Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@sundance815: üdv és ne aggódj, ezek abszolút idevalók.
Fontos: A Halál havában Novák Csanáddal közös mű, a kérdéses motívumok közül kettő is tőle származik. Az alábbiak szándék szinten kompatibilisek az ő elképzeléseivel, de nem szükségképp azonosak velük - az utolsó "egyeztessük óráinkat" óta bő huszonöt év telt el. smile

1) valódi esemény. A Sogron-szál Gorduin egész életén végigvonul; egy tervezési fázisban lévő előzménysztorival kezdődik, a ciklus befejező kötetében (Holdfényember) csúcsosodik majd ki, és a Karneválban is van rá utalás.

2) az általad említett konfliktusokban vsz nem voltak érintettek, a Keleti szél fináléjában viszont fontos szerepet játszik valaki, aki az utolsó jövőlátónak mondja magát.

3) Eriel természetesen visszatér a Keleti szélben, és feltűnik a Bárd és a démonok című novellában is, ami afféle kései (a kelleténél jóval korábban megírt) epilógus az előbbihez.

és ha már...

@mindenki: évi rendes Eriel*

http://i65.tinypic.com/2eq6hzr.jpg
© Camila Cabello (21), Havana/Miami, FL

*lásd még az 1. oldalt

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Köszönöm szépen a gyors választ. smile
Ha lehet egy kérdéssel több - és elnézést, ha a fent említett okok miatt nem megválaszolható pontosan - a Jövőlátók által használt diszciplinák azonosak az irreálmágusok metódusaival; illetve a Jövőlátóknak volt szerepük Orwella színrelépésében? Ha igen, akkor akaratlan "hiba", vagy milyen szinten.

Előre is köszönöm a válasz (vagy útbaigazítást). smile

U.i.: Biztos vagyok benne, hogy a Fórumon ezerszer felmerült már a Holdfényember esetleges megjelenésének ideje, ezért én nem kérdezek felőle. Persze...ha esetleg Te akarsz mondani valamit... smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@sundance815: ncsmt.
+1: nem, a magas és szakrális mágia sajátosan kyr szintézisének, amit a birodalom hatalmasai, utóbb a jövőlátók használták, nincs köze a hatodkori irreálmágiához.
Ami a jövőlátók Orwella (leánykori nevén Avida Dolor) megébresztésében játszott szerepét illeti, közvetve - a puszta létükkel - hozzájárultak ugyan, de felelősség nem terheli őket érte.
Ui.: mióta Vigasztól és egy nagyvonalú olvasótól esélyt kaptam a Keleti szél befejezésére, a ciklus lezárása is elérhető közelségbe került. Ennél többet mondani (a padlás telítettsége okán) istenkísértés lenne.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Irreálmágiával kapcsolatban: ha jól emlékszem mivel a Dawaiak nem egészen tartoznak olyan fajokhoz, amelyek a kristályszférán belül honos lenne, eléképzelhető hogy olyan mágiamódszerről van szó, amely otthon gond nélkül működött és csak a satralisi szférákon belül az, ami? András azt hiszem említetted, hogy összefolyik valamilyen téren az antyssal is, vagy legalább kapcsolatban áll vele (ha nem, javíts).


Sokadik újraolvasás után az ervekkel kapcsolatban kérdések: hat törzs az eredeti kiindulóalap, amiből kettő a kimérák áldozatául esik történelmileg. Doard, Fendar és elya/száli marad, amely még mindig hátrahagy legalább egyet.

A Ter Kwyllini gyűlés eredményeképp jönnek léátre  ahercegségek, de még az anno 14. ZHs indulóanyagokban több helyen, valamint az irlavokkal kapcsolatban is felmerül az, hogy még a honfoglalás előtt is léteztek lakosai a régiónak (protoirlavok, a Toron kieg.ben emlegetve van egy teoria is rájuk nézve, miszerint régebb óta itt lehetnek, vagy elve maradtak még a birodalom végóráiból). Ez összefüzve azzal hogy Erigowot létesítik először utána a három felé szakadó erv királyság jön létre.... eléképzelhető hogy ezek történelmi előzmények, csak nem stimmelnek a nevek? Mármint hogy a volt főváros helyéán volt államalakulat, ami össze lett mosva Erigowwal ami ténylegesen csak utána jöhetett létre a császárplatós virraszatás után? Vagy csak simán felülírható?


Egy másik kérdés: Tiarniel, a volt dwoon királyváros sorsa mi lett?

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Morrola írta:

...ha jól emlékszem mivel a dawaiak nem egészen tartoznak olyan fajokhoz, amelyek a kristályszférán belül honos lenne...

Ezt rém óvatosan fogalmaztad, de így se áll meg. smile
Azok, akiket a történelem dawai máguskirályokként ismer, nem síkközi betolakodók, hanem önnön hatalmuktól megzakkant emberek (közelebbről axalai sámánok) voltak, akik tündöklésüket és bukásukat is a hatodkor sajátos viszonyainak, köztük az antiss és az elsődleges anyagi sík konfluenciájának köszönhették.
Nem kell minden sötét zugba gonosz idegeneket pakolni. A mindenségnek nincs rémisztőbb/csodásabb fajzata az embernél.

Morrola írta:

Sokadik újraolvasás után (...) hat törzs az eredeti kiinduló alap, amiből kettő a kimérák áldozatául esik (...) doard, fendar és elya/száli marad, amely még mindig hátrahagy legalább egyet.

A doard, a fendar és a száli nem törzs, hanem változó számú törzset tömörítő nemzetség, amit az Erevín fejezet - finoman szólva - nem tesz kellőképp egyértelművé; ez mindenképp javítandó.
A honszerző törzsek számáról emlékeim szerint nem szól a fáma, de az irlav népességét kezdettől a doard és a fendar vérvonalak túlsúlya jellemezte - a száliból alig maradt valami a hagyományán és a jelképein kívül, amiken Gianag hegymegi ervjei a tengermellék újerv (merún és axalán) közösségeivel, illetve a tiadlani populáció túli erv (dolon) komponensével osztoznak.
A törzsek keveredése jóval a tanagrai gyülekező előtt megkezdődött, a hercegségek határait pedig már az új, érdekszövetségi erővonalak mentén húzták meg. Lehet mondani, hogy Eren inkább fendar, Gianag inkább doard, Erigow és Haonwell pedig egy-egy sajátos átmenet a kettő között, de ezek az eltérések már nem pusztán lakóik származásából, hanem honszerzés óta kialakult lelkületéből fakadnak.     

Morrola írta:

felmerül az, hogy a honfoglalás előtt is léteztek lakosai a régiónak (...) Ez összefüzve azzal hogy Erigowot létesítik először utána a három felé szakadó erv királyság jön létre.... eléképzelhető hogy ezek történelmi előzmények, csak nem stimmelnek a nevek? Mármint hogy a volt főváros helyéán volt államalakulat, ami össze lett mosva Erigowwal ami ténylegesen csak utána jöhetett létre a császárplatós virraszatás után? Vagy csak simán felülírható?

A terület természetesen nem volt lakatlan (axalánok, stb.) a protoirlav dolog viszont úgy marhaság, ahogy van. Nincs államalakulat államalkotó náció nélkül, a kimérák háborújának természete pedig eleve kizárta ezek fennmaradását/létrejöttét a néhai Kyria szívében... az irlavoknak tehát azon kívülről kellett érkezniük.
A rövid válasz úgy hangzik, hogy felülírható. 

Morrola írta:

Tiarniel, a volt dwoon királyváros sorsa mi lett?

A toroniak földig rombolták, de külső falának egyes szakaszai - az áldozatból fogant diadal mementóiként - ma is állnak, és naphitű zarándokok tömegeit vonzzák esztendőről esztendőre.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Érdekes, hogy felhoztam mert azóta legalább azt megtaláltam hogy a dawaiakról honnan ugrott be az idegenség: Az Álmodó Kövek modulja a Dawaiakat elindító folyamatot (értsd, idegen területről érkező alakváltók) Daroweenba teszi, konkrétabban a Szivárványhídon keresztül (irodalmi vetülete mindkettőnek van, a Síró Fém egyik fele konkrétan ezt meséli el, míg Szivárványhídból találunk egyet a Vas Idejében is, az egyik a zauderek átjárója, a másodikról lesétál a Nyktalosi falanx felbérelt hergoli villámvetője).

Valamiért megragadt a motívum. A zauderek alakváltók és politikai pozíciókba próbálnak befészkelődni, de visszakeresve korábbi fejtegetésünkre, 1. nemcsak zauderek hanem mások is jöhettek ott, másrészt a Dawaiak max átvehették részben/egészben az irreálmágiát... esetleg maguk fejlesztették ki. Ha jól emlékszem, a hagyomány elemei fennmaradtak az északi bádmágiában.

A protoirlav teória max hibás, amit feltételeztem, hogy mint a magyar honfoglalás, az erveknek /irlavoknak is volt előhullámuk (Honfoglalás előtti magyar zsoldosok a bolgárok elleni harcban Bizánc által felbérelve..) elővédük, felderítő testük. Az axalánok és merúnokkal kapocsolatban ami még eszembe jutott. A régebbiekben Seoxlaiaknak nevezett konok, harcban néma hegyinépet beírhatóak axalánoknak (erről si szó esett, azt hiszem itt mondtad, hogy a kyr harci hagyományt követve az ervekkel tartottak saját mintarendszer hiányában)? A merúnok kereskedelmi szerepe a Császárblokáddal kicsit kiütötte azt, hogy merúnok lennének, vagy elgalábbis ugyanazok a merúnok. Kb. olyan, mintha a szepesség feletti (istenbocsáss) hegyitót junákok felcsaptak volna a kondák mellől tengerésznek.

A vérvonalakkal kapcsolatban, nagyjából tisztul a helyzet, mondjuk könnyen téveszthető az uralkodói vérvonalakkal. A gianagiaknál adott, hogy az alapítói vonal fennmaradt 2K+ éven keresztül, az ereni és erigowiaknál említve vannak (Radmir stb., Eligornál Vishír, ami gondolom nem az alapító vérvonal).
Amit említettél az arcfestés-mintáztataikról és színeikről, az erre vonatkozott?

Tiarnielt köszönöm.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Üdvözletem!

Heliodorról aki mint a pyarroni egyház jelentős személyeként van több helyen megemlítve, lehetne valamilyen információt kapni? Mégis ki ő és milyen kapcsolatban áll pld. Selmóval. A legtöbb említés csak mint futottak még rovatba sorolja, Orwella betörési kisérleténél is meg van említve a Heliodor napló ebből gondoltam, hogy valamilyen jelentősebb személy lehet.

Ehhez kapcsolódva  kérdezném hogy Selmo és Elorand mellett voltak más hosszabb életű pyarroni személyek, mégha nem is olyan sokáig éltek mint a két említett.

A pyarroni panteon különböző isteneinek első papjai godoni-pyarr származásúak voltak vagy volt olyan ősegyház amely csatlakozott Selmóékhoz és az adta az első papokat?
Köszönöm az összes múltbeli és jövőbeli választ!
És sok termékeny évet kívánnok!

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Morrola: nekem is rémlett, és a fórumon is szóba került már - hogy mi a gondom vele, nagyjából benne van a legutóbbi hozzászólásomban.
A dawai irreálmágiáról tudjuk, hogy mindenféle (azóta megszűnt) energetikai anomáliákon alapult, a bárd metodikához pedig max annyi köze lehet, hogy valahol mindkettő természetmágia alapú.
Konkrétan tudjuk azt is, kik jártak a honszerző irlavok előtt:

"Mikor az éjidők múltán egymásra talált (irlav) nemzetségek északkeletnek indultak, hogy Kyria örökségét birtokba vegyék, Látó (törzsbeli ork) felderítők jártak előttük. Tárgyi emlékek sokasága tanusítja, hogy nem csupán megfordultak a hajdanvolt birodalom kincses városaiban, hanem hosszabb-rövidebb időre meg is telepedtek azok környékén. A szűzföldek feltöréséig ők gondoskodtak a friss táplálékról, a fosztogatók és kóbormágusok elleni küzdelemben sokhelyütt váltak a honszerző közösségek hőseivé."

A merúnos részt őszintén szólva nem tudom összerakni - kicsit olyan, mintha ejtőernyőzés közben írnád ezeket. smile A náció tengerészeti gyökereiről (amik Namosáig nyúlnak) többször szó esett már, lábjegyzetként vsz az Ősi titkokban is szerepel.
Vérvonalak: igaz. Ugyanakkor a névazonosság nem feltétlenül jelent egyenesági leszármazást; az ynevi heraldikáról szóló dolgozatban már pedzegettem, hogy az ynevi meritokráciák kiváltságról alkotott fogalma jelentősen különbözik az általunk megszokottól, ti. az arra érdemesek a történelmi nevek viselésnek jogát is megszerezhetik.
Színek, minták: igen. Lásd még:

http://i65.tinypic.com/25pp8j6.jpg

@rockghost: Heliodor éppúgy JK alapú hős, mint Rosanna, Nogren, Selmo vagy Mogorva Chei. Az ős-Yneven nyomuló baráti társaság egyik tagja kreálta és használta a m* számítás előtti időkben. Szerepel az Együttállás című WMC novellában, és az Ősi titkok... harmadik könyvének tydmarri csatáról szóló fejezetében is felbukkan egy párviadal erejéig. Ezen felül annyit lehet tudni róla, hogy sonioni kudarcot követően lemondott a Diadémus rend zászlóvivői posztjáról, és a második viadomói zsinat (3685) jegyzőkönyve szerint régi életével együtt Satralist is örökre maga mögött hagyta.
A Pyarront alapító nagytucatnyi (144) diadémus kóborló közül név szerint csak hármat (Selmo, Elorand, Heliodor) ismerünk, de valamennyien kiemelt szerepet játszottak az Államközösség felemelkedésében, és az Yneven megszokottnál (120+ év) jóval hosszabb ideig éltek.
A pyarroni papság első nemzedékében még a jedomeroni bevándorlók voltak többségben, de a Dorlan-medencében honos népelemek hamar betagozódtak az új rendszerbe, ami - a godoni kultúrához hasonlóan - az eszes lények egyenrangúságára épült.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@András: majdnem. Igazából a kevésbé forrásalapú Második törvénykönyv HBG részében emlegetett erigowi talpasok esetében emlegetett ún. néma gyilkosokat próbáltam geneologizálni. A namosai származású, mobil és kalandozó nép esetében nem tudom elképzelni, hogy izoláltabb, hegyekbe felkapaszkodó és pásztorkodásra vetemedő skót felföld emelés legyenek. Innentől marad az axalán max., de az sem csak a Seoxla/Seo Axla magasságaira korlátozódik.

Amúgy meg az előbbi kijelentésemért -ha úgy 50 km-rel északabbra tettem volna- lehet hogy simán ledobnak a Gerlach csúcs tetejéről big_smile Max ott airglide-olkodom.

Apropó bárdok, velük kapcsolatban viszont lenne egy égetőbb kérdésem. Tiert cvalamelyest ismerem, de pl. más bárdi hagyományok miben ütnek el tőle, valamint a Lombhullás (asszem) árvái báredcsoport mennyire kanonizált?

Hálás köszönet a mintákért, ebből lehet hogy sikerül is valamit alkotnom vizuálisan is.


@Rockghost: az Amhe-Ramun megakadályozásáról szóló Alyr/Airun novellában konkrétan szerepel is Heliodor, ha jól emlékszem (Alyr apjával is egyetemben), megpróbálom címszerint beazonosítani, de sejtem hogy a Halk Szókkal, Sötét Húrokonban szerepel.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Morrola írta:

Igazából a kevésbé forrásalapú Második törvénykönyv HBG részében emlegetett erigowi talpasok esetében emlegetett ún. néma gyilkosokat próbáltam geneologizálni.

Remélem nem veszed kötekedésnek, de a HBG nem része a Második törvénykönyvnek, csak  ugyanabban az évben jelentek meg (1995), illetve közösen lettek újra kiadva Titkos fóliáns címmel (1999). A MT egyetlen szerzője Nyulászi Zsolt, a HBG pedig négy szerző (Jakab Zsolt, Kovács Adrián, Lakatos Péter és Novák Csanád) munkája. Ezt csak azért tartottam fontosnak leírni, mert amennyire utólag össze lehet rakni, a Valhalla szerzőgárdájában sem volt teljesen egységes kép Ynevről, és abban is elég nagy eltérések voltak, hogy mennyire írtak be - eléggé ötletszerűen - jól hangzó dolgokat a szerepjátékos kiegészítőkbe, csak azért, hogy legyen ott valami. Egy pár hónapja olvastam újra a HBG-t, és az volt a benyomásom, hogy az alapvetően hangulatfestőnek szánt részek az egyes al-kasztok leírásainál meglehetősen rosszul öregedtek.

Szóval lehet, hogy egyszerűen a fenti szerzők közül valaki úgy döntött, a tervezett "északi vértes gyalogos" kaszthoz milyen menők lennének a komor hegyi emberek. Ehhez kellett egy hegység. Ebből az erv területeken viszonylag kevés térképen nevesített van. Tarin foglalat, ott vannak a törpék. Akkor marad a Seoxla. És az ellenség is nagyon tart ezektől a katonáktól, mert félelmetesek (elvégre ez is jól hangzik). De milyen módon? És akkor itt jöhetett az ötlet, hogy az ekkoriban még primitív babonás alaknak lefestett orkoknak milyen ijesztő lehet, hogy az ellenség mindenféle ordítozás meg csatakiáltások nélkül, némán harcol.

Szóval amit ki akartam hozni az egészből, hogy ez az adott rész talán már keletkezésekor sem volt összhangban az irodalmi koncepcióval. Egyszerű hangulatfestő elemnek szánhatták, te meg 23 évvel később igyekszel megfejteni, és beleilleszteni valamibe, aminek sosem volt a része. De nyilván András tudja majd megmondani, mennyire tapogatóztam helyes irányba.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Duke: teljesen jól látod a dolgot.
A rosszul öregedett szövegek lényegi elemeit mindazonáltal igyekszünk megőrizni:

Axalán (oxalach; ahszalir)
Enrawel tartomány humán népességének Axala hegyei közé visszahúzódott és elvadult töredéke. A hatodkor nagyobb részében Kyria isteneit bálványozta, törzsei nemzedékeken át csatáztak a hajdanvolt birodalom fővárosáért, majd Dawa lidérces álmának részévé lettek  – a náció fennmaradása annak köszönhető, hogy az őrült máguskirályok többsége is axalán származék volt.
Ryek diadalát a hegyek közt vészelte át, melyet minden teremtett lénynél (még ork szomszédainál is) jobban ismert. Miután a hosszú álom megfosztotta emlékeitől és elsorvasztotta gyökereit, a szomszédos Tanagra mítoszaiból igyekezett magának új hagyományt kikerekíteni. Ismerte a legendát a hajdani s majdani Kyria kincses városairól, de nem volt elég számos ahhoz, hogy magát képzelje a jogos örökös szerepébe - ezért döntött úgy, hogy hű kísérője és fegyvertársa lesz a népnek, melyet a sors arra kijelöl.
A délnyugat fekől érkező irlavokat nyílzápor helyett berkenyeággal és móléval* fogadták a Vend partján, ami jelentősen lerövidítette a honszerzés folyamatát, és lehetővé tette, hogy annak áldásaiból az axalánok a merúnokhoz hasonlóan részesüljenek. Noha saját kultúra híján hamar asszimilálódtak az erv társadalomba (melynek ún. hegymegi rétegéhez tartoznak), kyr származékra valló külső jegyeiket, és vele az összetartozás tudatát, máig megőrizték.

TERMET: magas
ALKAT: inas
BŐR: rezes-fakó
HAJ: durva szálú, nyersvasszínű vagy kese
SZEM: párakék, olykor kyrach-szürke
EGYEDI JELLEMZŐ: Axala alvajárói a kimérák háborújában Tanagrától Vinisilán át Artadrosáig bekóborolták Északföldét, és számos helyi nációval keveredtek anélkül, hogy annak tudatában lettek volna. Hagyományuk csak a rokonság kiterjedt voltának tényét őrizte meg – ez a magyarázata annak, hogy a hajnalkor axalán hegyirablói minden útjukba akadót testvérnek szólítottak, és főszabályként csak javaitól fosztottak meg, az életétől nem.
Az Erigowot és Haonwellt szolgáló axalán gyalogharcosok Ynev-szerte hírhedettek arról, hogy kyr őseihez hasonlóan némán - azaz harci és fájdalomkiáltások nélkül - küzdenek.

*Erjesztett zergetej alapú, hallucinogén adalékokat is tartalmazó szeszesital; sajt állagú változata máig legitim ihletforrás az erv énekmondók körében.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Duke: köszönöm, teljes egészében rosszul emlékeztem a kiadás címére. Amúgy fején találtada szöget.

@András: a népek anyagából ez nekem még kimaradt, nos, legalább is a nyomtatott verziómból. Egyben megegyezik azzal, amit feltételeztem és amire emlékeztem is.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Morrola: a legvalószínűbb magyarázat az, hogy a nyomtatott verziód az Ökörség prokekt idejéből származik; mindjárt küldök belőle egy frissebbet.
Mostanra sikerült megtalálnom a törzs-nemzetség kavar forrásául szolgáló bekezdést is. Arra én emlékeztem jól, hogy az előbbiek nincsenek számszerűsítve, arra viszont te, hogy 6-3≠2. lol Javítva.

"A hat irlav nemzetségéből három Dawa prédája lett, egy pedig széthullott. Törzseinek zöme keletnek indult (lásd még: dolon, túli erv) a többi követte fendar és doard testvéreit a tanagrai vadonba, hogy oltalmukban vészelje át az éjidőket.
A száli (a legkorábbi forrásokban széli) erv törzsek a századévek során mindkét nemzetségnek részévé váltak anélkül, hogy bármelyikben feloldódtak volna. Ők biztosították az információk és javak áramlását a Rashma-gerincen át, és nem csak az erők egyesítésében játszottak kulcsszerepet – kevéssé ismert, ám kétségtelen tény, hogy az erv legendák honszerző testvérpárját, Irnach-ot és Derathót is száli anya szülte."

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Meglepő, nekem még informatika/angol párosítás alatt a diszkrét matematika tantárgy is kb. abban merült ki, hogy csendben mondták meg, hogy esélyem sincs elvégezni. yikes

Valóban, köszi az anyagot előre is.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Üdv!
Köszönöm a választ András!
Érdeklődnék hogy a pyarr államszövetségben milyen településforma a jellemző a nevesített településeken kívül, falvak-mezővárosok-városok aránya milyen? A később csatlakozott államok pld Enysmon és Syburr területén a shadoni és a nomád betelepülők előtt voltak települések?

Köszi, és minden jót.

Utoljára rockghost szerkesztette (2018.08.16. 14:14:58)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Morrola írta:

.... nemcsak zauderek hanem mások is jöhettek ott, másrészt a Dawaiak max átvehették részben/egészben az irreálmágiát... esetleg maguk fejlesztették ki. Ha jól emlékszem, a hagyomány elemei fennmaradtak az északi bárdmágiában...

Üdv' talán erre a részre gondolhattál...
"Dawában a máguskirályok tudatos szakításra törekedtek a kyr örökséggel, ezért itt a mozaikmágia csaknem teljesen feledésbe merült. A tapasztalati mágia változatos fajtái közül elsősorban a szexuál- és a verbálmágia vált jelentősé; gombamódra szaporodtak a boszorkányszekták és a dalnoktestvériségek. A dawai utódállamokban – ma összefoglalóan Északi Szövetség néven szokás emlegetni őket – a jelzett típusú szervezetek mind a mai napig igen befolyásosak, noha elenyészően kevés vezetheti vissza közülük történeti múltját kora káoszkori előzményekre. Dawa fénykorában azonban a legjelentősebb tapasztalati hagyomány az őrület kreatív hatalmán alapuló irreálmágia volt; ez később szinte teljesen kiveszett, mostanság alig ismerik, az utókor igen nagy szerencséjére...." idézet Raoul Renier: Szerefizmus c.művéből.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

...A Pyarront alapító nagytucatnyi (144) diadémus kóborló közül név szerint csak hármat (Selmo, Elorand, Heliodor) ismerünk, de valamennyien kiemelt szerepet játszottak az Államközösség felemelkedésében, és az Yneven megszokottnál (120+ év) jóval hosszabb ideig éltek...

Üdv' Dreina kapcsán megemlíthető, hogy...."Első felszentelt papja Selmo egykori fegyvertársa, Gerdewin Rognum kóborlovag volt, ki Selmo-t követve örökre megvált lovagi pallosától és a pyarroni hit egyik első terjesztője s védelmezője lett. Dreina őt választotta első papjának, s ő lett az első Hűséges is. Ó-Pyarron, megalapításában és várossá fejlesztésében is jelentős szerepet vállalt, s kapott. Kitűnő gazdasági, diplomáciai érzéke le nyűgözte az új hit tanainak értelmezőit. Diplomata-pap volt, ki a hit alapköveit lerakta, s megszilárdította. Törvényeket hozott, iskolákat, templomokat építtetett, ahonnan Ynev távoli vidékeire is eljutottak az új vallás gazdasági - politikai papjai...." - Papok, paplovagok kézikönyve-

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Gáspár András írta:

...a legvalószínűbb magyarázat az, hogy a nyomtatott verziód az Ökörség prokekt idejéből származik; mindjárt küldök belőle egy frissebbet...

Nálam az embernépekről szóló tanulmány 2.7 verziója van, ha akad frissebb és nem vagyok túl pofátlan, akkor kérhetném a legújabb verziót?... Köszönöm.

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Morrola írta:

...Apropó bárdok, velük kapcsolatban viszont lenne egy égetőbb kérdésem. Tiert cvalamelyest ismerem, de pl. más bárdi hagyományok miben ütnek el tőle, valamint a Lombhullás (asszem) árvái bárdcsoport mennyire kanonizált?...

A Bárdok szervezeteiről bővebben lehet olvasni a Rúna magazin IV. évfolyam I. számában. Pl: Lombhullás Árvái, Nővérek, Ilanori bárdtestvériség, Karvalyfattyak, Sasszárny Kör, Vándor Dalnok, Sötét Bárd... (Amennyiben ismered a cikket, vedd úgy, hogy nem szóltam).

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

dragondark írta:
Morrola írta:

.... nemcsak zauderek hanem mások is jöhettek ott, másrészt a Dawaiak max átvehették részben/egészben az irreálmágiát... esetleg maguk fejlesztették ki. Ha jól emlékszem, a hagyomány elemei fennmaradtak az északi bárdmágiában...

Üdv' talán erre a részre gondolhattál...
"Dawában a máguskirályok tudatos szakításra törekedtek a kyr örökséggel, ezért itt a mozaikmágia csaknem teljesen feledésbe merült. A tapasztalati mágia változatos fajtái közül elsősorban a szexuál- és a verbálmágia vált jelentősé; gombamódra szaporodtak a boszorkányszekták és a dalnoktestvériségek. A dawai utódállamokban – ma összefoglalóan Északi Szövetség néven szokás emlegetni őket – a jelzett típusú szervezetek mind a mai napig igen befolyásosak, noha elenyészően kevés vezetheti vissza közülük történeti múltját kora káoszkori előzményekre. Dawa fénykorában azonban a legjelentősebb tapasztalati hagyomány az őrület kreatív hatalmán alapuló irreálmágia volt; ez később szinte teljesen kiveszett, mostanság alig ismerik, az utókor igen nagy szerencséjére...." idézet Raoul Renier: Szerefizmus c.művéből.

Bingó.

Érdekes, a szexuálmágia részre egyáltalán nem is emlékeztem.

Ha az ÉSZ mint Dawai utódállamok földrajzilag értendők, akkor kb. az ütközővonalat hol képzeljem el? Ryek elvileg a jelen Unió területén terült el, legalább isd Toron szerint. (Ó/Új-Ryek megint más kérdés). Mert akkor Észak-dél viszonylatban van egy Dawa-Enrawell / Ryek / Toron szimmetrikus tengely....

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Dawa, irreállmágia és a bárdok kapcsán folyt egy beszélgetés pár éve. itt érdemes elkezdeni, és a lap aljáig átolvasni... 
http://www.deltavision.hu/forum/viewtop … 604#p40604

Utoljára dragondark szerkesztette (2018.08.16. 15:21:33)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@rockghost: a PÁSZ hátországának számító Dorlan-medencében - Shadontól eltérően - ritkák a nagy kővárosok, a tájképet a kistelepülések egymásba érő klaszterei határozzák meg. Ynevnek ezen a részén a szent város alapítása óta ritka vendég a háború, ezért a sebek is hamar gyógyulnak. Aki a 3680-as évek végén vetődik erre, hiszi is, nem is, amit a Dúlás szörnyűségeiről hallott... amíg fel nem tűnnek a messzeségben Ó-Pyarron romjai.   

@dragondark: köszöntem és persze, már el is ment.


És mert nem csak fantasy van a világon...

@scifisták: az első két epizód után temettem a Star Trek Discoveryt, de muszáj önkritikát gyakorolnom: az első szezon összességében sokkal nézhetőbb, mint a felvezetése volt.

Pro
•  egyetlen központi történetetszálra épül (ld. Enterprise S3)
•  az epizódok (egy kivétellel) érdemben előreviszik a cselekményt
•  a főbb szerepeket ismert/minőségi színészek kapták
•  a sci összetevő aktuális univerzum-képünkön alapul a múlt századi helyett
•  a fi összetevő személyes-erkölcsi dilemmái valósak és aktuálisak

Kontra
•  a történet helyenként nem pusztán alakítja a dramaturgiát, hanem erőszakot tesz rajta
•  elég egy epizódot kihagyni, hogy az összes többi wtf legyen
•  a mellékszereplők teljesítményénél csak a külsejük kiábrándítóbb (sjw szemmel a ronda az új szép) 
• a fi összetevő szerint a dilemmák feloldásának leghatékonyabb módja a polkorrekten kivitelezett hegyibeszéd-repülőrúgás-medvepuszi kombó
•  kevesebb erős nő, melegcsók és fajközi szex több lett volna (vagy nem)

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Köszönöm szépen, András!

Egyben boldog vagyok, hogy kérdésem apropóul szolgált egy fontos "évi eseményhez". smile

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

Huhh, amikor fázer vs fénykard versenyben megkérdeztek mindig láncfejszével válaszoltam, de elszomorító, hogy mind a SW mind a ST ennyire elkötelezte magát, hogy leforduljon a hegyi kanyar szalagkorlátján keresztül.

@András: meg se meerem kérdezni, a Star Wars új rtilógiájáról mi a véleményed?

 

Hozzászólás: Gáspár András írói fóruma #4

@Morrola: a rövid verzió úgy hangzik, hogy az első filmet bár ne láttam volna, a másodikat nem néztem meg, és a harmadikat se fogom. Az SW-nek nálam végleg betette a kaput az, ahogy az új tulajdonos a kánonnal és ifjúkorom hőseivel elbánt.
Az ST aktuális stábja annyival tehetségesebb, okosabb, stb., hogy nem is szabadna Johnsonékkal egy napon emlegetni. Hogy mindkét társaság behódolt a píszíségnek, valahol természetes, és nem őket, hanem a közeget minősíti, ahol egy vakbuzgó kisebbség nem csak a többségre, hanem a milliárdos forgalmú tartartalomszolgáltatókra is rá tudja erőltetni az akaratát. Megbélyegez és kiátkoz bármit, ami nem elég píszí az ízlésének - a cégek akkor járnak a legjobban, ha csak fullkorrekt tartalmakat állítanak elő. De nem minden történetet lehet fullkorrekt módon elmondani, némelyiket pedig akár el is cseszhetik vele - lásd a BBC legújabb Iliász adaptációját az afro-görög héroszokkal.
Ott van aztán a feminista vonulat, amit személy szerint nemigen értek, pedig nyilván fontos, mert az ST-ben és (mint hallom) az SW-ben is keményen benne van. Hogy hol veszi ki magát rosszabbul, nehéz eldönteni úgy, hogy csak az előbbit láttam, úgyhogy ezt passzolnám. De ha már nőtolulás: láttam az SW cipófejű kínai jómunkásasszonyát egy bejátszásban a minap. Rossz belegondolni, hogy másoknak órákon át kellett nézniük, és még fizettek is érte. hmm
Most komolyan: a színészt két dolog emeli a közönséges halandók fölé, a tehetsége és a megjelenése. A tehetség onnan ismerszik meg, hogy akiben van, azt nem rondának látjuk (még ha az is), hanem különlegesnek. A filmklasszikusok tele vannak ilyen különleges emberekkel, akik egyfelől bármit el tudnak játszani, másfelől kidomborítják azon pályatársak erényeit, akiknek egyebük sincs a jó megjelenésen kívül. Akiből mindkét adottság hiányzik, nem való színésznek. A ronda embereknek ott a kábeltévé, a cirkusz, az internet; nagyjából minden a mozit, a populáris kultúra süllyedő katedrálisát kivéve. Vannak határok, amiket akkor se muszáj átlépni, ha valami okból át lehet.
A szociális igazság harcosai ezt is másképp látják persze. A ronda az új szép. Az akarás az új nyögés. Mindenki megérdemel egy esélyt; ha a kínai piac a cél, akár többet is.
Ez nem gyakorlat, hanem mindennapi Orwellünk és Vonnegutunk. Az egyenlő és egyenlőbb állatok. Az esélykiegyenlítési hivatal hokimaszkjai és ólommellényei, amikben mindenki egyformán ronda... és jaj annak, aki nem kér belőlük.

@mindenki: bizony mondom nektek, magyariak: a polkorrektség vallásánál szemforgatóbb, korlátoltabb és kártékonyabb képződmény jelenleg nincs a Földön. A szélsőséges Iszlám és a kurultáji típusú dezonformációs (vagy töketlen) diktatúra a fasorban sincs hozzá képest. Az utóbbi vsz létezni se létezne nélküle, de ez már egy másik történet.