Hozzászólás: Beszélgető

@KLM: Bizony, teljesen jó, amit a M* kapcsán írtál. A Cyberpunkos téma viszont - szerintem te is vágod - erősen sarkított, már ami a példámat illet. wink Vagy a kockám volt rosszul ólmozva, vagy csak Fortuna tojt a fejemre, nekem semmi, soha, semmi körülmények között nem sikerült, legalábbis, ha tétje volt a dolognak. a hackerem szerintem még a Commodore 64-est sem igazán tudott volna kezelni, ha a dobásokon múlott volna. big_smile Bár - mint írtam - ez lehetett a KM sara is, fene tudja.

Ejj, de a M* kapcsán felhozott ötleteddel maximálisan egyet tudok érteni. Kíváncsi leszek...

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Egyetértek KLM-mel... Ahhoz kell egy felépített szabad rendszer, hogy a kötöttet következetesen modellezd... A várakozás az, amiben mindenesetre közös állásponton vagyunk. smile

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Beszélgető

Azon gondolkodtam, hogy a tulajdonságok kidobásának rendszere (melyet a kaszt befolyásol) megmaradhatna opcionális szabályként az ETK-ból, hiszen bár nehézkes, mégiscsak egyedi, legalábbis nekem annak tűnik.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Narmor: Én is szerettem ezt a megoldást, bár a pontelosztás szabadabb valóban. Végül is ,elfér mindkettő alternatíva egy hasábban; előbbinek megvolt az az előnye, hogy nem csak 20 Intelligenciával rendelkező Varázsló karakter rohangált Yneven. Talán valami olyasmi kéne, hogy meglennének a kidobások, a faji módosítók, és esetleg ezen felül rendenként, szektánként is lenne módosító, vagy bizonyos tulajdonságokra elkölthető pont. Persze, csak ötletelek. wink Csak azért mondom, mert én remekül boldogultam 14-es Erővel, és az 5 szintenként járó (4 vagy 5? nem emlékszem) 1 pontból gyúrtam feljebb, volt célom. Szóval, szeretem ezt a fajta korlátozást, bár tény és való, hogy elavult már.

Glendower

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Végül is, meg lehet azt is oldani, hogy egy 15-es főérték fixen megvéve mondjuk 15 KAP (vagy akármennyi) ,
akár csak egy k10+10-as dobáskód - ez utóbbi átlagosan 15,5, de lehet szépen fejlett 1-est
is dobni. Vagy 10-est.

Aztán lehet válogatni, hogy melyik tetszik.

Sőt, lehetséges az is, hogy az ÜTK-ban csak a "dobjál így"
szerepel, mint az ETK-ban, majd az "MTK"-ban a fentiek kifejtve.

És persze a magam részéről támogatom a főértékek növelhetőségét - Graum és Kalidar is
szép példa erre.

Adios
KLM

Utoljára KLM szerkesztette (2011.04.15. 09:13:19)

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

@Narmor: Ez a dobálós dolog sokszor érdekes lehet, de kell valamennyi szabadság is, sokszor előfordul hogy az elképzelt karakternek fontos egy bizonyos tulajdonság nagy értéke, illetve hogy valami másból gyenge legyen, úgyhogy annak idején is folyton átpakolgattunk miatt a kidobott értékekből. Viszont ha már ez lehetséges, korrektebb a szabad pontelosztás, esetleg bizonyos korlátokkal ("kasztonként" min-max értékek, vagy bizonyos kasztok többet kapnak, vagy súlyozva van, pl harcos könnyebben növel erőt mint intelligenciát, már ha egyáltalán kellenek kasztok...) Szvsz jó dolog a kidobálás de nem árt ha van lehetőséged szabad pontelosztása is.

@Glendower: szerintem is rendben van a fejlesztés lehetősége, sőt kaland közben ha olyasmi történik a karakterrel, fordulhat elő tulajdonság csökkenés is simán.

Utoljára Sagittarius szerkesztette (2011.04.18. 19:48:46)

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

Nálam általában a karakter jellemképének is fontos eleme, hogy miben kiemelkedő és miben marad alul, amit a dobás szépen fel is borít az esetek 90%-ában.
A képességdobálós rendszer koncepciója, úgy gondolom, az lenne, hogy előbb válassz egy kasztot, dobáld ki a képességeit, és csak ezután gyárts jellemet, ez azonban szinte mindenkinél fordítva van.
Jön egy "én egy nagydumás hencegő katonát akarok játszani" (ha Ynev-független az ötlet) vagy "olyan toroni boszorkánymestert hozok, aki mestere az álcázásnak" (ha Ynev ihlette koncepcióból indul ki) karakterötlet, és ezt paszírozza valahogy a rendszer keretei közzé.
Így aztán nem lesz jó, ha a kockadobás 9-es karizmát hoz a nagydumás katonának.

A dobálásnak az egyetlen igazán megfelelő módosítása, ha dobálás után szabadon oszthatunk át bármire, ez esetben azonban csak a dobások összege számítana, más nem.
Viszont ha nem fix az összeg, akkor rombolja az egyensúlyt. Így el is jutottunk a fix pontosztásos módszerhez.
Ennek az egyetlen értelmes alternatívája a Sagittarius által említett eltérő költségű képességosztás. (mondjuk ETK dobáskategória alapján meghatározva)
Vagy esetleg, ha egy kész szétosztott értékekre eresztünk rá egy k5-öt, ami képességenként -2-+2 mértékben változtatja csupán a játékos által "vásárolt" értékeket.

Persze más jó módszer is létezhet, de a lényeg, hogy teljesen a kockákra bízni nem megoldás.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Glendower. Valahol feljebb említetted, hogy valakivel gyakorlatilag soha nem értesz egyet. Ez érdekes dolog, mert olvasva a hozzászólásokat, én meg szinte tökéletesen hasonló véleményen vagyok szinte mindenben, mint te! smile

Na, de a lényeg. Én mindig is szerettem a kidobásos rendszert, nekem kifejezetten tetszett az a kihívás, amit egy esetleg nem tökéletes karakter kijátszása okozott. Játszottam már olyan tolvajjal, akinek Gyorsasága 9, Ügyessége 13, ellenben Ereje 16 volt. Azt kell mondanom, hogy egyik kedvenc karakteremmé vált, igaz ugyan, hogy az első 1-2 kalandban nehezen barátkoztam meg vele.

Viszont az is igaz, hogy játékostársaim többsége a kezdetektől fogva viszolygott a kidobásos rendszertől. Hát nem vagyunk egyformák...

Tulajdonképpen szerintem attól függ, hogy milyen is lesz az adott rendszer. Ugyanis egy ETK-hoz nagyban hasonló Af-Mf vonalon mozgó képzettésgrendszerben tökéletesen megfelelő a kidobásos módszer, viszont ha minden képzettségre dobni kell (mint mondjuk DnD 4e vagy Fuzion), akkor mindenképpen szerencsésebb és igazságosabb az elosztós.

Vagy esetleg ki kellene találni egy hangulatos köztes megoldást. Mondjuk minden  érték alapban 10-es és ehhez vehetne a játékos az ETK-ban leírt dobáskódokban valamennyit, amit hozzárendelne az általa választott Képességhez. Így nem lenne kaszt függő, akár a tolvajomnak is vehetnék k6+14-es dobáskódot az Erejéhez. Vagy valami ilyesmi.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

bubmac írta:

Tulajdonképpen szerintem attól függ, hogy milyen is lesz az adott rendszer. Ugyanis egy ETK-hoz nagyban hasonló Af-Mf vonalon mozgó képzettésgrendszerben tökéletesen megfelelő a kidobásos módszer, viszont ha minden képzettségre dobni kell (mint mondjuk DnD 4e vagy Fuzion), akkor mindenképpen szerencsésebb és igazságosabb az elosztós.

Nagyon-nagyon remélem, hogy nem a kétfokú, de nem is a "mindenhez-minden kell" ötfokú
képzettségrendszer lesz.

ADios
KLM

 

Hozzászólás: Beszélgető

Sziasztok!

Lehet ezért kövezés jár, vagy valami hasonló, de én örülnék annak, ha a kidobálós képességek maradnának- mint a nagy zöldben, emellé az Új tekercsekhez hasonló (ALAPOSAN ÁTGONDOLT) kézettségrendszer kapcsolódna. (annak minden képesség és képzettség követelményével)
(mi így játszunk most is, azóta, hogy kijött az Új Tekercsek big_smile nekünk bevált. Nem minden lovagunk rohangál teljesvértben egész nap, és nem minden varázslónknak van 20-as IQ-ja, AKE-je, ASZT-ja. De persze kisebb engedményeket teszünk olykor, hogy azért élvezni tudjuk a játékot.)

Peace!

 

Hozzászólás: Beszélgető

KLM írta:

Nagyon-nagyon remélem, hogy nem a kétfokú, de nem is a "mindenhez-minden kell" ötfokú
képzettségrendszer lesz.
KLM

Egyet értek, bár alapból az hogy 5 fokú rendben is van. Mi jelenleg 3 fokú képzettségrendszerrel játszunk, ott az az egy hiányom van, bár ez nyilván a szükséges kp-tól is függ, hogy ha a karaktered "profi" valamiben, azaz 3 - mf - szintű tudása van, akkor nincs olyan aki felülmúlná, míg egy 5 fokúban az 5. szint baromi ritka, igaz az etk af - mf felosztásában sem rohangálnak a karakterek sok mf-el mert egyszerűen drága.
Egyébként ez a fa-szerű felépítés nem légbőlkapott, igyekszik ésszerűen kezelni a képzettségek közti átfedéseket, csak nem sikerül neki smile Ráadásul feleslegesen bonyolulttá teszi a rendszert is. Akkor már jobb - ha jól emlékszem KLM vetette fel korábban - ez a méregkeverés - semlegesítés mf n kp, ha van alkímiád -5 kp ha van herbalizmusod -5 kp ... féle megoldás. Meg ugye a korábban említett százalékos is egy értelmes dolog, persze az egymásra hatást itt is érdemes valahogy kezelni.

Plusz szóba kerülhetne még a shadowrun féle "fejlesztgesd míg bírod, egyre drágábban" dolog, de az nagyon nem lenne hagyománytisztelő egy magus törvénykönyvben smile

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

@KLM: Hát, mint írtam nem vagyunk egyformák, de én meg pont azt remélem, hogy nem "DnD-féle mindig mindenre dobjunk egy képzettséggel" típusú rendszer lesz!

 

Hozzászólás: Beszélgető

Amúgy a pontelosztós rendszernek pont az a baja, hogy a játékosok mindig (de legalábbis nagy valószínűséggel) a legtáposabb megoldást választják... Ennek ellenére én nem azt mondom, hogy ne legyen, csak legyen ilyen is, meg olyan is. Mesélőként már úgyis én mondom meg, hogy melyiket használhatják... tongue
Egyébként ahogy értettem, a második könyvbe opcionális szabályokat raknak, tehát az egésznek úgy lenne értelme, ha mindenki örülhetne: így szerintem lehetne kétfokú és ötfokú képzettségrendszer egyszerre, s mindenki azt használja, amelyiket akarja. Én megelégszem 15-30 képzettséggel, annál több nem is kell (pl. szexuális kultúrát úgy dobnám ki, ahogy van, mert mi az már, hogy ha nem veszem fel, akkor szűz a karakterem... Az ilyesmit karizma próbából is meg lehet oldani, meg szerepjátékkal kérem szépen.) De van, aki meg szeretne 100 képzettséget 5 fokon, az is hadd elégedjen meg, tehát legyen olyan is.
Szerintem az első könyvet a leginkább ETK-hoz hasonló dolgokkal kellene megtölteni, a másodikat minden mással, a sok opcionális szabállyal.
Szerintem a kiadó is arra utazik, hogy mindenki elégedett legyen.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Narmor: Én is úgy vélem, hogy nem kell sok képzettség! Viszont sokan szeretik a képzettségeket tucatszám, ezért szerintem is az lenne a jó megoldás amit írtál. Az Alapkönyv legyen hasonló az ETK-hoz, a második könyvbe pedig lehetne rakni az olyan dolgokat, amik opcionálisan bonyolítják mindenkinek izlése szerint. Amolyan MTK-szerűen.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Amit kivágtam, azzal nagyrészt egyetértek, a követelményrendszer egyrészt bonyolít,
másrészt olyan képzettségeket követel meg, amelyeket gyakran elég bután néznek ki
a karakterlapon - mint az Ezredes 9-es karizmájú nagydumás katonája (bár éppen
olyan is lehet... Lásd még Troppauer Hümér felolvasásait  wink )

Az öt fokozat számomra még mindig  kevéske:
Ha egy képzettségért az öt fokozatért kell "fizetni" 2,8,15,30,45 kápékat,
akkor a 3. fokra kell 15 kp. Ha elköltöttem már rá 29-et, akkor még mindig
nem ért az adott dologhoz 4. fokon a karakterem, pedig már majdnem kétszer
annyit gyakorolt/se**elt...


Sagittarius írta:

Plusz szóba kerülhetne még a shadowrun féle "fejlesztgesd míg bírod, egyre drágábban" dolog, de az nagyon nem lenne hagyománytisztelő egy magus törvénykönyvben smile

Ahogy vesszük - igazából ahogy a szintlépéshez egyre több tépé kellett, úgy lett egyre drágább
a kápé. Vagyis több Tp-t kellett a növeléshez elkölteni.

SRunban meg a karma ("tépé") ugye egyenletesen jött.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Beszélgető

Narmor írta:

Amúgy a pontelosztós rendszernek pont az a baja, hogy a játékosok mindig (de legalábbis nagy valószínűséggel) a legtáposabb megoldást választják...

Ez szerintem viszonylag jól kezelhető egy "a második legnagyobb és a második legkisebb képesség különbsége legfeljebb 7 lehet" vagy ehhez hasonló szabállyal.

 

Hozzászólás: Beszélgető

A két módszer másfajta játékot képvisel: a pontelosztás a marha nagy önállóságra, a saját ötletekre épít, a dobálós módszer meg az "ezt osztotta a sors" típusú játékokra való. Utóbbit erősen az élet ihleti, én is szeretnék bokszoló lenni, de az átlag alatti erő értékemnek hála, legfeljebb az ökölharc Iszapfokát tanulhatom meg... wink

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Sötét Ezredes írta:
Narmor írta:

Amúgy a pontelosztós rendszernek pont az a baja, hogy a játékosok mindig (de legalábbis nagy valószínűséggel) a legtáposabb megoldást választják...

Ez szerintem viszonylag jól kezelhető egy "a második legnagyobb és a második legkisebb képesség különbsége legfeljebb 7 lehet" vagy ehhez hasonló szabállyal.

Ez mondjuk egy Stephen Hawking jellegű figurát lehetetlenné tenne...

...de alapvetően inkább a mesélőt/játékost kellene tanítani.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Beszélgető

@mindenki: elnézést a közbeugatásért.
Akinek van kedve kipróbálni magát a "koncepcióból rendszerkomponens" játékban, vessen egy pillantást a kiírásra GA fórumon.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Én pedig alternatívra tervezném a rendszert: lenne pontelosztós karakteralkotás, és (ha vannak kasztok, kasztonként, ha nincsenek, x darab tulajdonság/y dobáskód) meghatározott dobáskódú is...  smile

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Beszélgető

Sagittarius írta:

Egyet értek, bár alapból az hogy 5 fokú rendben is van. Mi jelenleg 3 fokú képzettségrendszerrel játszunk, ott az az egy hiányom van, bár ez nyilván a szükséges kp-tól is függ, hogy ha a karaktered "profi" valamiben, azaz 3 - mf - szintű tudása van, akkor nincs olyan aki felülmúlná, míg egy 5 fokúban az 5. szint baromi ritka, igaz az etk af - mf felosztásában sem rohangálnak a karakterek sok mf-el mert egyszerűen drága.

Ez érdekesen hangzik. A kétfokú rendszer, bár működik, de sokszor kevésnek tűnik. Egy háromfokúval kiegyeznék (vagy esetleg egy effektív három fokúval, ha az 1. és 5. elhanyagolható illetve elérhetetlen). Persze nincsenek gyakorlati tapasztalataim, mivel erről a háromfokúról még nem hallottam, feltételezem, hogy ti alkottátok meg házi szabályként. Ha be van gépelve, esetleg tudnál dobni egy emilt?

Attól viszont én is frászt kapok, ha a képzettségek képességfüggők.  Ez egyértelműen nem kombinálható a kidobálós rendszerrel, a pontelosztós viszont nekem nagyon mesterségesnek tűnik, ráadásul a képzettségek képességfüggésével kombinálva borzasztóan bebetonozza a karakteredet a megalkotásukkor.
Ez egyrészt az újoncoknak rossz, akik nem tudják fejből az egész rendszert, és így nem tudják megmondani karakteralkotáskor, hogy harmadik szinten majd milyen képességet akarnak tanulni (aztán ott jön a meglepetés, hogy nini, mégiscsak kellett volna az a 16-os erő), másrészt életútjátékban lehetetlenné teszi, hogy a karaktered megváltozzon. Pl.: A fent említett nagyszájú katona, akit fiatal korában mondjuk a hamiskártya, és a szexuális kultúra érdekelt, áteshet később egy olyan katarzison, ami más irányba fordítja.
A kockadobással kicsit randomizált pontelosztást és a pontokból vásárolható kockakombinációt (pl 3k6, k6+12) is elképzelhetőnek tartom. Felmerült, hogy ezekben a félig random, félig pontelosztós rendszerekben attól függ a karaktered jósága, hogy mennyi a kockadobások összege. Ez szerintem nem gond, egyrészt azért, mert gladiátor és gladiátor között is lehet az adottságaik miatt különbség, másrészt mert sok kockadobás összege nem egyenletes eloszlást eredményez, hanem nagyobb valószínűséggel jönnek ki az átlagértékhez közeli számok, magyarul nem is lesz köztük akkora eltérés.

Sötét Ezredes írta:

Ennek az egyetlen értelmes alternatívája a Sagittarius által említett eltérő költségű képességosztás. (mondjuk ETK dobáskategória alapján meghatározva)
Vagy esetleg, ha egy kész szétosztott értékekre eresztünk rá egy k5-öt, ami képességenként -2-+2 mértékben változtatja csupán a játékos által "vásárolt" értékeket.

Most gyorsan futtattam egy monte carlo szimulációt, aminek ez eredménye szerint ebben a rendszerben az átlag 27, míg az átlagtól való átlagos eltérés csak ~3(!), ami nagyon kevés. (A szimuláció összesen 360e db k5-ös dobásra vonatkozik, kilenc képességgel számolva - bár hozzáteszem, hogy én szívesen látnám az éberséget is a képességek között  smile ).

Üdv.: Néma Ákos

 

Hozzászólás: Beszélgető

Üdv,

Engem anno nagyon zavart a kétfokozatú rendszer, főleg az, hogy nem lehet dobatni rá, csak hasraütésszerűen oldotta meg a KM a képzettségeket igénylő szituációkat. Egyszerűbb lenne egy szabadfokú rendszer ahol K10 a képzettségpróba és célszám ellen menne a dobás.

http:\\roleplay.blog.hu

 

Hozzászólás: Beszélgető

Judea írta:

Üdv,

Engem anno nagyon zavart a kétfokozatú rendszer, főleg az, hogy nem lehet dobatni rá, csak hasraütésszerűen oldotta meg a KM a képzettségeket igénylő szituációkat. Egyszerűbb lenne egy szabadfokú rendszer ahol K10 a képzettségpróba és célszám ellen menne a dobás.

Üdv!
Hát erről sok helyen folyt a vita és az ötletelés, ajánlom a rendszerkedés topicot és a készülő törvénykönyv fórum képzettségrendszerek témáját, ha fel akarod venni a fonalat. smile

 

Hozzászólás: Beszélgető

Az Ynev világából szép lassan áteveztünk ebbe a topicba az ETK kapcsán.  smile 
Én a társaságomban "nagy ződ"-nek (így, elvégre vas megyeiek vagyunk) elkeresztelt keménytáblás első verzióval csak áttételesen találkoztam, a 18. születésnapomra (ami 2000 magasságában volt...) egy ETK boldog tulajdonosa lettem.
Mi is szerelgettük otthoni körökben, és párszor játszottam másutt is. A tapasztalat azt mutatta, hogy mindenkinek megvolt a saját Yneve, de a szabályok adták a keretet. A háziszabályokat nem lehet elkerülni, tökéletes rendszer nincs, és mivel Magyarországon vagyunk, ha lenne is, az se lenne elég jó. smile
Amennyiben készülne új rendszer, az lenne a feladata, hogy adjon egy útmutatót ahhoz, ami az ETK-ban "készen" benne van. Azt hiszem, a harcrendszerrel néhány kisebb aránytalanságon kívül nem volt  gond, a mágia és a pszi terén szoktak kérdések felmerülni (talán néha még a kalandmesterben is). Főleg ide kellene egy belső, arányosságon nyugvó szabály, amire felépülhet a rendszer ezen része.
A problémamegoldás szükségszerű eleme bármilyen szerepjátéknak, hogy a játék alaphangulatát eldöntő kérdés az, hogy ez a szabályokra, vagy a szituációra vonatkozik. Épp ezért kellene egy kicsit hosszabb bevezető, bőségesebb mesélői instrukciók, és az a javaslat, hogy a szabályok helyett a hangulat legyen meghatározó.
Az ETK legjobb mondata  (tudom, nem ebben a formában): a KM-nek mindig igaza van. Tehát ahogy az irodalomban az írókat nem zavarja néhány kötöttség, úgy játék közben sem kell mindig ragaszkodni a betűkhöz (a barátaim most biztos nevetnek, ha ezt olvassák, és felteszik a mégis, ki tudja kívülről a könyvet? kérdést). Ha hangulatosabb az, hogy a tűznyíl felgyújt valamit, amit épp csak megperzselne, akkor lehet, hogy felgyújtja.

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Beszélgető

Üdv fiatalok.
Ha szabad, belekontárkodnék én is a beszélgetésbe. Átfutottam a témát a teljesség igénye nélkül, így bocs ha már lerágott csonton csámcsognék.

Naszóval, se a kétfokú (beleszagoltál-überkirályvagy) se az UTK (kövezzetek meg, én egy ideje ezt használom) 5 fokú rendszere nem az igazi. Az előbbin igen szűkös a skála, az utóbbi pedig álmatlan éjszakákat okozhat mindenkinek aki 1.0áson kívül bármilyen karaktert szeretne. Sőt, sajnos egyes képzettségkövetelmények hát na.... ugye mind hallottunk már a barbárról és az élettanról. Ettől függetlenül a széles skálán mozgás illetve a skála negatívumainak-bónuszainak viszonylag jól belőtt változása nem rossz ötlet. Egy áttekinthetőbb és logikusabb előkövetelmény-rendszer vagy egy olyan, ahol a magasszintű képzettségek már magukba foglalják a hozzájuk szorosan kötődő képzettségek alapvető ismeretét (talán a Codexben van hasonló), jó váltás lenne az AF-MFhez képest.

Egyetértek az előttem szólókkal abban, hogy vannak képzettségek amik hülyeségek vagy legalábbis az alapfokuk az. Pl. szexuáliskultúra af - hülyeség, MF már annyira nem. De találkoztam én már Méregtűrés képzettséggel is (pislogtam hogy ezt most könyvből vagy tanártól kéne-e csóró lovagnak tanulni).

És hogy a tulajdonságokhoz is hozzászóljak (bár nem feltétlenül érdemben): Az ismeretségi köröm többsége, velem az élen, előbb kitalálja a karaktert és csak később csinálja meg a karakterlapot. Volt és van olyan karakterem, akinek heteken-hónapokon keresztül csiszoltam a koncepcióját és a hátterét és csak a játék előtti órákban álltam neki értékeket faragni, ilyen esetben viszont egy az ETKhoz hasonló merev rendszer, az egész koncepciót meg tudja ölni. Pl. a harcművészek KPja vagy az egyik legemlékezetesebb balsikerem amikor Uwel paplovagnak a legmagasabb értéke 12es asztrál volt, de csak hogy ne legyen eltiltva a pszitől. És hát 8as (ha jól emlékszem) erővel nem hogy kétkezes fegyvert, de szerintem vértet se nagyon bír el, hááááát ölte az egész ötletet. Én őszintén nem élveztem, hogy a nagy, dicső uwelita paplovagnak harcban még egy eszméletlen goblinnal szemben se lett volna esélye. Épp ezért én pártolom a pontelosztásos rendszereket. A MinMaxolást pedig elkerülni, hát, vagy valami szabályt ráhúzunk vagy bízunk az épelméjű játékosban.