Téma: Karakteralkotás

Karakteralkotás

"Itt vagyok, mint egy százszor elhajított kő."

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Két verzió merült fel az eddigiekben, alapvetően a "kidobós" és a pontelosztásos mellett és ellen sorakoztak fel az érvek. A magam részéről mindkettőt biztosítanám, persze bizonyos keretek között.

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Semmibe nem kerül, ha két eltérő alternatíva is létezik. Úgyhogy ez asszem megoldva... illetve majd akkor lehet visszatérni rá, ha meg van a képzettségrendszer.

A másik kérdés a témát illetően, hogy legyen-e teljesen szabad karakteralkotás.
Úgy látom, abban is egyetértettünk odaát, hogy olyan karakteralkotás legyen, ami minden létező karaktert le tud modellezni, emellett kihozhatóak legyenek belőle a hagyományos kasztok olyan eszközökkel, amit a játékos is ért/használhat.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

Sötét Ezredes írta:

Semmibe nem kerül, ha két eltérő alternatíva is létezik. Úgyhogy ez asszem megoldva... illetve majd akkor lehet visszatérni rá, ha meg van a képzettségrendszer.

Így van - egy 13-as főérték lehet 13 KAP, de egy 2k6+6-os dobáskód is. Aztán kinek melyik tetszik jobban.

A másik kérdés a témát illetően, hogy legyen-e teljesen szabad karakteralkotás.
Úgy látom, abban is egyetértettünk odaát, hogy olyan karakteralkotás legyen, ami minden létező karaktert le tud modellezni, emellett kihozhatóak legyenek belőle a hagyományos kasztok olyan eszközökkel, amit a játékos is ért/használhat.

Igen. Ami fontos, hogy legyen egy ilyen szisztéma, majd ezek alapján "dobják össze" a fejlesztők
a régi jó "klisékasztokat" - majd a második kötetben közölni, hogy mi is a szisztéma.

SZVSZ még a legbecsontosodott régi "kockáknak" sem okoz álmatlan éjszakákat, ha a tolvaj nem
61%-ot kap a képzettségeire hanem 53%-ot, netán szintlépéshez nem 150, hanem 185 tépé kell,
stb.

Ami a vesszőparipám, hogy legyen nyugodtan egységes szintlépés.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Én kukába dobnám az egész kaszt -és szintrendszert. A kasztok legfeljebb sablonok lennének, illetve a társadalmi jellegű kasztokat kötelező Képzettségekkel és minimum  Képességekkel lehetne belőni a szabályrendszerbe.
Ha már sz életszerűséget nézzük, a Képességeket ki kellene dobni (vele született tulajdonságok), plusz egy adott pont elosztható lenne (kiképzés)
A Képzettségek, Harcérték, Mp, Pszipont, megvehetők lennének. Szintek helyett, folyamatos fejlődéssel.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

Kasztrendszer mellett érvek:
Legyen, mert ha valaki épp most kezd el játszani, vagy egy másik "kaszttal" épp most kezd
el játszani, ráadásul nem tud/akar fejben tartani egy teljes rendszert, akkor jól jön neki,
hogy vannak kidolgozott karakterminták.
Sőt, bizonyos "benntlakásos iskolák", úgymint gladiátor- és fejvadászképző, varázslőrendek, stb.
egyszerűen nem engednek ki növendékeket bizonyos képzettségcsomag megléte nélkül.
Az már marketingkérdés (de fontos), hogy az 1. kötetben legyenek a "kész kasztok", ráadásul amennyire
lehet, hasonlítsanak az ősklisékhez - majd a 2. kötetben a szisztéma, ami szerint kidolgozhatóak.

Szintrendszer:
Balanszoláshoz és meséléshez hasznos segédeszköz. Egyrészt le lehet írni, hogy egy 5. tsz. fejvadász
nyugodtan lehet egy gazdagabb kereskedő személyi testőre, de egy városállam urára nálánál képzetebbek
szoktak vigyázni - ez sokat segít annak belövésében, hogy a karakterek hol állnak az ynevi táplálékláncban.
Másrészt azzal, hogy leírom, "5 tsz. fejvadász", viszonylag gyorsan be tudom lőni, hogy mekkora
harc- és sunnyogás-ugribugri jellegű értékei vannak - nem kell beírni, hogy ez a karakter 80/140-es TÉ/VÉ-vel, stb. rendelkezik.
Harmadrészt elkerülhető, hogy egy kezdő karakter egy-két 100,0%-os képzettséggel induljon és
semmi mással - vagyis szintfüggően maximalizáljuk, mihez mennyire érthet.

Ez amúgy valamennyire benne volt az ETK-ban is - a tolvaj/fejvadász/bárd ui. a szintenként kapott %-okból
csak bizonyos mennyiséget oszthatott el egy-egy képzettségre.
Az már más tészta, hogy egy harcos, a szintenkénti 14 (vagy hány) kp-jából durva esetben 2 szint
alatt lekörözheti a fenti kasztokat, mert ilyenkor nincs szabályozás (pedig kellene, hogy legyen).

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

@grogrum: De nem dobhatod ki a kasztokat és a szinteket, mert az ÜTK lényegében ETK lesz. Továbbá a kasztok és a szintek sokkal egyszerűbbé teszik a játékot mind a kátékos, mind a mesélő számára. (Sokkal egyszerűbben tudok kalandot írni 2 harmadik szintű harcos és 1 második szintű varázsló, mint az xy képzettségekkel x-dik szinten rendelkező karakterek számára...)

@KLM: Az egységes fejlődés nem ördögtől való dolog. Jól kell belőni az egyensúlyt a kasztok közt, s akkor ez remekül működhet. Ugyanakkor a másik rendszer mellett is szólnak érvek, kezdve a hagyománnyal.

(És bocs a dupláért, nem láttam, hogy előttem írtál.)

Utoljára Narmor szerkesztette (2011.04.21. 10:57:39)

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Az előző két szintrendszer melletti érveddel teljesen egyetértek, de

KLM írta:

Harmadrészt elkerülhető, hogy egy kezdő karakter egy-két 100,0%-os képzettséggel induljon és
semmi mással - vagyis szintfüggően maximalizáljuk, mihez mennyire érthet.

ez szerintem nem előnye, hanem kimondott hátránya a szintrendszernek.

Én KM-ként simán engedek, ha valaki ily módon specializált JK-val akar jönni. Sok jó efféle karakterötlet létezik. (Csak nem ajánlom, mert gyakran pórul jár amiatt, hogy nincs az, ami másnak alap, pl. harcosnak vértviselet.)
Ha nem az ő szakterületéről szól a kaland, akkor úgy sem fog brillírozni, a széleskörűbb és fontosabb dolgokat (pl. harc és mágia) pedig több képzettségtől kell függővé tenni, így bárhogy ügyeskedik, nem fogja tudni a boldoguláshoz kellő mértéket első szinten elsajátítani.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

KLM: Na vagy az én akaretőpróbám lett elvétve, vagy a te IQ próbád sikerült túl jól, de negem most meggyőztél. egyetértek veled big_smiletongue

Szerintem is szüksége van mindkét rendszerre (kidobós és elosztós) akárcsak a szintekre.
Szükség van kasztokra is, de rugalmasan kezelt kasztokra. (azért ne túl rugalmasan kezelt kasztokra, mert egy tolvaj ne legyen már fejvadász, és viszont)

Peace!

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

Egységes szintlépés: Van benne ráció, de ragaszkodni nem ragaszkodom hozzá.

Sötét Ezredes írta:

Az előző két szintrendszer melletti érveddel teljesen egyetértek, de

KLM írta:

Harmadrészt elkerülhető, hogy egy kezdő karakter egy-két 100,0%-os képzettséggel induljon és
semmi mással - vagyis szintfüggően maximalizáljuk, mihez mennyire érthet.

ez szerintem nem előnye, hanem kimondott hátránya a szintrendszernek.

Én KM-ként simán engedek, ha valaki ily módon specializált JK-val akar jönni. Sok jó efféle karakterötlet létezik.

Egy olyan rendszerben, ami szinttől teszi függővé a képzettségek maximális értékét (D&D3+), sőt,
az amely még a szintlépésenkénti ráosztást is maximalizálja (tehát egy specialistát nehéz, ha nem
lehetetlen utolérni) "jó esetben szokik lenni" olyasmi is, ami engedi a specializációt - értve ez alatt
azt, hogy pár képzettségben ezt a határt túlszárnyalja (és ennek ára van persze).

A teljesség (és a "balansz") igénye nélkül:
jó "mester" -> kibővített korlát
jó "mester" 2 -> X. tanulási időért Y. kp az adott képességre (Volt a "Bölcsek könyve" rovat
a Rusnyában, ott volt pld. egy aszisz vívómester könyve, amivel "bagóért" lehetett tőrre és
rövidkardra Mf-ot és kétkezes harc Mf-ot tanulni)
"született tehetség" -> kevesebb kp/KAP szintlépésenként, de pár képzettségre fordított
kp/KAP duplán számít
"született tehetség2" -> ua., bár esetleg kevesebb levonással, viszont itt csak a szintenkénti
korlát "tágul".
"született tehetség3" -> lásd 1 és 2., de esetleg több tp egy szintlépés
"született tehetség4" -> levonások mint 1-2 v. 3, de induláskor egyszeri bónusz (pár) képzettségre

Jelzem, ezek a dolgok továbbra is a második, opcionális kötetbe tartoznak - de legalább nagy
vonalakban legyen készen és ez alapján legyenek meg az ősklisék az 1. kötetben.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

Rastaman írta:

KLM: Na vagy az én akaretőpróbám lett elvétve, vagy a te IQ próbád sikerült túl jól, de negem most meggyőztél. egyetértek veled big_smiletongue

Szerintem a 22 év tapasztalat miatt magasabb alapértékre dobtam - ráadásul "óriások vállán állok".

azért ne túl rugalmasan kezelt kasztokra, mert egy tolvaj ne legyen már fejvadász, és viszont

Pedig... Mondjuk egy Krad-pap ne menjen el tolvajnak (bár fordítva...), de egy "klánjának utolsó
túlélője" fejvadász vagy épp tolvaj...

Szóval egy tápos fejvadász pöpec besurranó tolvaj is lesz, illetve egy jó betörő és késdobáló
meg már "fél mortel".

Adios
KLM

Utoljára KLM szerkesztette (2011.04.21. 13:14:17)

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Sőt, bizonyos "benntlakásos iskolák", úgymint gladiátor- és fejvadászképző, varázslőrendek, stb.
egyszerűen nem engednek ki növendékeket bizonyos képzettségcsomag megléte nélkül.

KLM,

ehhez sztem még nem kell megtartani a kasztokat... ezt lekezelhetjük akár egy iskola-alapú rendszerrel is, ami azért sokkal inkább átjárhatóságot biztosít (nem csak a karakteralkotáskor, de főleg később is jóval szabadabb), mint a lényegesen szigorúbb kasztrendszer, amivel szerintem a regényeket is nehezebb, ha épp nem lehetetlen követni...
Pl. kasztrendszerben meglehetősen nehéz lemodellezni egy "átképzést"

lásd: adott egy utcai suhanc, akinek az apja BM volt és sajnálatos haláláig megtanította több kevesebb apróságra...  akiből az élet/a Kobrák/stb apuka jobb létre szenderülése után nyiszlett tolvajt nevelnek. Kis barátunkat éppen összeakad egy megnyerő modorú őrmesterrel a piacon, és "önként" besoroztatik a légióba (kezdésnek mondjuk mint haladásügyi szakaszisztens egy hadigályán), nagy és erős katona lesz belőle, de amikor lehúzta az x év szolgálatot akkor/elkapta az ellen a 1-18. hadjáratban akkor találkozik egy öreg bárddal, aki aztán megtanítja neves hősünket pallos és evező helyett rapírt és kobzot forgatni...

apropó... tudja vki h. R. Sianis nevezetű polgár milyen kasztú?  tongue

azzal persze maximálisan egyetértek, hogy a bizonyos szintű kötöttségek egyszerűsítik a rendszert - ami főként egy kezdő számára meglehetősen nagy előny...

Ugyanakkor számomra az is kérdéses, hogy melyik is a jobb:
- Ha mint a jó öreg ETK és társai először kiválasztok egy kasztot, ami szerint alkotok egy erősen a kasztra optimalizált karaktert
vagy
- ha először alkotom meg a kasztfüggetlen karaktert, amit aztán "bekasztolok/beiskolázok/stb"

Az előbbinél nyilván maradna a majdani ÜTK-ban is a képzettségbónuszos/skatulyázós rendszer (pl az ETK-ban ugye: "minden harcos nagyon erős hiszen k6+12(+kf)-vel dobja az erejét" stb)
Szvsz éppen emiatt sokkal előnyösebb rövidebb kalandok-sorozatok lejátszására ahol a fegyverforgató az fegyverforgató a villámokkal csapkodó meg amaz marad... ugyanakkor életútjátéknál okoz(hat) gondokat...
Utóbbiba viszont sokkal simábban bele lehet gyömöszölni a tökéletesen szabad karakter alkotást/fejlődést is

Mindez persze nem kötözködés... csak tényleg érdekelne h. kinek mi a véleménye...

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Vagy pedig megveszem a képzettségeit, aztán ráfogom hogy harcos...  smile  De tényleg, ha kasztokban gondolkodunk, minimum egy kasztalkotó metódus kell, különben az életben nem érjük utol az ynevi irodalmat. Amit ennél is jobban sajnálnék, nem/nehezen lehetne sokszínű karaktereket kidolgozni.

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

kispalko írta:

azzal persze maximálisan egyetértek, hogy a bizonyos szintű kötöttségek egyszerűsítik a rendszert - ami főként egy kezdő számára meglehetősen nagy előny...
(...)
Mindez persze nem kötözködés... csak tényleg érdekelne h. kinek mi a véleménye...

http://www.ynev.hu/forum/viewtopic.php?pid=9703#p9703

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Képességek

Ami a képességeket illeti szerintem alap, hogy a kidobásos módszert benne kell hagyni az ÜTK-ba. De azzal is egyet értek, hogy legkésőbb az ÜTK2-ben nélkülözhetetlen egy pontelosztásos alternatíva megjelentetése. Persze beépített biztonsági korlátokkal, hogy az öncélú tápolást ne lehessen kivitelezni.

Kapcsolódó téma, a Szépség szerepének kihangsúlyozása. Erre - remélem nem tilos kimondanom - már az UTK is odafigyelt, mert átnevezte Karizmára. De ha bárki veszi a fáradtságot és elolvassa az ETK Szépség-definícióját, annak egyből leesik, hogy ez sokkal több akar lenni, mint a fizikai megjelenés mérőszáma a kumulált emberi ízlés alapján. Szerintem a szociális kontakt egyik legfontosabb statjának kellene lennie, nem a mindenki által semmibe vett 10. Képességnek.

Érzékelés/észlelés kérdéskör: Naggggyon fontosnak tartom, hogy az ÚT-ből ezt a Képességet átemeljük, és a hasonló nevű MTK-s %-os képzettséget örökre elvessük!

Szintén kapcsolódó téma, a korkategóriák ... újragondolása. Látszik, hogy az egykori alkotók azt hitték anno, "csak a fiataloké a világ".


Kasztok

Ha nem lesznek kasztok (vagy Tsz-ek), akkor az már nem ETK. Szóval szerintem - bármekkora bilincse is a szerepjátéknak - annak benne kell maradni. Aztán ha jön egy jó kasztmentes karakteralkotó metódus (KKM), az belekerülhet az ÜTK2-be.
Én itt elsődlegesen egy keretszámokat tartalmazó pontelosztós szisztémát tudnék elfogadni. A keretszámból lehetne induló képzettségeket, egyéb alap statokat és  speciális háttereket (mint pl. mágiahasználat) felvenni. Persze nagyon szigorú korlátozással, hogy ne lehessen a rendszerből durván kilógó karikat összepakolni vele. Aztán annak függvényében, hogy ki hány pontot osztott így el, más más Tp/tsz sávba kerülnének a karakterek.
(((Megjegyzem: rovott múltam okán igény esetén ilyen rendszert szívesen kidolgoznék)))


Hogy úgy általában a különféle kasztok különféle tp/tsz sávjait megtartsuk-e, az nehéz kérdés. Talán az indokolja a megmaradásukat, hogy legalább a kasztok közti egyensúly illúziójának látszatát fenntarthatjuk vele. wink Szóval én a "tartsuk meg"-re voksolok!

"Ember tervez,
Darton perverz."

- ismeretlen északi fegyverforgató sírfelirata, Ó-Pyarron

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

@Hulla: gyakorlatilag mindenben egyetértek veled, kérdés, hogy a megbízott stáb is így gondolja-e?

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

@hulla: karizma és észlelés - nagyon jól leírtad, egyet értek vele.

@KLM: ha létezik a finomítási igény, akkor ez a megoldás is jó, amit leírtál, csak akkor ne maradjon kifelejtve.

Egyébként még mindig azon a véleményen vagyok, hogy ha a kasztok nem mások, mint képzettségkombinációk követelményei egy szabad karakteralkotás mellett, az mindkét tábort kielégítené.
Ha valaki kasztba sorolt karakterrel akar játszani, csak fogja és felírja magának a kellő képzettségeket, a maradék pontjait meg elkölti úgy, ahogy ETK-ban a kp-ival tette.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Az egységes szintlépési táblázat szerintem indenképp szükséges lenne. El kellene azt is dönteni, hogy egy adott szituban a veszély felismerésére Érzékelés-próbát vagy képzettség-próbát dobunk. Értelmetlennek tartom a kettőt egymás mellett.

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

lightningrider írta:

El kellene azt is dönteni, hogy egy adott szituban a veszély felismerésére Érzékelés-próbát vagy képzettség-próbát dobunk.

Nem feltétlenül - az érzékelés az öt hagyományos érzékelés (látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás),
viszont ezekre építve meglepő hatékonysággal lehet képezni egy embert, olyasmiket megtanítva, mint perifériális látás határai, látás tulajdonságai (először a mozgás, aztán a szín, sötétben-félhomályban
hogyan lát az ember), stb.

Pedig látni nem lát többet - csak jobban értelmezi.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

A képességeknél a különleges felkészítésben van egy nagy butaság: A kis dobásnál (pláne 01) csökken a képesség. Merthogy megerőltette magát, vagy mi?  hmm Képzeljük el Intelligenciánál: "Túl sokat gyúrtál IQ-tesztre, ezért meggajdultál -6 Int."  lol  Ez szvsz kuka. Csak azért kerülhetett bele, hogy elvegye a tápolási kísértést, de semmi realitása nincs. Én sosem alkalmaztam. Egyébként a különlegesen nagy képesség inkább veleszületett (persze ápolni kell a tehetséget), mint kiképzés eredménye.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Hali!

grogrum írta:

Egyébként a különlegesen nagy képesség inkább veleszületett (persze ápolni kell a tehetséget), mint kiképzés eredménye.

Ugye nem muszáj alkalmazni, főleg ha lesz "megvevős" rendszer vagy épp lehet a főértékeket növelni.

Másrészt meg láttam már pár embert összeroppanni a tanulás alatt és elinni az eszét - szóval
annyira nem is hihetetlen.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

KLM: Ott a pont.  smile
A kidobós és "megvevős" módszernek ki is lehetne dolgozni egy kombinációját. A kompromisszum miatt.
Én régen csináltattam úgy karaktert, és tetszett mindenkinek, hogy minden tulajdonságot 3k6(4x) dobtak, aztán kiválaszthatták melyik melyik legyen. Ez egyszerű, minden kasztra egységes, benne van a véletlen, és szabadon alakítható a karakter.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

@grogrum: Én meg azt csinálnám, hogy KAP-okból lehetne venni dobáskódokat. Mittomén 150 KAP-ot kap a karakteralkotáskor, és mondjuk a k6+14 kerülne 50-be. Csak mondtam valamit. Ezeket aztán szabadon odarendelheti ahhoz a Képességhez, amelyikhez akarja.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Dobás mindenképpen maradjon szerintem is, de egy tulajdonság elosztós módszer akár szerepelhetne az elsőben is.  Aztán kasztalkotás, példákkal, iskolákkal, szabályokkal a másodikba, sokadik kiegészítőbe (mert én bízok a hosszú távban smile ).

Ez viszont megköveteli, hogy az elsőben kijövő alapkasztok is e szerint a metódus alapján jöjjenek létre, és legyenek egybevágóak a későbbi kasztokkal. Ezt, hogy van amelyik erősebb, gyengébb, hogy lehet megoldani más-más tsz sáv, vagy induló kor, vagy ezek kombinációja, azt nálam okosabbakra bíznám. smile

Ami még fontos szerintem, akár már az első kiadványba is, hogy legyen valamiféle tanulási idő meghatározva egy adott kaszthoz (képzettség csomaghoz), mert ezt nekem anno emlékszem kezdőként nehéz volt belőni. Sőt akár olyan is, hogy egy adott faj képviselője ehhez képest lassabban, vagy gyorsabban tanul, már ha létezik ilyen.

 

Hozzászólás: Karakteralkotás

Inkább a fejlődés semmint a karakteralkotás kérdése, de...
A szintenként kapott dolgokat (elsősorban kp-ra, manára, pszire gondolok) nem kellene valamennyire hozzákötni a képességekhez? nem hiszem h. Tuskó Elek ugyanolyan könnyen tanul (ugyanannyi vagy több kp-t, stb kap) mint Zseni Zsombor csak azért mert előbbi teszem azt harcos a másik meg mondjuk TV...
Sztem különbségnek kéne lennie ezen a szinten is pl egy 10-es és egy 18-as képesség közt....

ilyen szempontból kifejezetten előnyösnek tartottam a bárdok mana/szintjét az iqtól függővé téve, annak ellenére h. azt nem tartottam jónak h. csak attól...

azt viszont el tudnám képzelni h. ezek a dolgok valami módon a képesség+képzettség+szintenként vett/alapból járó hármasból állnának össze valami módon....