki - pechemre - a világ egyik legtradicionálisabb és legtekintélyelvűbb szakmáját gyakorlom, hanem a többiekkel is... nyilván azon az alapon, hogy a tekintélyt pártolják helyetted. smile
A sárgát részben emiatt, részben azért kaptad, mert a velem való zsigeri inkompartibilitásod tudatában akár hanyagolhatnád is a fórumot, de nem teszed. Elvégre itt kockázat nélkül emberkedhetsz azzal a majdnem valódi autoritással, aminek írói személyiség a neve.
Sekély a kéj, amihez a magánéletben (bizniszben, stb.) elszenvedett sérelmek folyamatos visszaosztásával jutni lehet.  Ahhoz, hogy valaki a küldetését is megtalálja benne, vészesen üresnek és/vagy sötétnek kell lennie - nálad érzésem szerint mindkettő adott, de ez legyen a te gondod. Az én gondom az, hogy ez egy közösségi felület, ahová a legtöbben épp az elől a fruszráció elől járnak, ami belőled dől. A szándékos játékrontás lehet kockázatmentes, de következmények nélküli nem... szóval ideje más kiélési lehetőség után nézned.

Na most van vége.

@mindenki: szembesítenétek a tekintély alapú érvelésemmel, amit a magánember/bizniszmen, stb. annyira zokon vett? Nekem ugye akkora az arcom, mint egy borneói orángutánnak, és nem látom tőle...

http://i65.tinypic.com/2mc6att.jpg

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Itt szerintem semmilyen érvelési mód és egyetlen érvelő sem felelt meg neki. Érvek helyett gúnyos kioktatást pedig nem lehet vitának minősíteni. Igy aztán nincs értelme semmiféle szembesítésnek András. Ha egy embert kb öten próbálnak meggyőzni érvekkel, példákkal hiábavalóan, akkor nem biztos, hogy abban az öt emberben van a hiba. Szerintem.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Ettin írta:

Annyira szubjektív Jak véleménye, hogy ez köszön vissza a szerepjátékos világleíró kiadványokban a Summariumtól a Toronig + a tematikus kyr antológiák háttéranyagaiig bezárólag. Tudnék idézni is de most erre nincs időm. Nézz utána, ha gondolod.  smile

Utána néztem. Ezt találtam: "A shuluri Hatalmasok ellenben megtalálták azt, akire szükségük volt: Tharrt. Nem mintha diktálhattak volna egy istennek, de új meg új engedményekkel, hívek sokaságával kedveztek neki, folyamatosan növelték hatalmát a másik négy rovására, és mire elérkezett az idő, hogy az erősödő Északi Szövetség ellenében maguk is társakat keressenek, már Tharr uralta Toron egyházainak javarészét, s ítéleteivel gyakran segítette az őt megerősítőket." Summarium, 327. oldal, kiemelés tőlem.

Talán mégse lett volna baj, ha van időd idézeteket keresni.  smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Duke: Látom megtaláltad a több száz oldal forrásanyagban azt az egy mondatot (kiemelés tőled), ami alátámasztja a mondandódat. wink  Kár, hogy nem kutakodtál tovább.  smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Duke írta:
Ettin írta:

Annyira szubjektív Jak véleménye, hogy ez köszön vissza a szerepjátékos világleíró kiadványokban a Summariumtól a Toronig + a tematikus kyr antológiák háttéranyagaiig bezárólag. Tudnék idézni is de most erre nincs időm. Nézz utána, ha gondolod.  smile

Utána néztem. Ezt találtam: "A shuluri Hatalmasok ellenben megtalálták azt, akire szükségük volt: Tharrt. Nem mintha diktálhattak volna egy istennek, de új meg új engedményekkel, hívek sokaságával kedveztek neki, folyamatosan növelték hatalmát a másik négy rovására, és mire elérkezett az idő, hogy az erősödő Északi Szövetség ellenében maguk is társakat keressenek, már Tharr uralta Toron egyházainak javarészét, s ítéleteivel gyakran segítette az őt megerősítőket." Summarium, 327. oldal, kiemelés tőlem.

Talán mégse lett volna baj, ha van időd idézeteket keresni.  smile

@Duke: Igazából az általad idézett műben tovább is lapozhattál volna, mert akkor találhattál volna olyat is, hogy: wink
Az Elendorhoz egy másik csoport is tartozik, akik központi szerepet foglalnak el Észak történelmében, … A Hatalmasok leszármazottai ők, akik mindenkitől elzártan élnek a Quiron-tenger egy szigetén, s innen irányítják a birodalom politikáját, itt szövögetik saját terveiket.Még magát a császárt is kezükben tartják, ők Toron valódi urai. „ (Summarium 336. oldal)

Vagy. „A pápák gyakorta állnak személyes függésben valamelyik boszorkányerődbéli klánnal, ám ez nem minden esetben jellemző, elsősorban a Hatalmasok érdekeitől függ ezen kötések léte vagy nemléte. …Mivel a pápáknak kell időről-időre megválasztani Tharr egyházának legfőbb papját, a császár Shulurban székelő Lélekőrét, a kínosan kialakított és roppant törékeny egyensúlyt kölcsönösen előnyös szövetségi rendszerekkel szabályozzák. Mindezzel együtt nem egyszer fordult már elő, hogy hatalmi szóval, a Boszorkányerőd, vagy a Dinasztia parancsára választottak meg egy-egy Lélekőrt, így vetve véget az éveken át húzódó véres harcoknak.” (Ynevi kóborlások 193. oldal)

Vagy méginkább. „Kétségtelenül különös, hogy az Erőd családjai mégis Tharr mögé álltak. Egy olyan isten mögé, kinél (közülük nem egy) bizonyos értelemben maguk is öregebbek. „ (Toron 301. oldal)
… „Ők voltak, akik felismerték a Háromfejű káoszában rejlő lehetőségeket, s Toronra szabadították az addig háttérbe szorult istent, hogy egységes eszmékkel vértezzék föl lassan ébredező új országukat. (Toron 302. oldal) … Annyi tűnik csupán bizonyosnak, hogy Tharr leghatalmasabb földi (ynevi* a szerk) pártfogója a galambcímeres Gebattar Ussys Tachryss. Neki szolgál az oroszlán- és a kígyópápa. … a Terrn klán jelenlegi ura, a toroni macskák felett parancsló Harn Sys Terrn irányítja Tharr rangban harmadik pápáját, a bakszarvút.” (Toron 303. oldal)  (kiemelések tőlem)

Én azt látom, hogy te a Tharr és Daumyr között kötött megegyezést úgy értelmezed, mintha az istenség ezt személyesen szkanderozta volna le a calyrokkal. S azóta is ő Toron vezetője. Holott „csak” Toron egyházait uralja, mert Toron valódi urai a Hatalmasok. Ráadásul Tharrt is köti a be nem avatkozás törvénye, amit a Harmadkor óta Ősi Egyezményként neveznek. S semmilyen adat nincs arra vonatkozólag, hogy a Háromfejű bármikor is ki akarta volna játszani ezt. Tharr a calyrok akaratából lett az ami a Hetedkorban és jól is van ez így neki.
Yneven egy istenség (kivéve az úmatokat) a hívei számától függően nyer hatalmat, s ha ezeket a híveket elfordítja magától, vagy azok maguktól, vagy más behatástól vezetve (mondjuk Toronban a calyrok más kyr isten egyházát kezdik erősíteni) elfordulnak tőle, akkor sütheti a pozícióját. Nézd meg, hogy Tharr rögvest berottyantott a gatyába (értsd a Lélekőr Vénje útján lélekszakadva rongyolt a Császárhoz, nehogy az hivatalos egyházzá emelje az Árnyékúrnő szervezetét), mikor a Farkasfejes klán ura Omorra Tyr Tysseh (más forrásokban Fried Ri-Vilar) a Bilincstörő, Morgena egyházát kezdte erősíteni a Háromfejű rovására. (Boomen-Sogron lángjai)
Részemről ennyi a történet.  smile

Utoljára Ettin szerkesztette (2018.10.09. 09:41:31)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Duke, Ettin: thx a demonstrációért, hogy vitázni a hagyományos módon, érvek ütköztetésével is lehet.
A dolog úgy áll, hogy mindkettőtöknek van igazsága: egy halátalannak közvetlenül még a calyrok sem diktálhatnak, de többféle módon és mértékben képesek nyomást gyakorolni rá. A "szkanderozás" ebben az értelemben a kezdetek óta folyik, de mederben tartja a történelmi tapasztalat, hogy Toron kormányozhatóságához szükség van egy állammonopol vallásra, ezen a téren pedig Tharrnak nincs és soha nem is volt alternatívája. A világi és az egyházi erőcentrum viszonya a kölcsönös függésről szól, ennek fgyelmen kívül hagyása mindkét fél számára végzetes következményekkel járna.
A Lélekőr császárnál tett látogatása az én olvasatomban nem Tharr, hanem a Tharr-egyház pánikreakciója: a tömegek hitén nem lehet parancsszóval/máról holnapra változtatni, más kultuszok helyzetbe hozása viszont azonnal és jelentős mértékben csökkenti az állammonopol istenség evilági képviselőinek befolyását.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Köszönöm András! Részemről ez így ok.  smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Ettin írta:

Köszönöm András! Részemről ez így ok.  smile

Szintúgy.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Ettin írta:

Toron és Daumyr: Feltúrtam a rendelkezésemre álló összes forrásművet a témában, de sehol nem találtam a kérdésemre választ. Van ugye az Ynevi kóborlások modulgyüjtemény Véridő  elnevezésű modulja. Abban szerepel, hogy a Hatalmasoknak három követe van, akiken keresztül a Hatalmas a távolban is érvényesítheti az akaratát akkor, ha valami oknál fogva a calyr a ghyrrín alakjába kényszerül. Ilyenkor az Önként Vállalt Száműzetés szoboralakját magára öltő Hatalmast a három követ, un. kah-tor segíti mindenben, mivel a ghyrrín alakban a Dom korábbi önmagához képest csak korlátozottan cselekvőképes. Nos, felteszem, hogy ekkor a kah-tor sokkal közelebb áll a calyrhoz mint a klán Dom Minora, vagy éppen a saját boszorkányhercege (már ha van neki, mert a Dian-on klánnak pl nincs). Mi alapján kerül kiválasztásra a ghyrrín által a kah-tor személye? Pillanatnyi helyzet (a ghyrrín úgy látja jónak, hogy te vagy te legyél az és pont) függő vagy eredendően vannak olyan toroniak, akiket direkt kah-tornak nevelnek, kondicionálnak? Ebből kifolyólag csak az adott klán (daumyri) szülötte lehet (tehát tisztavérű kyr), vagy külvilágbéli (értsd nem Daumyrból való) is esetleg? Mi lesz azokkal a kah-torokkal akiknek a Domja végül elvégzi külvilági feladatát és leveti magáról a ghyrrín alakot? [Arra nézvést van elképzelésem, hogy mi lesz azokkal, akiknek elpusztul a Domja ghyrrín formában.] Kasztjuk gondolom az Elendor lesz, legalábbis amíg kah-torként szolgálják a ghyrrínt. De ezt csak én mondom. A kah-tort egyébiránt a Véridő modulon kívül egyetlen egy függelékben, szószedetben sem találtam a toroni témát valamennyire is érintő könyvekben. Igaz a ghyrrín sem olyan sokszor fordul elő. + A daumyri Öreg klánok Domjai ( Szárnyas Oroszlán, Baziliszkusz, Tengeri Kígyó) kényszerülhetnek e az Önként Vállalt Számüzetés alakjába? Segítene valaki?  smile

Tud segíteni valaki ezzekkel kapcsolatosan?  Valahogy elsikkadt ez a hozzászólásom. smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Ettin írta:

A kah-tort egyébiránt a Véridő modulon kívül egyetlen egy függelékben, szószedetben sem találtam...

Ez annyit tesz, hogy az irodalmi Yneven nem létezik, a toroni témafelelős (Boomen) elképzelésével nem köszön össze és (a modul készítőjének/készítőinek lehetséges kivételével) hozzászólni se tud senki.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Sajnálattal olvasom.  sad

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Északi Szövetség és Ordan: Van e az Északi Szövetség és Ordan között kereskedelmi, gazdasági esetleg politikai  (és méginkább esetleg katonai) téren kapcsolat, együttműködés? Az ÉSz tekintetében ez lehet csupán tagállami szinten koordinált is (pl. Tiadlan és Ordan vagy Erigow és Ordan relációban). Gondolok itt a Zászlóháborúk idején esetlegesen fennálló partnerségre is.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Sziasztok!
Én csak olvasom a fórumot és néha kérdezek is. Örültem neki, hogy Krókusz és korábban Draconarius rákérdezett olyan dolgokra, amikre én is kíváncsi voltam. Vitték előre a fórumot, lehetett agyalni a hozzászólásaikon. Nem nagyon értem, hogy miért kellett őket kioktatni. És kitiltani. Ezek után lesz-e még valaki, aki le meri írni a gondolatait, szembe mer-e menni a "kánon"-nal. Ha úgy gondoljátok, hogy ti találtátok ki a hátteret a M.A.G.U.S.-hoz, ne kérdőjelezze meg senki, akkor itt csak kérdezni lehet Tőletek, vitát indítani nem érdemes. Remélem engem nem tiltotok le emiatt a hozzászólás miatt.

Az egypúpú tevét az különbözteti meg a kétpúpú tevétől, aki akarja.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Vortex írta:

Sziasztok!
Én csak olvasom a fórumot és néha kérdezek is. Örültem neki, hogy Krókusz és korábban Draconarius rákérdezett olyan dolgokra, amikre én is kíváncsi voltam. Vitték előre a fórumot, lehetett agyalni a hozzászólásaikon. Nem nagyon értem, hogy miért kellett őket kioktatni. És kitiltani. Ezek után lesz-e még valaki, aki le meri írni a gondolatait, szembe mer-e menni a "kánon"-nal. Ha úgy gondoljátok, hogy ti találtátok ki a hátteret a M.A.G.U.S.-hoz, ne kérdőjelezze meg senki, akkor itt csak kérdezni lehet Tőletek, vitát indítani nem érdemes. Remélem engem nem tiltotok le emiatt a hozzászólás miatt.

Lesz és van. András max. akkor szokott vétózni, konkrétan az én novellám esetében is, amikor az képtelen volt célját elérni (olvasó), nem feltétlenül azért mert teljesen járhatatlan út lett volna. Noha azóta szerzett ismeretek fényében még jó is, hogy nem az eredeti elképzelés jött létre. Amennyit Andrásból szerencsémre megismertem, abból meg levonható, hogy nem a magyar fantasy Empress Theresája.

Tharral kapcsolatban meglátás: a mi értékrendünk szerinti rossz nem feltétlenül veti meg az ún. jó eszköztárát, és ha intelligens, akkor használja is. Annak ellenére hogy apoteózison átesett jahorr démon-isten, nem hülye, és nem feltétlenül kicsinyes. Ezért jó Tharr, nehéz elfogadni, hogy egy teljesen visszaütköztető esztétikumú és eszköztárú lény nem velejéig romlott, illetve elég józan ahhoz, hogy életrevaló maradjon, legfőképpen hihetően effektív.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Szia András, sziasztok!

Volna néhány nyelvekkel kapcsolatos kérdésem, de nem bonyolult nyelvészeti szempontból, inkább a szerepjáték használati oldaláról. Nyilván minden nyelvterület egyedi, különféle hatások érték, rengeteg dialektus található meg, de mégis, ha egy kicsit egyszerűbben akarjuk kezelni a kérdést, hogy egy kalandban a karakterek konkrétan milyen nyelvtudással tudnak részt venni a kaland egészében, tehát a különféle nyelvjárásokat egyszerű nyelvekké csupaszítjuk/csoportosítjuk, akkor:

1. Milyen nyelvet beszélnek az északi városállamokban? Nyilván mindenhol mást és más mértékben, valamint rengeteg a speciális kivétel, de alapvetően inkább a toroni nyelv a "közös", vagy az aszisz nyelv? Egy átlagos városállamban melyik lenne nagyobb valószinűséggel? Illetve a pyar, mint közös nyel (tudom, hogy a kettő nem teljesen azonos, de az egyszerűség kedvéért), teljesen elterjedt, mindenki beszéli az utolsó parasztig?

2. Milyen nyelv van a Riegoy városállamokban? Itt is nyilván rengeteg féle, illetve sok saját nyelv is van, de a pyar (közös), vagy inkább az erv az, amin egy odavetődő kalandozócsapat megértetheti magát gyakorlatilag mindenkivel?

3. Olvastam tegnap egy rúnacikkben, hogy az erveknél a pyar a hivatalos nyelv (vagyis az ottani, erv dialektusa). Ez azt jelenti, hogy szintén csak játéktechnikai oldalról, figyelmen kívül hagyva az irodalmi színességeket (kyr rekonstrukció, irodalmi erv, vidéki, városi, ...stb.), az Északi Szövetségben is a pyar (közös) nyelvet beszél mindenki, vagy van egy erv, ami az északi szövetség közös nyelve, és ennek semmi köze a pyar-hoz, amit attól függetlenül is beszélnek? És ha az utóbbi, a pyar mennyire elterjedt? Egyszerű parasztok is értik?

Tudom, hogy nem illik egy írótól ilyesmit kérdezni, hogy összetett és remekül kitalált nyelvi fejlődéstanát ennyire egyszerűsítse le, de mint szerepjátékos, szeretném tudni a nagyjáboli alapokat, hogyha egy kalandban a különféle nyelvek nem játszanak fontos szerepet, akkor a karakterek hol, milyen nyelvtudással tudnak helytálni, mi az átlagos, mi a nagyjából helyes.

Előre is köszönöm!

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Vortex: az indokolalan többes számért (szerzői fórumon vagy) és a vélhetően szándéktalan hamis tényállításért (Draconarius nincs kitiltiltva) nem fenyeget retorzió. Lásd még:

Ez a felület az író, az olvasók és a pályatársak közti kapcsolattartás és eszmecsere fóruma. Kérdések és észrevételek mellett kritikáknak is helyt ad, ha azok megfelelnek a kultúrált véleménynyilvánítás normáinak. Az építő kritika legfőbb ismérve, hogy nem az alkotót, hanem a művet minősíti - az utóbbi fontosabb is, nem csak maradandóbb.
Ami belefér: SF, fantasy és kapcsolt részeik; általában véve bármi, ami az 1987 óta általam (inkl. Wayne Chapman, Damien Forrestal és Ed Fisher) létrehozott, illetve a közreműködésemmel született novellák, regények és egyéb kiadványok kapcsán bárkiben felmerül. A vélemény és az asszociáció szabad, az utóbbiból a távoli sem offtopic.
Ami nem fér bele: kötekedés, ízetlenkedés, politikai és személyes gyűlölködés. Aki ilyesmire vágyik, vegye az irányt az erre szakosodott fórumok felé. A "kiadó jobban tenné, ha..." jellegű üzenetekkel érdemes közvetlenül a DV-hez fordulni; én magam 1999 óta csak szerző és licencadó vagyok. Akik egyiknek sem tudnak/akarnak elfogadni, szintén rossz helyen járnak: a gyakorlat igazolta, hogy nincs érdemi mondanivalónk egymás számára.
Moderálás: az utolsó - 2008-as - trolljárás óta utólag moderált fórum vagyunk. Ez annyit tesz, hogy minden hozzászólás kikerül, és ha a fenti szempontoknak megfelel, változatlan formában ott is marad. A békeszegő és/vagy tartalmatlan bejegyzések eltűnnek, súlyosabb esetben a szerzővel együtt. Aki ezt brutálisnak érzi, tegyen próbát az offline emberkedéssel - garantáltan meg fog lepődni.

@Morrola: küszüntük.

@Cundior: aloha,
a nyelvi fejlődéstan összetettnek összetett ugyan, de szerencsére utólagos machinációk eredménye, tehát nem gond egyszerűsíteni rajta. smile

1. Ez a legfogósabb kérdés a három közül. A bonyodalmak elkerülése végett célszerű az eredeti koncepciót alapul venni: a tengermellék pyarroni hitű részein a quironi-közös a napi érintkezés nyelve, ehhez társul a horeni partszakaszon (a Baraad-szigetekkel szemben, ahol a kontinentalista és a toroni érdekszféra közvetlenül érintkezik) a köztoroni. Az utóbbi használhatósága a parttól távolodva csökken; az óceánmellék dzsofur és ork településein az utazó a közös nyelv ravún vagy godorai (türkiz) dialektusával tudja magát a legkönnyebben megértetni.

2. Riegoy kulturális-nyelvi értelemben szorosabban kötődik Erionhoz, mint az Északi Szövetséghez, ezért a közös riegi dialektusának a godorai (türkiz) az alapja. A legtöbb helyen megértik az erv-közöst és a köztoronit is.

3. Az erveknél a pyarroni eredetű közösnek az a dialektusa a hivatalos nyelv, amit erv-közösnek nevezünk. Ezzel a népességcentrumokban mindenütt el lehet boldogulni, alapszinten még az eldugott tanyákon is megértik.
Fontos: az erv-közös nem azonos a pyarral, csak egy tőröl fakad vele. Tehát aki csak az egyiket beszéli, a másikat nem feltétlenül/azonnal fogja; szinte mindent megért ugyan, amit hall, de az eltérő kifejezéskészletet szoknia kell.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Köszönöm szépen a választ! Szóval alapvetően a közös nyelv, a hivatalos mindenhol (Északi Szövetség, északi Városállamok, Riegoy), de a városállamokban a toronival vegyülve. (És természetesen kiegészítve az általad írtakkal, amik viszont csak elterjedtek, nem hivatalos, mindenki által beszéltek.)

Egy apróságot még kérdeznék, ha lehet, ez az erv-közös még ködös számomra. Szóval van a pyar nyelv, ez azonos a közössel? (Mintha az rémlene, hogy nem teljesen.) És van az erv nyelv, ami (gondolom a vallással együtt érkezett délről, és egybeolvadt a helyiek nyelvével) lett az erv-közös. Szóval ha egy karakter mindössze egy nyelvet beszél: a pyart, akkor gyakorlatilag beszéli Ynev közös nyelvét, valamint a pyarroniak és az ervek hivatalos anyanyelvét is? (Természetesen vannak különbségek amiket említettél, hogy szoknia kell, ismeretlen kifejezésekkel találkozik, akcentussal fog beszélni, ...stb. de lényegében érti, egy azon nyelv távoli dialektusaként kezelendő?)

Bocsánat az értetlenségemért. smile

Utoljára Cundior szerkesztette (2018.10.15. 18:19:29)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Sziasztok!

András;
valamelyest Cundior kérdéséhez kapcsolódva: mekkora a déli parton az aszisz elterjedtsége? Boldogul vele az utazó?

Illetve a namosai kyr megfeleltethető-e a quironi közösnek?

"... A mohos szobor alapján a Bűvdudás nyakigláb alak lehetett különös szemekkel. ..."

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Cundior: ne szabadkozz, ezek egyáltalán nem könnyű példák. Amikor szakítottunk az egyenes földi párhuzamokkal, a fogódzók jó részét is feláldoztuk az életszerűség oltárán.
A gond ott kezdődik, hogy a klasszkus m* (nagy zöld) nem tesz különbséget a közös nyelv és annak regionális dialektusai közt, amiknek nettó három évezredes autonóm nyelvfejlődés után muszáj létezniük. A természetes egyensúly helyreállítását Kornya Zsolt kezdte nyelvekről szóló Rúna-cikkében a '990-es évek végén, ennek aktuális verziójával dolgozunk ma is.
A közös nyelv eszerint nem egyetlen idióma, hanem azonos (gdon és kyr) alapokra épülő, egymást többé-kevésbé átfedő szókészletekkel dolgozó nyelvcsoport. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minél távolabbra merészkedik valaki otthonról, annál kevésbé fogja érteni az ottani közöst - erv-pyar viszonylatban (ami a hetedkori civilizáció két pólusa) a különbség már akkora, mint irl az angol és a holland között. A konkrét kérdésre tehát nem a válasz, de a közös valamelyik verziójának ismerete nagyban megkönnyíti a többi elsajátítását. A legkedvezőbb helyzetben az erioni (türkiz) közös anyanyelvűek vannak, mivel az mindkét pólus szókészletéből tartalmaz elemeket. A játékban ez annyit tesz, hogy egy erioni születésű JK-nak 1 év pyarroni/erevíni tartózkodás után megvan a helyi közös alapfok (nyelvismeretre fordítandó kp nélkül), míg egy pyar vagy erv születésű JK-nak az ellenpóluson ugyanehhez minimum 2 évre van szüksége.
Fontos még: a honszerző ervek irlav nyelve csak praktikus okokból (hangjelölő írásrendszer hiánya, stb.) szorult háttérbe az erv-közöshöz képest, Erevín lakói számára érzelmileg ma is az előbbi jelenti az anyanyelvet.

@bűvdudás: a déli parton az arszíl-obsz nyelvcsalád nyugati és keleti ága, az aszisz és a ravún kétharmad-egyharmad arányban osztozik. Az előbbi tehát alappal nevezhető dominánsnak, és még azokon a területeken is lehetővé teszi a boldogulást, ahol a szórványnépek csak valamelyik elődjét (pl. csarkali vándornyelv) beszélik.
A namosai kyr a küzös nyelv északföldi előképe, vagyis quironi közös=pyar közös+namosai kyr+arszíl nyelvcsalád.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Ettin írta:

Északi Szövetség és Ordan: Van e az Északi Szövetség és Ordan között kereskedelmi, gazdasági esetleg politikai  (és méginkább esetleg katonai) téren kapcsolat, együttműködés? Az ÉSz tekintetében ez lehet csupán tagállami szinten koordinált is (pl. Tiadlan és Ordan vagy Erigow és Ordan relációban). Gondolok itt a Zászlóháborúk idején esetlegesen fennálló partnerségre is.

Ebben tudna valaki segíteni?  smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

András, azt hiszem, most már minden világos, köszönöm szépen a segítséget!

Ettin, bár nem nekem szól a kérdés, de a tűzvarázslók nagy kedvelőjeként, van elképzelésem a dolgokról, ha megengeded, belekontárkodnék. Sajnos pontos forrást nem tudok megjelölni (általában szabálykönyvek leírásaiban szerepelnek ezek), de azt olvastam, hogy északon is találhatók Sogron szentélyek (modulokban, világleíró térképeken is szerepelnek), akik lévén ellenlábasai Toronnak, valószínüleg tartanak fenn kapcsolatot az ordani rendel. Sőt, mi odáig merészkedünk, hogy mivel Toronon kívül más északi Sogron egyház nem létezik, ezért a különböző Sogronita imahelyeket, apró "központokat" ordani papok, esetleg tűzvarázslók tartják karban, kik természetesen a helyi viszonyoknak megfelelően, diplomáciai, követi minőségben vannak jelen (tehát szavuk, hatalmuk, egyházszervezetük nincs). Ez csak saját elképzelés, de mi így tudjuk elképzelni Észak ismeretével azt az állítást, hogy igenis léteznek északi Sogroniták Toronon kívül is.

Ezek mellett azt is olvastam (sajnos szintén pontos forrás megjelölés nélkül, de azt hiszem ezt is kasztleírásban), hogy a tűzvarázslók tudása keresett, alkalmanként észak háborúiban is megjelennek, "lángra lobbantva a csatatereket" logikusan a Szövetség oldalán, Toron ellenében, tehát a diplomáciai, kultúrális-vallási jelenlét mellett, katonai segítséget is nyújtanak, ha nem is konkrét seregekkel, de egy-egy tűzvarázslóval biztos.

A kereskedelemben nem vagyok jártas (a valóságban sem), de Ordan a helyzetét kihasználva, az átutazó tömegek megvámoltatásával, Ynev mindkét féltekéről birtokolt árucikkek magas áron való adás-vételével tett szert hírnévre és vagyonra. Bár Ordan tudtommal nem termel, vagy állít elő semmit, aminek nagyobb kereslete volna, ezért önálló külhoni kereskedelemre önmagában nem igazán volna motivációja, de ha nem csak megvámolnak, hanem át is vesznek árut, akkor azt valahol el is kell adniuk. Kérdés, hogy egészen az Északi Szövetségig eljutnak-e, méghozzá elég meghatározó jelleggel ahhoz, hogy politikai szintű kereskedelmi kapcsolatokról lehessen beszélni. Szerintem a nagy távolság és az ezért szükséges befektetések komolysága okán nem, én legalábbis még nem olvastam ilyesmit, úgy gondolom inkább az Erion és Pyarron közti területeken lehetnek dominánsak, de ez csak egyéni vélemény, szóval engem is érdekel a válasz. smile

Utoljára Cundior szerkesztette (2018.10.16. 12:15:07)