Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Elar: nincs. A fórumon felbukkant szakmai támogató, aki az első találkozón abszolút konstruktívnak tűnt, a másodikon mintha ott se lett volna, majd szőrén-szálán eltűnt - így megy ez. Ami biztos:

* egyetlen mérvadó crowdfunding cégnél se lehet magyarul kampányolni;
* a kickstarter bizonyos feltételeinek sullivan csak volt új-zélandiként tudott megfelelni - én sose fogok;
* sullivan nem keveset költött marketingre és forgalomfigyelésre - többet én se tudnék;
* kétszer ugyanazt/ugyanúgy tenni és eltérő eredményre számítani nem kimondott sikerrecept

Korábban is írtam: nem az a gond, hogy az egóm nem enged kérni, hanem az, hogy fogalmam sincs, milyen a jó kampány... és minek jó, ha a potenciális olvasóim/támogatóim x százalékához csak a "Donate" jut el belőle.
Az új m* rendszer esete bizonyítja, hogy csodák igenis vannak, csak k*** sokat kell várni rájuk. smile Itt tartunk jelenleg.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Nem értek egyet a támogatási résszel kapcsolatban.
Marketingre elég lenne az, amit a szerepjáték esetén kezdtetek, egy jó borítókép figyelemfelkeltő szöveggel. Részletekben meg a kitűzött célok és az idő és a szükséges anyagiak.
sullivan esetéről nem hallottam akkor mégsem volt annyira jó a marketingje.
Semeddig nem tartana összerakni egy ilyet s utána csak figyelni mennyi donate jönne.
De ha nincs motiváció, feladtad, nem kell pénz erre akkor mindegy. (csak itt a forumon 3-400 ezer siman befutott volna)

"Lehet, hogy ez a világ egy másik bolygó pokla" Aldous Huxley

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@GLAD: egy ilyet valóban nem tartana sokáig összerakni, és a privátban érkezett felajánlások alapján jóval több is összejöhetne az általad említett összegnél. Ahhoz, hogy egy évre, azaz két cím erejéig kivonjam magam a havi keresők táborából, durván a tizenötszörösére lenne szükség - ennek elérhetőségében már nem vagyok biztos, és bármennyire szeretnék ismét íróként dolgozni/bármilyen biztosnak tűnik, hogy egy év után lesz hová visszamennem, ennél kevesebbért nem is vállalnám az átállással járó kockázatot. Az vesse rám az első követ, aki én koromban tud ennél merészebb lenni.

Ha az eddigiekből az jött le, hogy feladtam, nem kell pénz, stb., akkor egyfelől nem ismersz, másfelől nem ment át a lényeg. Egy itteni gyűjtés csak nekem segítene (ideig-óráig), a többieknek viszont azt üzenné, hogy kár a fáradtságért, ez az, ameddig íróként a legjobb esetben jutni lehet. Ezt ráérek akkor meglépni, ha tényleg leteszek a sokkezes Ynevről és arról, hogy m*-nak saját szerzői műhelye legyen. (A dolog aktualitását lásd a szomszéd topikban.)

Ami a gyakorlati részt illeti, nem vennék mérget rá, hogy magánszemélyként szabad gyűjtést rendeznem a kiadó harmadik fél által üzemeltetett weboldalán - és ez csak egy a számos kérdés közül, amikre nem tudom a választ. A kampány kiszervezésére irányuló próbálkozásaimra ezen felül csak annyi mentségem van, hogy az emútnyócév minden szabad percét írással töltöm, és mióta a dolog legutóbb szóba került, az új m* munkálatait is aktívan hátráltatnom kell. smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

András. Szerintem csak meg kellene próbálni.
Nem értek hozzá. De miért ne lehetne a Deltával közösen megcsinalni a dolgot? Elég lenne egy bankszámlaszam és a különböző netes felületeken promótálni.
Gondolom Vigasz is bedobna egy szép összeget(?) big_smile
Valahogy csak meg kellene csinálni, hiszen olyan sokan szeretnénk.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Elar: ha közel-távol bárki értene hozzá, nyilván előrébb tartanánk. Mikor úgy tűnt, van szakmai támogatás, konkrétan hittem is, hogy előrébb tartunk - ez gyári hiba nálam, mert sűrűn követem el és nemigen okulok belőle. Azóta egy merő motiválatlanság meg önfeladás vogymuk. Azt az alapítvány izét, ami kampányolni és pályázni is tud majd, csak azért jegyeztetjük befelé Sullivannel, hogy egy B terv hamis illúzióját keltsük/szórjuk a pénzt, mint bolond pék a lisztet. smile

Bocsásd meg a cinizmusomat, amire személy szerint semmivel nem szolgáltál rá, sőt. Ilyen szövődményekkel jár évtizedeken át hallgatni, hogy ebből meg abból (inkl. Karnevál, Kiálts farkast és Garmacor címere folytatás) sose lesz semmi, és a '93, '97, '03, '07 stb. óta halott m* kezét is el kéne engedni már.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Sziasztok!

Két olyan nosztalgiázó kontentet linkelnék az elmúlt napokból, amelyek Andráshoz és a Magushoz kötődnek.
wink

- 10 magyar gyártású Star Wars-zsiványság, amiről a Lucasfilm nem is tudott - köztük András Csillagok háborúja-regénye, a Han Solo nomádjai (szerintem sokkal jobb lett, mint a franchise hivatalos regényei, akárcsak az AVP-ikerkötet):
http://nerdblog.blog.hu/2017/05/04/10_n … roknak_van

- Nyulászi Zsoltot faggatják egy podcastben a Magusról, a Codexről, Dale Avery-regényekről és a videojátékokról (Nexus, King Arthur és társai):
http://iddqd.blog.hu/2017/05/07/checkpo … lt_jatekai

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Hamlet írta:

Sziasztok!

Két olyan nosztalgiázó kontentet linkelnék az elmúlt napokból, amelyek Andráshoz és a Magushoz kötődnek.
wink

- 10 magyar gyártású Star Wars-zsiványság, amiről a Lucasfilm nem is tudott - köztük András Csillagok háborúja-regénye, a Han Solo nomádjai (szerintem sokkal jobb lett, mint a franchise hivatalos regényei, akárcsak az AVP-ikerkötet):
http://nerdblog.blog.hu/2017/05/04/10_n … roknak_van

És tényleg! Ki lehetett a titokzatos Malcolm Webster?  big_smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Shri-En Igron-ról a Változások Síkjára menekült utolsó kyr császárról szeretnék egy kicsit többet tudni.
Olvasni lehet arról, hogy a mindenkori császár a legfőbb anyr és egyben ő a Hatalmasok hatalmasa.
Az érdekelne, hogy ezen a titulusok csak névlegesek vagy valós hatalmat jelentenek? Tehát ő tényleg ért a kyr magas mágiához és egyben a szakrális mágiát is alkalmazni tudja?
Akkor olvastam valami olyasmit is, hogy a császári dinasztia a kyr panteon főistenének Weila-nak a vallását vette fel. Viszont Igron megjelenésében (feketeacél fejpánt benne különös, kék kő, Calowyn Csillaga) inkább Igere-re utal. Akkor ő most melyik vallás anyrja is pontosan?
Mintha valahol azt olvastam volna, hogy Igron a nagy csaták utáni belső bomlás 200 évének utolsó császára. Akkor ő most vett részt valaha nyílt színi csatában? Van-e egyáltalán bármilyen hadászati, taktikai ambíciója? Nevezhetjük-e kyr harcosnak vagy lovagnak? Vagy inkább mágusfejedelem féle?
Milyen kapcsolat fűzi a smaragdmágusokhoz és a hadsereghez? Van e kapcsolat?
Ő tényleg Jelhordozó? Ha az, és eltávozott egy másik síkra, akkor hogyan lépett a helyébe új Jelhordozó? (Hisz ott ha jól tudom „örök” élet várta…)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Engem sokkal jobban érdekelne,hogy vajon ki lehet az a titokzatos Kondor Vilmos?Mert ha gyanum szerint Andrást rejti ez az irói név,akkor sajnos tényleg eltemethetjük Garmacort és Tier nan Gorduint.

Utoljára 1valaki szerkesztette (2017.05.12. 11:09:41)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Chevatas: "Ne emlegesd ama fekete földet eme fekete földön" - mondaná erre Gründolf a Gyűrűkúrából. lol

@Zargas: üdv a fórumon.
Mindenek előtt leszögezném, hogy SEI mitikus alak, akiről éppúgy nincs teljes profilunk, mint (random mitológiai figura) Loki istenről. Annyit segíthetek, hogy összefoglalom, amit tudni lehet/én magam tudni vélek róla. Hogy ez nem száz százalékban kompatbilis a Toron vonatkozó részeivel, nem az én hibám: a kiegészítő hagyja figyelmen kívül a jóval korábban megjelent Halál havában egyes alapvetéseit.

Kezdjük a kályhától: a kyreket a szakrális és magas mágia sajátos, csak rájuk jellemző elegye tette naggyá. Az aktuális közmegegyezés szerint az anyrt pap, a calyrt (fő)mágus értelemben használjuk - az utóbbit a "hatalmas" kiváltására, ami a HH-ban (szigorúan többes szám 3. személyű alanyként) a "birodalmi vezetés" szinonimája volt. Ez a felosztás eleve megtévesztő, mivel az ötödkori felfogás nem tett különbséget szakrális és magas mágia között: egyféle mágia volt, amit a papok és a mágusok nagyjából azonos módon használtak a maguk eltérő céljaira. Abból, hogy a két kifejezés közül a calyr vált rangjellé, az következik, hogy a mágusok tudása "totálisabb" volt a papokénál, de a részletekről nem tudunk bővebbet.

A kyr uralkodóosztály tagjai széles spektrumú szakrális-mágikus képzést kaptak, a császárok tehát nagyon is valós hatalommal bírtak. Amiből nem következik, hogy minden szakágban ők voltak nemzedékük legjobbjai. Tényleges mágikus potenciáljukban éppúgy különböztek, mint egyéb adottságaikban, földi előképeiktől pedig leginkább abban tértek el, hogy (az ynevi társadalmak meritokrata hagyománya okán) sosem voltak posztjukra teljesen alkalmatlanok, vagy ha mégis, nem haboztak azt elismerni - erre alább visszatérek még.
Fontos: az eredeti elképzelés szerint Igere (aki a neve dacára férfi) a kyr panteon főistene, a császárok ezért hordtak zafírt a diadémjukban. Az ötödkor napi gyakorlatában a rangsor puszta formalitás volt, a birodalom lakói nem egyik vagy másik haláltalant imádták, hanem valamennyit. A mindenkori császár nem egyetlen isten, hanem a panteon főpapja volt, tekintet nélkül arra, melyik tag misztériumaiba nyert először beavatást; legkésőbb trónra lépésekor az összeset megismerte.

SEI: a HH szerint már a toroni pártütés idején is ő volt az uralkodó. Az alábbi (nyomtatásban meg nem jelent) részletek a második gra-tinoli csatával foglalkozó dolgozatomból valók, ami a sorsfordító ynevi ütközeteket bemutatói kötethez készült.

"...a császár (Hrím-En Zerdal, a rualani lázadó bátyja) a P. e. 3400-as évek kétséglázadásai nyomán aratta élete egyetlen igazi diadalát: a diadémot – és vele a főhatalmat – tanácsa legifjabb calyrjára, az Igranwl házi Shri-En Igronra ruházta, mielőtt végleg távozott a politika színpadáról. A hagyomány szerint névtelen pusztítóként harcolt és esett el tena-tinoli halálkatlanban (P. e. 3287), ahol a kyrek cselt vetettek, és két légió feláldozása árán újfent megsemmisítették Avida Dolor seregét."

Az alábbi két passzus közül az első a toroni pártütés Toron kiegészítőben szereplő változatát igyekszik összecsiszolni a HH eredetijével, a második SEI háborús szerepével foglalkozik:

"A tényt, hogy Avida Dolor nem távozott el, és nagyobb erőknek parancsol, mit valaha, a toroni pártütés (P. e. 3080) tette nyilvánvalóvá. Az összeesküvők ármányának áldozatai közt volt az utolsó vér szerinti Zeyrdan-származék, a néhai Hrím-En Zerdal unokaöccse is, akit a császár saját fiaként nevelt és – az öröklés hagyományos rendjét visszaállítandó – utódának tekintett. A legitimitási válság ily módon feloldhatatlanná vált; csak idő kérdése volt, hogy szakadékká mélyüljön a tisztavérű főnemesség erőcentrumai között, és államjogi értelemben megpecsételje Kyria sorsát. 

...a rosszemlékű enraweli tanácsülést követő két évtizedben Shri-En Igron rendre maga mellé állította az ingadozó tartományokat, és taktikai győzelmek sorával szorította ki a pártütőket a birodalom szívéből, hogy a pusztítók csatájaként elhíresült tabyrnachi ütközetben (P. e. 3049) végleg visszavesse őket a Pidera déli oldalára."

SEI tehát "elölről" irányított Tabyrnachnál, a második gra-tinoli ütközetnek viszont csak a megtervezésében vett részt, a kivitelezésében nem. Noha országlása alatt az összes jelhordozó kyr testben létezett, ő maga nem tartozott közéjük. Ezen kívül csak annyi biztos, hogy többedmagával, kapun át távozott Ynevről; minden más a vélelmek/mítoszok körébe tartozik.
Remélem, a fentiek segítenek az eligazodásban. Ha valami nem egyértelmű (és érzésed szerint módomban áll azzá tenni), jelezd plz.


@1valaki: ezt a Kondor Vilmos dolgot a jelek szerint már semmi nem mossa le rólam, de vedd tekintetbe, hogy a fenti szöveg egy 27 éve megjelent könyvem sokadik mellékszereplőjét színezgeti. Hogy mit mond ez Gorduin és Garmacor életkilátásairól, a köz majd jól megítéli. smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Gáspár András: Köszönöm szépen a válaszod! Amire kíváncsi voltam mindent megtudtam...

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

Fontos: az eredeti elképzelés szerint Igere (aki a neve dacára férfi) a kyr panteon főistene, a császárok ezért hordtak zafírt a diadémjukban.

Igere? Akkor vajon ki  volt Weila?

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Torro: Weila (e: vííla [rég], vejla) a kyr istencsalád alapító tagja, szertartásnevén a Sorskovács. Kezetben egy, utóbb az egyetlen a calowyni őstársadalom végzetistenei közül; az ynevi kyr liturgiában a passzív-megőrző Igere aktív-alakító ellenpólusa. Kultuszának temérdek befolyásos követője és számos (köztük nem egy szélsőséges) irányzata volt, ezek egyike okozta Avida Dolor megébredését és a birodalom bukását. A hatodkor hajnalára hívei maradéka is elfordult tőle, hagyományát a shenwali smaragdmágusok titkos társasága őrzi.

Ennyi az, ami az irodalmi források alapján biztosra vehető. Vannak aztán mindenféle személyes olvasatokon alapuló vélelmek - a Sorskovács erőszakszervezetekkel való összekapcsolásának SUM óta kísértő téveszméje például, ami a Halál havában ötödkori csatajelenetének magányos Weila-papjából hajtott ki. Azt már a HH alapkiadásának függeléke tisztázta, hogy a kyr légiók mágikus tűztámogatásáról calyrok gondoskodtak, az ÉL és a KSZ1 vonatkozó részei pedig Weila kultuszának tényleges irányultságát és prioritásait is felfedték. Ezekből a többség számára remélhetőleg összeállt, ki is volt ő és hol állt a panteon rangsorában.

Igere nehezebb eset. A Nagyok szerepének letisztulásáig éppúgy Teremtőként futott, mint a pyarroni Kyel, és vélhetően az én anyajogú Calowynra tett célzásaim indították el a nagyasszonnyá válás útján. A koherencia jegyében nem zárom ki, hogy Godorában annak is ábrázolják - én maradok az autentikus novákcsanádi verziónál, mely szerint éppúgy nem nő, mint a hangzásra még gyanúsabb Weila. Akinek ez túl nagy ellentmondás, képzelheti androgünnek bármelyiket/mindkettőt: a nemiségük mellékes a múltidejűségükhöz képest.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

... vedd tekintetbe, hogy a fenti szöveg egy 27 éve megjelent könyvem sokadik mellékszereplőjét színezgeti.

András, Te vagy az igazi Sorskovács  smile .

Ynev pedig elementáris erővel létezik.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@viktor: vannak dolgok, amiket vétek egy szimpla köszönömmel letudni. Ez itt a hosszabb verzió – a műhelymunka utolsó nagy fellángolásának egy szikrája az évtized elejéről, amit egyszer már elsirattam, és gyorsan meg is osztom, mielőtt újra eltökíteném. Kiderül belőle, hogyan hegesztgetjük a világot a színfalak mögött, hogy a lehető legtovább maradjon a lehető legelevenebb.


kérdés: (az első) godorai függőkert elszabadulása előtt a különböző vallások és istenek milyen viszonyban vannak egymással?

válasz: nem lesz egyszerű.
Egyfelől itt-ott megjelentek a kyr vallásról dolgok, de az eredeti – mármint ötödkori – formájáról csak annyit lehet tudni, amiennyi az irodalomban és Boomen szándékoltan torz, kvázi toroni nézőpontú fóliánsában található. Másfelől az események fősodrának a függőkert nem része... azaz eredetileg része lett volna, de mikor Csanád, a kyr tematika kitalálója és gazdája letette a lantot, elsikkadt; a szóló Chapmant egész más dolgok érdekelték.
Igyekszem tartani magam ahhoz, amit ő gondolt, illetve együtt gondoltunk anno, ami  elég szubjektív forrás... és mert Csanád már a VP idején megjelent kyres anyagokat se nézte át rendesen, a Boomenék rpg szövegeiből és irodalmi utalásokból összetapadt "kánont" szinte lehetetlen fedésbe hozni az eredeti irányvonallal. A Godora története kimonondottan ezeket az ellentmondásokat veszi célba és próbálja ilyem-olyan kreatív trükkökkel feloldani.
Indult azzal, hogy a Halál havábanban volt egy utalás a függőkertre, ahol Gorduin járt. Naccerű, de  hol is van? Erionban. Remek, akkor rajkjuk rá a térképre piramisként, az már majdnem Babilon, tehát félig-meddig függőkert... méghozzá mindjárt a palotanegyed fala mellé, ott lesz a jó helye.
Na most ha ezt az ember így hagyja, akkor van egy piramis a fal mellett, kábé olyan izgalmas, mint a soproni kőtár, az egész érdemi részét az ölre menő istenekről meg a többiről elfelejthetjük. Gorduin érintettségét meg pláne, hisz az időközben megjelent szövegek az egész függőkertes rumlit a régmúltba helyezték, és Erion, illetve a poszt-kyr kultúra drámai sorsfordulójaként írták le.
Tehát vagy Gorduin nem lehetett ott (ami Csanádot abszolúte nem zavarta, mikor a Halál havábanba beleíratta, ő ezen a téren is grand signeur volt), vagy a függőkert nem csak ott és akkor van, ahol és amikor leírtuk. Ebből az eszmei hurokból már csak időutazással lehet kibújni... amiről évekkel korábban kijelentettük, hogy nem működik. Nabaz, jó, ha Gorduin nem megy a hegyhez, a hegy jön Gorduihoz, a függőkert mozog az időben, kivételt erősítő szabály, valamiféle oksági hurok, ami újra és újra megtörténik, ez van, ha az istenek fizikailag és spirituálisan is verekszenek egymással.

Valahogy így jött össze az a verzió, ami jó pár éves, de leírni csak mostanság sikerült. Ami egyfelől remek, mert eszerint lényegileg az összes forrás igazat állít, a függőkert tényleg függ, jön-megy, mint a kísértetvonat, beszép, a piramis-kérdést (amit meg nekem sikerült időközben teljesen elfelejtenem, emberek vónánk) meg lerendeztük egy kései reprízzel, ami bennünket itt és most nem érint... illetve csak annyiban, hogy istenek harcáról ennél a kettőnél sokkal konkrétabb helyszíni tudósítást adni nem célszerű, az már nem mítosz, nem jóleső borzongás és időtlen talány, hanem Godzilla vs Mechagodzilla, öncélú hatáskeltés, szánalom, etc.
És itt jutunk vissza az érdemi részhez, a kyr istenek viszonyához.
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ennek az alapvetései elég konziszensek. Az istencsaládok összeállnak, hosszabb-rövidebb ideig együtt bazseválnak, aztán érdekmúlás, feszülés, helyezkedés és szétesés, mely ugyanolyan sokféle módon mehet végbe, mint a csillagok halála és feltámadása, amiről az egész szoborva lett.
A kyr panteon esetében a szétválást nem belső, hanem külső ok, az ilyen kötéseket (is) hivatalból pusztító Avida Dolor idézte elő, ami megzavata a dolgok menetét.  Az erőviszonyok megváltoztak,  de az egyes entitások közti feszültségek nem tudtak kiegyenlítődni, az állandósult túlnyomás pedig robbanás helyett Tharrhoz vezetett, aki korábban guttarként létezett, és most kapott egy löketet a megistenüléshez (Van kínotok? Nincsen. De lenne rá igény). Ez így megy; a kisebb istenek élősdi létformák, hakapeszik, a különbség leginkább a stratégiájukban van, illetve nagyon nem mindegy, hogy választott népük kultúrájában mennyire virulensek.
A kyrek eredeti istenei stabil rendszert alkottak, a könyökléshez nemigen értettek, és mikor a feszültség alábbhagyott, relatíve békésen váltak külön. Volt, amelyik Calowyn felé próbált visszaszivárogni, volt, amelyik úgy érezte, Berkano is lenne mostantól, sőt, inkább csak az; a másképp címzett  imákat - amiből amúgy se volt sok - csak késve vette át, válaszolni meg egyáltalán nem válaszolt rájuk; nyitni kell, jöjjenek a fiatalok, asszonynak kötelesség, lánynak dicsőség, éjidők banyái, egyesüljetek. smile
A legnagyobb pofont nyilván azok kapták, akiknek a legnagyobb arcuk volt korábban (Igere, aki az ötödkor második felében már ki se javította azokat, akik Teremtés őre helyett Teremtőnek nevezték), a legtöbbet pedig azok tudták megőrizni magukból, akik az új idők népei számára a leghasznosabbá tudták tenni magukat (Sogron a maga “imádjál, s az ellen ég majd, mint a zsír” hozzáállásával). Mivel a kyr populáció ekkorra – a hatodkor elején vagyunk – elszéledt, az asztalon pedig nem maradt annyi étel, hogy megérje verekedni érte, a panteon megmaradt tagjai  egy-egy búcsúpillantás meg “ha nem írok, ne válaszolj” után elszéledtek.
Ezt az elégikus befejezést írta felül a háttérben sunnyogó, vérszagra odagyűlt guttarok, seyraphok és egyéb dögevők tömegén végigmorajló “Godorában buli van!”
Az aquir összeborulás előtti időkben a kyr vallás Godorában gyakorolt formája a régi dolgok lélek nélküli ismételgetéséből és a szertartásrend csiszolgatásából állt. Szóval pont olyan volt, mint a klasszikus kereszténység, csak az önsanyargató vonulat hiányzott, illetve a híveknek jutott valamivel több endorfin belőle. Az istenek csak nagyobb ünnepeken néztek be, hit-cefre gallér mögé, minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve; hajrá Godora, innen szép nyerni, na megyünk is, csőváz.
A godoraiak sokasodtak, az Ediomadból kirajzott aquirok odja sűrűsödött, a valóság kárpitja vékonyodni kezdett;  lett ott egy asztal, aztán Tharr is megjelent, és váltig állította, hogy voltaképp sose ment el. Aztán szállingózni kezdtek a többiek; lassú körök az asztal és egymás körül, erre jártunk, gondoltuk benézünk; Igere megfogyva, szürkén; Sogron, vén hüllő, de rég nem; három-négy Morgena, hat-nyolc anorexiás sportláb keresztbe rakva, mi a kő Weila drágám; kukacka, van tüzed?
Miután egyikük se volt igazán az, ami korábban, és a viszonylatok is megváltoztak, igazában nem egymásra, hanem azokra figyeltek, akik a három spotlámpa – vörös, kék, kiégett – fénykörén túl keringetek. Mindet utálták, leginkább mégis Tiomus szalamandráját, mert ő járt legelőrébb (és hozzájuk legközelebb) a Tharr-féle ösvényen.
Mivel az istenek ideje másképpen folyik, a viszonylataik profanizálása pedig csak alkalmi jelleggel vicces, ne firtassuk, mi mindent műveltek az asztalnál a Tiomus-érát a második függőkerttől elválasztó ezredévek alatt. (xxx) novellája ad pár támpontot ahhoz, milyen erők feszültek egymásnak az első függőkertet elszabadító csattanás idején, de az istenek szerepére – igen bölcsen – nem tér ki. Az én változatom (ami nyilván nem a teljes történet; az ilyen szinguláris pillanatokban pont az a szép, hogy rengeteget lehet köréjük rendezni egyszerre) szerint Tiomus kifogott magának egy vélhetően ediomadi eredetű szeráfot, ami az alku révén akart megistenülni, és Erion lakóinak energiáját használta a táplálására. Az isteneket, élősdiek lévén, viszonylag könnyű csőbe húzni – a csalátek itt is adva volt, a konyhanyitás elmaradása pedig komoly feszültséget generált az egykori panteon önmagukkal már csak névleg azonos tagjai közt.
A harc a bebocsátást kérő (kierőszakolni próbáló?) paravenü miatt lángolt fel, és nézőponttól függően rég véget ért/még ma is tart. Tiomuséknak sikerült rányitniuk az istenekre, de a szférájukba nem tudtak belépni: a szakrális túlnyomás éppúgy elfújta őket a küszöbről, mint kései utódaikat, akik eleget felejtettek ahhoz, hogy újraalkossák a függőkert anyagi vetületét.
Noha Tiomus a Háromfejű sikerén bátorodott fel, a szalamandra nem azonos annak hüllőaspektusával - csak egy utánzó, aki nagyon, de nagyon akart hasonlítani az eredetihez. Tharr magától értetődőbb választás lett volna, de Boomen művei későbbre teszik a kimutatkozását, így muszáj volt egy másik, kevésbé sikeres versenyzőt bedobnunk helyette.
Ez jó kimerítőre sikerült; remélem, segít is annyit.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Szia András!
Ha lehet lenne pár kérdésem eredetileg Tharrnak milyen szerepe volt a ķyreknél, illetőleg a papjai milyen funkciót láttak el  eredetileg és a szellemiségük mennyit változott (jelenleg nem a kompromisszumképességekről a leghíresebbek egy panteonban arra szükség vanszvsz) ?
Illetőleg készült vagy készül olyan világleírás amely végre összefésüli az irodalmi és a szerepjátékosi világképet?
Az új szabálykönyv mennyire foglalkozik a világleírással, és az mennyire lesz előreláthatólag naprakész?
Nem kötözködni akarok de sajnos elég sokszor elentmondásosak a különböző források ,szegény istenek már azt sem lehet tudni hogy fiúk vagy lányok 
smile
Köszönöm előre is válaszod. 
Tisztelettel R.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Olvastam ezen a fórumon valamikor régebben,már nem tudom melyik lapján,tehát visszakeresni sem tudom azt a kifejezést hogy:Weila örült terve.András,légy szives amennyiben publikus és kidolgozott(vagy csak vázlatosan kidolgozott) kérlek irj már róla néhány gondolatot.Köszönöm elöre is:)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@rockghost: Tharr eredetileg guttar (kíndémon) volt, egy föld- és vízelemi jelleget vegyítő karnális sík, Lindigass lakója, aki felett a kyrek - nyolc hozzá hasonlóval együtt - hatalmat szereztek. Hogy az eleven félistenek tanulmányozása közelebb vitte-e őket áhított végcéljukhoz, a haláltalansághoz, nem világos... tudjuk viszont, hogy Tharr is hasonló ambíciókat dédelgetett. Figyelt, okult, és mire Avida Dolor kellőképp megingatta a lakosság hitét régi isteneiben, előállt a maga korszellemhez illően mocskos alternatívájával: ha nem fékezheted meg a káoszt, válj eggyé és békélj meg vele.
Szörnyeteg volt persze, háromfejű túlvilági förtelem, akinek örökkön háborgó vértengerre néztek az ablakai. De nem akart mindent és mindenkit elpusztítani, mint az a másik - követőitől az oltalomért cserébe csak feltétlen engedelmességet és némi fájdalmat kívánt. Ő volt a kisebbik rossz, és az adott helyzetben még csak nem is tűnt annak: azt hirdette, hogy természetes (értsd: állati) késztetéseinkben nincs semmi bűnös vagy szégyenletes. Épp ellenkezőleg: megélésük tudatosabbá és erősebbé teszi az egyént, ami javítja a közösség túlélési esélyeit. Ez a "carpe diem" szemlélet alapozta meg népszerűségét és indította el a felmagasztosulás útján, aminek első mérföldkövét, az istenné nyilvánítást még Kyria idejében  elérte, de csak a hatodkor alkonyán kezdett emlékeztetni arra a Tharr-ra, akit ma ismerünk.
Az az intézmények és hagyományok nélküli, deviáns partivallás, ami a kultusza kezdetben volt, Sorgon masszívan kiépült egyházával versengett a hívekért, így nem engedhette meg magának a rugalmatlanság luxusát. Függőkerti purparléban kicsúcsosodó diadalát a Háromfejű annak köszönhette, hogy jövevény létre sokkal jobban ismerte a célközönséget az őshonos (calowyni) Tűzkobránál. Olyasmit nyújtott, amit az ötszázéves háború kiábrándult és kiéhezett túlélői csak tőle kaphattak meg: a létezés élményének totalitását, annak összes gyönyörével és fájdalmával együtt. A lényegről mindent elmond legkorábbi ismert hitvallása: "Tharrt vallom és nem szégyellem."
Ez manapság már nehezen állna meg. lol

Alapkönyv: a világleírása naprakész és irodalmi alapú. Minden biztosan nem kerül bele (túl sok lenne), de abban, ami bekerül, javítjuk az összes hibát/következetlenséget, ami további hibák/következetlenségek előidézése nélkül javítható.


@1valaki: nem őrült volt az, csak túl ambíciózus:

"...a  kyrek (...)a létezés olyan titkait tudták ki, melyek számunkra ma is azok; közelebb jutottak a Nagyok tervének megértéséhez, mint halandó előttük vagy utánuk bármikor, de (...) végzetes egyensúlyeltolódást idéztek elő a Teremtés művében azzal, hogy változtatni akartak rajta. A Sorskovács kultuszának egy frakciója a kilenc jelhordozót kyr testekben kötötte meg, hogy azok (...) Kyria követeiként léphessenek az úmatok égi templomába."

A következményeket lásd fentebb.
Ez volt a Weila-kultusz eredendő bűne, amit kortárs követői (köztük a smaragdmágusok) olyan eltökélten próbálnak jóvá tenni.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

@viktor: vannak dolgok, amiket vétek egy szimpla köszönömmel letudni. Ez itt a hosszabb verzió – a műhelymunka utolsó nagy fellángolásának egy szikrája az évtized elejéről, amit egyszer már elsirattam, és gyorsan meg is osztom, mielőtt újra eltökíteném. Kiderül belőle, hogyan hegesztgetjük a világot a színfalak mögött, hogy a lehető legtovább maradjon a lehető legelevenebb.

András: köszönöm szépen a bepillantást a kulisszák mögé  smile . Érződik rajta az alkotás megrészegítő, sodró lendülete: annyira nevettem, hogy nagyon nehéz volt csak befelé... (alszik még a család). És a humor mellett nagyon gazdag is a szöveg: ötletekben, áthallásokban egyaránt. A "csillagok halála és feltámadása" gyönyörű kép -- sosem jutott eszembe, de most a helyére kattant ez is; a "de lenne rá igény" is nagyon ott van, a legújabb válaszod pedig rögtön előhívja, hogy "Tharrt vallom, und das ist auch gut so"   smile .

Köszönet a szívósan áradó energiákért: ezektől kelt életre Ynev, mint angyalszobor a manaháló fókuszában  smile .

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@viktor: nyilván sejted, hogy ehhez mérten intenzív a limbóra került, félresiklott, stb. projektek okozta frusztráció is. Muszáj időnként jeleznem, hogy még nem zabált fel teljesen - nem egy "Hier stehe ich und kann nicht anders", de napindítónak megteszi.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Üdv (mindenki)!

Ezer éve nem jártam erre, most viszont segítség kellene; nincs meg valakinek digitális verzióban az a M.A.G.U.S. karakterlap, amelyik anno (pl.) az Új Tekercsek és a Bestiárium hátuljában szerepelt? A négy oldalas csoda. Újra játszani szeretnénk, és nincs elérhető verzióm. Előre is köszönöm!

G.

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Glendower írta:

Üdv (mindenki)!

Ezer éve nem jártam erre, most viszont segítség kellene; nincs meg valakinek digitális verzióban az a M.A.G.U.S. karakterlap, amelyik anno (pl.) az Új Tekercsek és a Bestiárium hátuljában szerepelt? A négy oldalas csoda. Újra játszani szeretnénk, és nincs elérhető verzióm. Előre is köszönöm!

G.

Üdv újra a harcmezőn!
Nem találtam a neten, ezért szkenneltem neked egyet. Remélem ezt keresed: https://drive.google.com/file/d/0Bxpgrc … sp=sharing
A nálam lévő Új Tekercsekben és Bestiáriumban nincs karakterlap, úgyhogy csak tippeltem.  big_smile
Jó játékot!
A'frad!

† Nemo me impune lacessit †

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Goston: Erről van szó, hálám a sírig - de minimum a Nekropolisz kapujáig - kísérni fog érte. Ezer köszönet, nagyban előrelendítetted a munkálatokat; ha az égiek is úgy akarják, költözés után egy újraalkotott, régi-új csapat érkezik a Fekete Határra, hogy megszerezze a hegyoldalba börtönzött, ismeretlen eredetű szikla(?)gólemet.  cool

G.

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Üdv, András.

most visszalapozva a zászlóháborúkra, régebbi beszélgetéseinkre meg Renier Ynev nyelvei c. cikkére, észrevettem valamit, ami esetleg érintheti az apró kontribúciómat Ynevhez:

Az erv államokban napjainkban a pyar a hivatalos nyelv, pontosabban annak egy helyben kialakult dialektusa, amelyet erv-közösnek szokás hívni, s a tiszta szövetségi pyart beszélők fülében meglehetős barbár hangzásúnak cseng. A legtöbb ervnek ez az anyanyelve, nem is ismer mást. Az ősi erv nyelv azonban nem halt ki teljesen, s bár kétségkívül a háttérbe szorult, az utóbbi időkben határozott törekvések tapasztalhatók a fölelevenítésére. A mozgalom legfőbb védnökei a Seridiar-dinasztia uralkodói – vagy ahogy a köznép hívja őket, a Hazafi Hercegek – , akik a P. sz. XXXV. században kerültek hatalomra Erigowban, s elődeiktől eltérően nem városuk ősi kyr múltját hangsúlyozzák, hanem a hajdani Enrawell romjaiba betelepült erv honfoglalók érdemeit.

A kritikákat olvasva jutott eszembe, hogy tulajdonképpen nem is igazán említettem (hála égnek), hogy miért kellett a heceget jégre tenni, és azóta adtál is választ erre, de ez pl. hogyan játszhat közre?

Szerk.: sőt, most jutott eszembe, hogy ez mennyire tehető párhuzamossá pl. a 19-20.sz. pánszláv mozgalmával (ami ugyan az erv egyesülés esetében kicsit megbotlik, de Štúrnak is csak akkor ütött be a cár alatti egyesülés, mikor már az Országyűlés után a bécsi kancellária is cserbenhagyta)?

Utoljára Morrola szerkesztette (2017.05.27. 17:20:13)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Morrola: RR cikkének aktualizált változata ezt a képet is árnyalja valamelyest:

"Emberemlékezet óta folynak a viták arról, hogy az ifjabb civilizációk nyelvei közt súlyponti szerepet játszó irlav a kerszrídzs család krovali ágához tartozik-e, vagy a még ősibb tongor vadhajtása inkább. Mindkét vélelemnek van igazságmagva, az irlav legközelebbi rokona azonban – jelenlegi ismereteink szerint – az óbirodalmi humán ún. jendar dialektusa volt. Kyria első emberek által kormányzott tartományának nyelve, mely a császári hatalom elleni felkelés nyomán vált a hontalanok és bújdosók beszédévé; a csarkali és a namosai kyr közös őse, melyből Észak- és Dél-Kvirona meghatározó idiómái kihajtottak.

A kimérák háborúja által szétszórt óerv népesség nyelvjárásait helyi hatások formálták, a kyr gyökerek azonban nem engedték őket túlságosan eltávolodni egymástól. A törzsek kyr alapú értékrendje pedig nem csak Erevín civilizációs küldetését határozta meg, hanem a nyelvfejlődés irányvonalát is. A hajdanvolt birodalom szívében való megtelepedés hozadéka – hosszadalmas belviszály és tizennégy zászlóháború mellett – kyr nyelvemlékek sokasága volt. Hatásuk világosan érezhető napjaink élőbeszédtől markánsan különböző irodalmi ervjén, melyet a nemesség személyes érintkezésre is előszeretettel használ. A szakértők erigowi rekonstrukciónak is nevezik, mert szép számmal tartalmaz olyan ókyr nyelvi blokkokat, melyeket a calowyni kultúra más zárványaiban nem ismernek.

Az északi hercegségek adminisztrációjának nyelve a pyar alapú erv-közös. Helyi összetevőjét, az irlavot sokan ismerik, de kevesen tudják rendeltetésszerűen, a divináció és a művészi önkifejezés eszközeként használni. (...) A hősénekek (ananék) lejegyzése és az erv írásbeliség tudatos fejlesztése viszonylag új fejlemény, az erigowi Seriatar dinasztia "kobzos hercegeivel” kezdődött a P. sz. 3400-as években. Egyesek úgy tartják, még idejében, mások szerint túl későn ahhoz, hogy az erv nyelvhasználat (figyelem: nem az erv kultúra) térvesztésének gátat szabjon.   

A honszerzés korának (P. sz. I. évezred) két meghatározó dialektusa, a fendar- és doard-irlav horhosi és hegymegi ervként él tovább. Az előbbi a városi (ereni, erigowi és haonwelli) az utóbbi a vidéki (gianagi és merrán) népesség nyelveként él a köztudatban. A középtávú tervek közt szerepel a dialektusok közigazgatási egyenjogúsítása is."

Itt ugye olyan megoldást kellett találni, ami nem diszkreditálja RR elképzelését, de az erv kultúrát sem üresíti ki azzal, hogy megfosztja attól a - vsz nélkülözhetetlen - fogódzótól, amit a saját nyelv jelent.* A magától értetődő megoldás annak nyomatékosítása volt, hogy az erv arisztokrácia nyelvében és nyelvhasználatában markánsan elkülönül a köznéptől, a kyr értékek fetisizálása pedig főszabályként az előbbi játéka.   
Fontos: a hetedkori északföldén civilizációk háborúja zajlik, ami kizárja, hogy a szövetséges kultúrák közti és/vagy azokon belüli törésvonalak önálló konfliktusokká mélyüljenek - ennek egyetlen említésre méltó földi párhuzama a nyugati demokráciák és a kommunista Szovjetúnió fasizmus elleni összefogása. Az erigowi uralkodócsalád nevével fémjelzett mozgalom nem politikai, hanem kulturális indíttatású. Nincs köze az erv nacionalizmushoz és a vörös herceg halálában sem játszott szerepet: a töroniakat a lobogóhordozók kiiktatására sokkal közvetlenebb (hadászati) szempontok motiválták. Az én olvasatomban ezt erősíti a trófea visszaszolgáltatásának tőled származó motívuma is, amiben a két társaság sajátos gyűlölöm-szeretem viszonyának teljes spektruma benne van.
A pánszlávizmus felemlegetése annyiban helyénvaló azért, hogy a hercegségeket (és az Északi Szövetség kemény magját) származás-identitás alapú pánervizmus tartja össze.


*RR a közös nyelv térnyerését - szemlélete sajátságaiból fakadóan - uniformizációként, fátumszerű kulturális értékvesztési folyamatként ábrázolja. A m* eredeti koncepciója többet/jobbat gondol ennél a gdon eszmeiségről, amit híven türköz az aktualizált szövegváltozat is.