Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@Angithia, KLM: vannak titkok, amik a jobb érzésű írókkal sírba szállnak, de én nem tartozom közéjük, és Csanád sincs itt, hogy közbelépjen, úgyhogy itt és most áttöröm a hallgatás falát: Kyria, az ynevi ötödkor és az egész kyr-toroni kultúrkör kristálytechnológiástól ebből rügyezett ki:
http://www.MegaShare.com/3205048

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Ahoy,

a kép megdöbbentő és szórakoztató is. ) Én mindig kicsit Elric és Jor-El (Marlon Brando) gondolatkörében képzeltem el, nyakon öntve alaposan a római kultúrkörrel (az új Spartacus minisorozatban már korrekt Vérnász is látható).  wink

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@Gulandro: nem tapogatózol rossz helyen: Elric és Holle anyó (Christopher Lee) ugyanarról a brit újhullámos tőről fakad, és mindkettő kedves volt anno Csanád szívének. A Halál havában írásakor mindenesetre ez a kép volt az irányadó.

A tisztesség kedvéért: Space: 1999 S1E05: Earthbound. Repülő csészealj, kyrek... félelmetes.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@Angithia Örvend kicsi szívem, ha vannak a fejlövéseimmel szimpatizálók.
Ami a házasságkötést illeti, jól gondolod a flancossággal kapcsolatban. Magam még nem gondolkodtam egy nemesi esküvő milyenségén (a Toronban lévő falusi lagzi egy Nagy Péter korabeli orosz falusi esküvő leírásán alapul - nesze neked még egy konkrét katyvaszdarab), gondolom a Nemes Ház rangjának megfelelő hierarchiájú Tharr egyházfi lesz az összeeskető, szintén rangnak megfelelő nekibuzdulással - gladiátorviadalok, nívós samballa-bandák, áldozatok, stb.
@András Ugyan van tippem, hogy melyik kép lehet az smile , de momentán nekem csak valami hülye reklámfelület ugrik fel a klikkre.
@KLM Nyilván van benne némi Bizánc is (mint ahogy India és náci németek is) - de ezek a földi párhuzamok igazából azért jók (és ez egész Ynevre igaz), hogy jobban köthetők, elképzelhetők legyenek olvasói szemszögből a dolgok. Egy totálisan idegen, földi előképektől mentes valami valójában inkább zavaró lenne, mint azonnal érthető. Ezért érdemes meglévő dolgokra alapozni, azután azokat kifacsarni és egyéb elemekkel felütni.
Bizánccal kapcsolatban, azért megjegyzendő, hogy ez az egész intrikálós, bonyolultnak beállított kultúra valójában nem volt sokkal intrikálósabb, mint bármelyik egyéb kortárs államalakulat. Rossz hírét - ha jól tudom - inkább azért keltették (és ez öröklődött át a mai sztereotipiákba is), mert valami ideológiai alapot kellet a remek kereszteseknek találni 1204-ben, hogy miért is kell inkább Konstantinápolyt felgyújtani és kirabolni, mint elmenni kardozni Jeruzsálembe. Az ide érkező nyugat-európai figurák konkrétan barbároknak számítottak a művelt és kulturált bizánciakhoz képest, még azt is túlfinomkodónak (zavarónak) gondolták velük kapcsolatban, hogy írnak olvasnak és evőeszközökkel étkeznek.
Az sem mellékes, hogy Bizánc csak kétszer annyi ideig maradt fenn, mint a római birodalom, valóban a régiek örökösének gondolta és érezte magát. A "rumi kutya" kifejezés amit szívesen adnak muzulmánok szájába is Bizánc rómaiságának szólt (Rum).
görögtűz, gyalogosharcászat stimmt.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Köszönöm a választ, de engem igazából maga a szertartás érdekelne.

Mi hangzik el, milyen formulákkal fogadnak "örök hűséget", milyen kellékeket használnak a szertartáshoz, hogyan zajlik le az esketés. Gyűrűt hordanak, vagy más jele (is) van, ha házas/nős valaki?
Bocsi a szőrözésért, de nehezen szakadok el a begyökeresedett katolikus szertartástól, és nyilván Yneven is megvan a dolog saját szimbolikája, menete (persze a lényeg ugyanaz, mint IRL, de saját szájíz szerint).
Sejtem, hogy elsősorban nem ez foglalkoztathat egy írót, de hátha van valami koncepciód rá smile

A kép bűbájos  big_smile

"Pulvis et umbra sumus"

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Ahogy olvasgattam, amit írtatok, én is megpróbáltam párhuzamot keresni Toron és valamely földi birodalom között, s bár Bizáncon kívül más nem jutott eszembe, most már úgy nagyjából értem miért és hogyan alakult ilyenné Toron.

Viszont eszembe jutott, hogy a kyr kultúra másik (számomra szimpatikusabb) megmaradt hírmondójáról, Ordanról még kevésbé tiszta a kép.
Addig oké, hogy a Sogron-hit, és az abból eredő dolgok, meg a toroniak és az egyéb tharr-hitűek iránt érzett gyűlölet, de milyen szerepet tölt be a városállam a nagypolitikában?

Az érdekelne leginkább, hogy miként vélekednek az ordaniak a tőlük délre lévő államokról (pyar államközösség, Shadon, Gorvik és Krán), valamint, hogy van-e az ordani vezetésnek valami hosszú távra szóló politikai célja.
Vagy az állandó megújulás elvéből következően régi sérelmeket dédelgetni és emberéletnél hosszabbra nyúló terveket szövögetni Sogronnak nem tetsző gondolatok?

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Hali!

boomen írta:

@KLM (...). Egy totálisan idegen, földi előképektől mentes valami valójában inkább zavaró lenne, mint azonnal érthető. Ezért érdemes meglévő dolgokra alapozni, azután azokat kifacsarni és egyéb elemekkel felütni.

Rodenberry is ezt csinálta a Star Trekben, meg Lucas is a SW-ban tongue

Meg aztán nagyon nehéz olyan scenariot kitalálni, amire valami okostojás rá nem mondja, hogy
ez itt és ekkor megtörtént a Földön: tegyük hozzá, gyakran igaza is lehet.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@Angithia:  Én simán el tudok képzelni egy színjátékszerű szertartást, ami valami régi kyr szakrális fogadalomnak/történetnek/szerződésnek, stb. az újrajátszása, alapvetően Igeréhez köthetően. Szinte biztos, hogy az arcfestésben vannak megfelelő jelek, úgylehet az is része egy ilyen murinak, hogy egy nagyon májer arcfestő, igen spéci, szimbolikus anyagokkal felrajzolja ezeket az ábrákat, foltokat a házasulandókra, akik még produkálják kicsit magukat, ha kell megölnek néhány erre a célra hízlalt rabszolgát, ésatöbbi.
@Sötét Ezredes: Ordan szimpatikusabb? Pedig ritka kis sunyi piszkok. Inkább idekopiznám Kornya Zsolt ordanos írását, ami elvileg megjelent a nagyfehérben, de nem így és rosszul hangsúlyozva. Ez alapján remek képet kaphatunk a tüzesek politikai ambícióiról és azok irányáról. Bár a szerafista vonallal már akkor is voltak egyeztetések, ha jól tudom most az van, hogy akadnak ilyenek is, olyanok is.

"Ordan tipikus példája annak, amit találó kifejezéssel “dackultúrának” nevezhetünk. Egyrészt adott egy olyan közeg – a Hágóvidék lakossága –, amely rohamosan veszíti el kulturális identitását egy idegen civilizáció – a pyarroni – eszmei-ideológiai nyomása alatt. A másik tényező egy rendkívül agresszív és belterjes közösség, amely a pyarroni kultúrához képest kirívóan intoleráns nézeteket hirdet, és aprólékos szigorral szabályozza tagjai belső életének minden mozzanatát. Vonalassága és egyoldalúsága miatt sohasem tudott széles körben elterjedni, ahhoz azonban túlságosan konok, hogy feladja önállóságát és beleolvadjon egy nagyobb civilizációba. Ilyen szervezet például a Tűzvarázslók Rendje.
Amikor a Hágóvidéken a kulturális asszimiláció elérte azt a fokot, hogy az emberek történelmük és hagyományaik elfelejtése után már ősi isteneik elhomályosuló kultusza helyébe is a pyarroni égi hatalmasságok tiszteletét helyezték, néhány, hagyományaihoz végsőkig ragaszkodó, a pyarroni kultúra és ideológia rohamos hódítása ellen hevesen tiltakozó vezetőjüket a fejlemények a kétségbeesés határára sodorták. Az utolsó szalmaszálba is hajlandóak voltak belekapaszkodni, ha az megmentheti népüket a totális önfeladástól. Az adott esetben ezt a szalmaszálat a Tűzvarázslók Rendje jelentette, akiket mindenütt általános félelem és utálat övezett erőszakosságuk és furcsa szokásaik miatt; az azonban köztudomású volt róluk, hogy nem pyarroni hitet vallanak.
A rend egyike volt azoknak a félig mágikus, félig vallásos szektáknak, amelyek gombamód szaporodtak Yneven a Kyria bukását követő zűrzavaros századokban, s szélsőségesen militáns eszközökkel próbálták fenntartani a birodalmi dicsőség emlékezetét. A politikai viszonyok alakulása a Hágóvidéken jószerivel példátlan lehetőséget kínált, hogy kitörjenek az elszigeteltségből, és meg kell hagyni, okosan éltek az alkalommal. Az első települések önként hódoltak be nekik, két rossz közül a vélt kisebbiket választva; a többire erőszakkal terjesztették ki hatalmukat. Hamarosan sikerült zsarnoki önkényuralmat kiépíteniük, mindenütt nyom nélkül törölték el a helyi közigazgatást. Tekintélyük megfellebbezhetetlenné vált, szavuk törvénnyé; minden idegen vallás gyakorlását betiltották a Hágóvidéken, és kizárólagos érvényre emelték a maguk kyr gyökerektől elrugaszkodott, szerafista Sogron-hitét.
Terjeszkedésüknek természetesen határt szabott kultúrájuk agresszív jellege. Miután látták, mi történt a hágólakókkal, a mélyebb Délvidék emberlakta települései inkább a kevésbé erőszakos pyarroni térítőknek adták be a derekukat. Kezdetben a tűzvarázslók azt a vágyálmot dédelgették, hogy sikerül meghatározóvá válniuk a kaotikus szerkezetű Sogron hitéletben, várakozásaikban azonban csalódniuk kellett. A jelentősebb déli szentélyközpontok papjai elismerték ugyan őket hittestvéreiknek, ám eszük ágában sem volt lemondani hatalmukról a kedvükért; ami pedig a Toron pártfogását élvező északi szektákat illeti, azok emésztő dühvel fordultak ellenük."

Kiindulásnak ez biztosan jó. Hamarosan lesz itt ynev.hu-n egy ismertető Godora történelméről, abban is felbukkannak majd. És de, Sogron szolgáinak is vannak hosszú távú terveik (remélem hamarosan tisztul a kép), de elsődleges céljuk megmaradni ahol vannak, és a hágót megtartani, hogy életben is maradhassanak ott. Erre viszonylag sok esélyük van. Remélem a Manifesztációs 2-ben is felbukkannak, s politikájuk az amundokkal szintúgy.
@KLM: Akkor lehet, h rosszul fogalmaztam. Rodenberry és Lucas sem csinál mást, nem véletlen, hogy ha Kirk és Spock leszállnak egy bolygón és találkoznak a hülyefejű lényekkel, azoknak általában olyan problémáik vannak, amelyekkel a néző tud mit kezdeni, mert az alapok, a sablonok adottak, ismertek. A jó sci-fi (és fantasy) pont hogy a mi bajainkkal foglalkozik, ezek kötnek le stb. A Birodalom, Szenátus, und legkisebb fiú sztorija is elég ismerős lehet, legfeljebb a lézerkard a nagy truváj.
És teljesen igazad van, nincs új a nap alatt, legfeljebb valaki megpróbálja másként elmondani a régi történeteket. Teljesen parttalan vitát lehetne folytatni arról, hogy az Avatár mit lopott a Mátrixból, aminek milyen előképei voltak (Dicknél, stb), és nem is érdemes.
Lovasi Andrást tudnám idézni ismét. "Mert ami érdekes, az meg van írva minden."
És persze folyton körbe-körbe járunk, ugyanazokat a sztorikat csináljuk ikszedjére is, és így is fog menni, ilyen kis gyagyák vagyunk. Ami miatt nekem az Avatár tetszett, (persze, persze, Farkasokkal táncoló, meg ha akarom, Pocahontas - Pillangókisasszony -  Dzsungel könyve, stb.), hogy talált egy másik mesélői formát, egy nagyon jó mesélőt (aki mellé oda lehet ülni a tábortűznél és kérni,hogy sokadjára is mesélje el ezt vagy azt, mert az alaptörténet jó), és nem rontotta el. Ilyenkor pedig a kutyát se érdekli, hogy egy régi jó mesét adnak elő megint, ami kiszámítható ésatöbbi.
Más nézőpontokat kell találni, máshogy fogalmazni és akkor az átmegy.
Jah igen, bocsánat a hosszú ömlengésért, de egy példa a (szándékosan) érthetetlenre, ahonnan picinyt elkanyarodtunk. A 2001 Űrodisszeia végső képei űrhajósunkkal, aki csak bolyong valahol saját magában, saját múltjában jövőjében, mindezt minimálban, és nem értjük. Vagy aki igen, az szóljon.
Ha pedig Ynev, akkor Krán lehet bizonyos részein pont ilyen. Emberi fejjel fel nem fogható.
huhh... bocs

Utoljára boomen szerkesztette (2011.04.22. 12:39:30)

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

boomen írta:

@KLM: Akkor lehet, h rosszul fogalmaztam.
(...)Ilyenkor pedig a kutyát se érdekli, hogy egy régi jó mesét adnak elő megint, ami kiszámítható ésatöbbi.
Más nézőpontokat kell találni, máshogy fogalmazni és akkor az átmegy.

Vagy én fogalmaztam rosszul - előfordul - de igen, én is ilyesmire gondoltam.

Ha pedig Ynev, akkor Krán lehet bizonyos részein pont ilyen. Emberi fejjel fel nem fogható.
huhh... bocs

Hmm... Játszom ezt az EVE-Online nevű játékot már van 4 éve, 1 szerveren megy (pld. a WoW-tól
eltérően), ott nyomakodik mind a 300k feletti felhasználó, akár többezer fős nagy szövetségekbe
tömörülve, meg alkalmanként 800+ hajós (plusz a vadászok-drónok és automatizált lövegek)
űrcsatákkal döntve el egy-egy rendszer sorsát (ráadásul gyakran előfordul, hogy nem is egy
ilyen hajnalig tartó csata után úgy borulnak el a pléjerek a gép elől, hogy holnap folytatják).

Ugyanakkor vannak olyan bebetonozott hatalmi csoportosulások, amelyek évek óta birtokolnak
egy bizonyos területet.

Na, a hosszú sztorit rövidre fogva - az ottani helyzet sok mindenben emlékeztet arra, amit
Kránnak elképzelek.

Megértem (sejtem inkább) a mechanizmusokat, amik formálják, de ennél részletesebb
átfogó képet nem tudnék adni, csak részleteket - ha meg nekiállnék leírni a dolgokat,
mire a végére jutnék már rég túlhaladott lenne.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@boomen:
No ez érdekes, mert nekem (a szabálykönyvekben lévő írások alapján) egyáltalán nem ilyennek jött le a tűzvarázslók állama, ez a fogalmazás meg leginkább valami olyasmi, amit egy toroni írna Ordanról.

Az agresszív elitista hódító hármasból egyedül az elitistát írnám alá, az meg szerintem inkább a godoni kultúra, mint bármi más öröksége.
A kultúra aligha lehetne ennyire virágzó, ha annyira elnyomó-parancsoló stílusú vezetés lenne az ország élén, mint mondjuk Alidaxban.
Az elterjedése hiányának okait pedig nem feltétlen a határán belül, hanem inkább külső okokban (Pyarroni Államközösség tőszomszédsága) kell keresni, és abban, hogy nem keresik a sogroniták a szomszédokkal való konfliktust a gazdasági függőség miatt.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@Sötét Ezredes:
Pedig szerintem is ilyen. smile
Az könnyen lehet, hogy Zsolt egy kicsit sarkosabban fogalmaz, mint azt a szabálykönyvekben találni. Ha jól emlékszem, a részlet a "Kultúrkörök Yneven" c. írásából származik, és éppen az volt a célja, hogy karakteresebb színt kapjanak a különböző régiók, de nem megy szembe az addig megjelentekkel. Ami finomítás azóta történt, az (remélem jól tudom) éppen a nagyfehér idején esett meg, és csak a szerafistákra vonatkozik. Szintén Zsolt szerafistás írásában ugyanis még az egész brigád közéjük lett besorolva, de Zsolt meggyőzhető volt, és annyiban maradt a dolog, hogy vannak a régidőkről szerafisták (minden valószínűség szerint egy Kyriából menekült mag a különféle sogronita alkuszövegekkel), és ide társultak a godoniak.

"Az agresszív elitista hódító hármasból egyedül az elitistát írnám alá, az meg szerintem inkább a godoni kultúra, mint bármi más öröksége."

Most nézem Sumit, mint szabálykönyvet (amit már annak idején is az első komolyabb színezésnek szántunk a nagy kifestőbe), és ott ilyeneket látok:
(nyilván kiragadott részletek csupán, de talán illusztrációnak megfelelők)

- "a godoni alapokon felépített tűzmágia még harciasabbá, még eltökéltebbé tette Sogron ordani rendjét"
-  "hitelt érdemlő források egybehangzó állítása szerint kívülről, hódítóként érkeztek a városba. a hatalomátvétel után két nappal megalakult a tűzvarázsló rend, s ezzel - bármily hihetetlenül hangzik is -, kialakult Ordan ma is ismert hatalmi tagozódása."
- "Eszközei gyakran kemények - különösen a pyarroni ízlés szerint - de általában célravezetőek."
- "Tevékenységére nem annyira a körmönfont politizálás, sokkal inkább a kegyetlenségig határozott, kemény fellépés a jellemző. Fanatizmusával kevés pártfogót, s még kevesebb barátot szerzett magának az ÉSZ tagállamai között."
- "A közbiztonság tökéletes; a tűzvarázslók kopónak is, hóhérnak is éppoly eredményesek, mint mágiahasználómak."
- "...Sogron... ...egyéb halhatatlanokhoz nyíltan  fohászkodni nagy - és veszedelmes - illetlenségnek számít."

Ez nekem mind elég agresszívnek, hódítónak és elitistának tűnik, s ez utóbbit még te is elismerted némi fenntartással. Egy, a hatalomhoz ilyen makacsul és sikeresen ragaszkodó elit, a hosszú idő során valószínűleg magához hasonló közösséget is eredményezett. Csak a gdon hódítók kétezer ötszáz éve vannak pozícióban, az nem kevés, még Yneven sem. Az, hogy előtte még egy kyr elit is volt ott (és gyanítom, hogy ma is komoly szavuk van - jóllehet valószínűleg már jól elkeveredtek, ha nem is annyira, mint a Hat Város egykori menekültjei) csak megágyazott az új rendszernek. Ha nagyon akarom, a különféle tűzvarázsló szekciók(táplálók, hordozók, harcosok) is ráhúzhatóak egy valamiféle, már létező belső kyr hierarchiára.
Nem a toroni kasztrendszer módján, az későbbi, ryeki eredetű!!! Ez egy más környezetben létrejött, más módon értelmezett mutáció, aminek az alapja kyr, és még ez társult bizarr módon a későbbiekben a gdon módival.

"A kultúra aligha lehetne ennyire virágzó, ha annyira elnyomó-parancsoló stílusú vezetés lenne az ország élén, mint mondjuk Alidaxban."

A kettő között nem látok összefüggést. Ha a kultúrát mint kultúrkört érted, akkor semmi ellentmondást nem látok egy kemény vezetés és egy sikeres kishatalom léte között. Ha pedig a kulturális életről lenne szó, az is működhet parancsszóra - tudjuk jól - és a maga módján lehet virágzó is, bár kétség kívül lesz egy olyan egyéni íze, ami nem feltétlenül tetszik másoknak.
Alidax abban is más tészta, hogy ott a királynők hatalma (magán a pozíció létén kívül) a kaotikus és kis létszámú boszorkányközösségben egyáltalán nincs úgy bebetonozva és rendfenntartva, mint Ordanban.

"Az elterjedése hiányának okait pedig nem feltétlen a határán belül, hanem inkább külső okokban (Pyarroni Államközösség tőszomszédsága) kell keresni, és abban, hogy nem keresik a sogroniták a szomszédokkal való konfliktust a gazdasági függőség miatt."

A hódítást az esetükben nem területileg, sokkal inkább ideológiailag érteném, de ez is csak akkor lehet sikeres, ha megfelelő mennyiségű emberanyag van mögötte. Ordannak kis területe miatt korlátozottak a lehetőségei ilyen értelemben, de minden eszközzel igyekszik minél inkább körülbástyázni magát. A Hágóvidéket ugyan minden valószínűség szerint meg tudják tartani, de nincs olyan hadseregük, ami nagy távolságokban fenn tudja tartani az ideológiájuk védelmét. Viszont nincs kétségem felőle, hogy ha lenne rá erejük, megpróbálnák.
És természetesen igazad van, de csak ezután jönnek a külső okok. Viszont nem a gazdasági függés az oka annak, hogy nem mennek neki jobban a környéküknek. Ők tökéletesen elvannak a Hágóvidék forgalmának sápolásából, felőlük aztán úgy dőlhet össze Pyarron, ahogy akar. Abban is biztosak lehetünk, hogy a Manifesztációs háború elől Északra menekülők elképesztő pénzeket hoznak az ordani konyhára.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Kicsit megkésve, de újfent köszönöm a választ  smile  Most szépen megindítottad a fantáziám...

"Pulvis et umbra sumus"

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Még ilyeneket...  smile  Nekünk földi halandóknak ezek a bepillantások a paraván mögé egész modulsorozatot jelenthetnek.  wink
A világleíró kötetekből az utolsó, ami a Délvidékkel foglalkozott, maga a Summarium volt. Persze sok regény függeléke is mini világleírás, de mégis más kép alakul ki egy 10-15 oldalas szösszenet, vagy a Toron elolvasása után. smile

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@boomen: Nem sikerült elég jól megfogalmaznom, hogy mi nem áll össze a képben, de most megpróbálom pontosabban, mert nekem a múltkori leírás ponthogy az eddigi karakterességét vette el.

A tünetek stimmelnek: nem tűrnek más vallásokat, makacsul ragaszkodnak a politikai önállóságukhoz, nem tűrnek konkurenciát házon belül, elitista társadalmuk van és erős szabályokkal teremtenek rendet.
Ezek alapján levonható lenne a diagnózis, hogy egy népet elnyomó, hatalmához makacsul ragaszkodó varázslószekta parazitaként élősködik egy városállamon, ám hozzáállásával valójában hosszú távon maga alatt vágja a fát.

De szerintem nem így van.
Egyrészt, mert az elitista társadalmat ki is vetehjük a tünetek közül, ugyanis azt a godoni kultúra magyarázza.
Másrészt viszont bekerül a képbe az, hogy hosszútávon sikerült nemcsak fennmaradnia, hanem fontos tényezővé válnia a Délvidéken.
Valamint azt se felejtsük, hogy a nép nincs elnyomva. A tűzvarázslók csak a belső tagjaik számára hoztak szigorú szabályokat, az egyszerű ordani lakosnak a vallási restrikciót leszámítva elég nagy szabadsága van.

Így én inkább a következő diagnózist mondanám: nem a hatalomhoz, hanem a túléléshez ragaszkodnak makacsul. Éppen ezért tudják, mikor kell határozottság és mikor kell lazábbra engedni a pórázt.
A tűzvarázslók nem elnyomóként vannak jelen, hanem szimbiózisban élnek a lakossággal (beleértve a papságot).

Bocs, hogy ennyire értetlenkedem, csak nekem a vesszőparipám, hogy mindent a saját szemszögéből ismerjek meg.

Utoljára Sötét Ezredes szerkesztette (2011.04.27. 09:46:03)

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@boomen: elnézést a bedumáért, de a Godora története II. részén dolgozom éppen. smile

@Sötét Ezredes: szerintem sem egészen így van.
A Zsolt által leírtak a "tűzvarázslók" érkezéséről stimmelnek ugyan, de épp a lényeg mellett siklanak el: az ordani frakciók a hatodkor óta gyakorolják a rangsorviták lezárásának "küszöbre kiraknak, ha visszajutok, nyertem" módszerét. Tehát ami kívülről inváziónak látszott, szimpla választási rítus volt, melyől a gdon platform került ki győztesen.
Ordannak sem területi, sem ideológiai értelemben nincsenek expanzív törekvései, így agresszívnek sem szerencsés nevezni: annak, ahogy a Manifesztáció száját az első hangosabb szóra elkente, határozottság a neve. smile Ynevi viszonyok közt a rezsim "elnyomó" volta is nehezen értelmezhető; az a fajta képviseleti demokrácia, amit mi a szabadsággal össze szoktunk téveszteni, odaát nem nagyon működik.
Zsolt megállapítása a "dackultúráról" ezzel együtt nagyon találó... és nem csak Ordanra áll, hanem a másik nevezetes godorai kövületre, Erionra is. Azt, hogy melyik miért és mi ellenében választotta azt az utat, amin máig jár, nagyjából kiderül majd a Godora történetéből. Az egyéni értelmezéseknek természetesen ez is bőven hagy teret.

Ordannak a WMC féle Yneven megvan a saját korfordulós ágendája, ami sokkal nagyobb szabású, mint a legtöbben gondolják. Részletek a Holdfényember fináléjban... ha egyszer eljutunk odáig.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

@András:
A korfordulós ágendával kapcsolatban összveülhetnénk kicsinyt, mert nekem is akad csiszolnivalóm vele, csak korábbról. Vmint hajrá Godora smile
@Sötét Ezredes:
Azt hiszem értem, hol beszélünk el egymás mellett. Mit értesz elnyomás és szabadság alatt?
Való igaz, Ordan polgárai nincsenek elnyomva. Intézik a maguk ügyeit, fenntartják a városállamot, dolgoznak, és tisztelik, elismerik a várost vezető/irányító tűzvarázslókat. Nincsenek politikai szabadgondolkozók, és nem azért, mert elnyomják őket, hanem azért, mert azonosulnak a város ideológiájával, büszkék történelmükre és hagyományaikra, tudják, hogy Sogron a legnagyobb májer a környéken és senki nem jöhet a nyomába, pláne a Hágóvidéken elhaladó pogányok, akik olyan ostobák, hogy pyarroni gyerekisteneket tisztelnek.
Én nem barátkoznék az ordaniakkal. Keményfejűek, makacsok, ravaszok, igazi túlélők, és büszkék rá, hogy azok. Ha ezerévekre visszamenő történelmet tudnak barkácsolni/felmutatni maguknak, akkor hajlamosak az emberek ilyenekbe jól belelovalni magukat. Erről szólna egy kultúrkör. A hasonló nyelven beszélő, hasonló hagyományokat követő, huzamosabb ideig egy helyen élő és alkotó népségek összességét. Mások. Én sírnék, ha Ordan egy második Eren lenne, csak tűzvarázslókkal Eligor helyén.
Valóban szó sincs itt egy városon parazitaként élősködő varázslószektáról. Itt rend van. Mindenki teszi a dolgát. A főnökök a tűzvarázslók. Se választás, se forradalom. Maga alatt favágás végképp nem.
Talán még lázadás sem. Morgolódás esetleg, ha nincs elég élelmiszer.
A hatalomhoz és a túléléshez egyaránt ragaszkodnak. Ezek nem jófiúk. Nem szimbiózisban élnek meg harmóniában, hanem döntéskényszerben.
Amilyen pedig az uralkodó, olyan lesz a népe is. Pár ezerév elitista tréning a vezetés részéről, és te is elitista leszel. Én ezt nem venném ki csak úgy hirtelen a képből. És ez nem csak az elmúlt kéztezer évben ment így, amióta a godoni frakció kezébe vette az irányítást. Az csak egy látványos váltás volt.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Ordan en bloc egy nagy összezavarodás, valóban ideje lenne rendesen helyrerakni a különféle adalékokat. Ez is rengeteg félreértésre lehetőséget adhat.
Megpróbálnék egy nagyjából hasznavehető történetszálat felhúzni, de a dátumozással egyelőre nem bajlódnék, csak összerendezgetném körülbelül a dolgokat.
Kyria annak rendje, s módja szerint összvedűlt, ahogy kell. A déli tartományok felől megindul az emberáradat például a Sheral hágóin keresztül délre is. Maga a terület akkor köbö annyira lehetett lakott, mint Tibet, de nem is sokan maradtak itt a környéken, a legtöbb tovahaladt (Kye Lyron, Hat Város, stb.). Mindazonáltal ez egy fontos határvédelmi pontja volt annó Kyriának, míg volt rá erejük, idejük akadtak itt erődítéseik is, csak eddigre már régen feladódtak. Ekkortájt, a zűrzavarral érkezhetett egy olyan sogronita csoport a környékre, akik szerafista alkukkal kötötték magukat a tűzsíkhoz és ez alapból különállóvá tette őket már akkor is, a hagyományos kyr sogronitáktól. A Tűzvarázslók Rendje néven váltak közismertté a későbbiekben és valahogy kihúzták, túlélték a hatodkori szörnyűségeket a kimérák háborújától kezdve minden égzengéseken át az egyedüli hátroszágként megmaradt Godora peremterületein.
A Hágóvidék mindig is csekély számú lakossal bírt, akik itt megtelepedtek, elsősorban a tóvidék környékén éltek, és (elsöpörve, beolvasztva a helyi szellemhit maradványait) egy utó-kyr kultúrzárványt hoztak létre kyr istenekkel, meg ahogy kell. Ordan. Vezetői régi kyr hagyományokat próbáltak őrizni ésatöbbi.
Amikor fenyegetve érezték magukat a p.sz. I. évezred megerősödő pyar hittérítőtevékenységétől, végső kétségbeesésükben fordultak az "általános félelem és utálat övezte" tűzvarázslókhoz, ehhez a militáns szektához, aki a környéken egyedül tűnt alkalmasnak a kyr istenek védelmére. (Hogy később Sogron egyedül maradt a városban, az más tészta.)
Rendet vágtak. A vágás végére már egyértelmű vezető pozíciókban voltak, lehetett beköltözni a tóvidék szigeteire. ilyenkor ami szokott lenni, megnyugvás, elkényelmesedés. Meg tüzeskedés persze, mert az messzire látszik és jó nézni.
Olyan messze látszott, hogy egyszercsak felbukkant egy Ardae Magnus nevű férfi (vagy egy általa vezetett csoport) a bukott Godon irányából, akit érdekelt a tűz kérdésköre. Oly jól sikerült a betelepedése, hogy egy idő után az általa vezetett klikk teljes hatalomra jutott, és kiszorította a közvetlen pozíciókból az eddigieket. Volt rögtön új alkotmány - ami mindmáig kitart és szabályozza az ordaniak életét. Akik ma már büszkék minderre.

Az a baj, hogy az időrenddel és az értelmezésekkel minden forrás meglehetősen lazán bánik, úgyhogy fenti katyvasz csak olyasmi, amiben már majdnem minden benne van. Nagyon jó kérdés még a godoniak hozta tűzmágia, és hogy az-e a szerafista megoldás, vagy már előtte is voltak ilyenek, vagy egyáltalán nem szerafizmus. Én tartanám magam Zsolthoz, és akkor beszélhetünk egy teljes hatalomátvételről (aholis a Phoenix Triumphata rejtjelezése Sogron igazi nevét rejtené).

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

boomen írta:

Azt hiszem értem, hol beszélünk el egymás mellett. Mit értesz elnyomás és szabadság alatt?
Nincsenek politikai szabadgondolkozók, és nem azért, mert elnyomják őket, hanem azért, mert azonosulnak a város ideológiájával, büszkék történelmükre és hagyományaikra, tudják, hogy Sogron a legnagyobb májer a környéken és senki nem jöhet a nyomába, pláne a Hágóvidéken elhaladó pogányok, akik olyan ostobák, hogy pyarroni gyerekisteneket tisztelnek.

Igen, jól érezted. Ezt akartam tisztázni, mert nekem Zsolt írásából úgy tűnt, hogy volt egy nép, akiknek a földjére egyszer, egy zűrzavaros időszakban jött egy mohó hataloméhes varázslószekta, akik azt mondták, hogy "Kuss, innentől mi vagyunk az uraitok, és szórol szóra azt teszitek, amit mi mondunk, ha nem, akkor elpusztítunk titeket!"
És azt hittem, hogy te is ezt a képet véded, pedig Ordan koncepciója pont, hogy nem ez.

Elnyomás és szabadság alatt természetesen egyáltalán nem a szabadságjogokat értettem. Sőt, elnyomás és szabadság helyett inkább elnyomást és együttműködést kellett volna írnom. De a legjobb, ha kifejtem konkrétan:
Elnyomás alatt arra kb. gondoltam, amit az előbb idézőjelek között írtam. A vezető réteg hatalmat akar, és pont. A nép pedig csak szükséges rossznak tartja őket, szabályokat szabnak és adót szednek védelemért cserébe. A rend tagjai iránt érzett tiszteletet a félelem és nem a büszkeség táplálja, és mint a kommunista párttitkárok, ideológiai alapon beleszólnak mindenbe, ha kell, ha nem.
Ennek ellentéte az, amit András és te is megerősítettetek: a nép választotta (most természetesen ne a demokratikus - többség véleménye - típusú választásra gondoljon senki) a tűzvarázslókat, és büszkék rá, hogy egy ilyen jelentős varázslórend náluk székel, valamint gondolják, hogy őáltaluk válhat naggyá kis országuk (ezt se értsétek szó szerint, nem területi, hanem dicsőségbeli nagyságra gondolok).

Örülök, hogy tisztáztuk, és kösz a történelmi áttekintést is.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Üdvözletem!

Köszönetet szeretnék mondani, amiért egy olyan csodás könyvvel ajándékozta meg az olvasókat, mint a Morgena könnyei és a Sogron lángjai. Nem viccelek, a Morgena könnyei az első olyan könyv volt, ahol konkrétan úgy éreztem, mintha én is ott lennék Shulur sikátoraiban. Ijesztő élmény volt! Egy brilliánsa a fantasy könyveknek. smile
Remélem lesz folytatása a ciklusnak.
Mindezt úgy mondom, hogy a szívem Dél-Ynevre húz!

ui.: Még recepteket! Matrózfazék az igazi!

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Én köszönöm a visszajelzést, ilyenkor érzem úgy, hogy nem dolgoztam hiába. Bízom benne, hogy minden úgy alakul majd a közeljövőben, hogy tovább tudom vinni a történetet, az Olvasók igazán megérdemelnék, és az én lelkiismeretem is megnyugodhatna végre.

Al-Wanes írta:

ui.: Még recepteket! Matrózfazék az igazi!

Ha lesz kötet, mindenképpen teszek bele még recepteket, azt várom a leginkább, hiszen azt jelenti, mindjárt kész a szöveg, mehet Szerkesztőhöz. Maga a Matrózfazék érdekes eset, eredetije "Normandiai matrózfazék" néven volt ismert, és egy kártyás-gyűjtögetős receptsorozatban bukkant fel egy este Debrecenben, ahol Kornya Zsolt mesélt még az ősidőkben, pihenésképp főztük, mert viszonylag gyorsan megvan. Hivatalosan talán calvados kell bele a végén, mi ezt nyilván valami másik pálinkával pótoltuk, úgyhogy a maga módján sikerült is vele elrontani, de persze megettük. A toroni variációja az eredeti recept vesztével már fejből került a kötetbe, de a szellemiségét sikerült megőriznie - és mint az összes közzétett recept, természetesen megfőzhető.
Aláírom, hogy egy-két összetevő rejtélyes lehet, de mindig következetesen ugyanazokat a "fordításokat" használom, így például a "nagyízű kömény" a római kömény ynevi megfelelője az én értelmezésemben.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Üdv!

@boomen:

Most fejeztem be az Ifini éjszakák második kötetét. Ezzel, illetve az ebben a regényben is feltűnő Morgena aspektussal, Berkanoval kapcsoltban kérdeznélek. A Toron minimális információt közöl róla, a Toroni krónikák függeléke is szinte csak azt említi, h kultusza elsősorban Toronban és Abasziszban terjedt el.

Abaszisz még OK, de kíváncsi lettem, ez az "elterjedés" vajon hogyan is valósulhatott meg Toronban? Hogyan szerezhetett híveket magának egy "új", ráadásul Morgenához hasonló befolyási övezetekkel rendelkező női istenség a háromfejű és a kígyó országában?

[Toroni viszonylatban találtam még egy érdekességet az Ifini éjszakákban: A kötetben Berkano választottja Myraiar Dys Hyrercrys, "a legősibb kyr vérű famíliák leszármazottja volt, egy gazdag és befolyásos nemes ház matriárkája." - 65. old.  csak én nem találkoztam hasonló nevű kyr nemesi házzal?]

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Tisztelettel!
       Régóta játszottam már a gondolattal, hogy ezúton tegyem fel kérdéseimet, sőt ha már így esne hát kigyomlálva az „evidenst” megfogalmazzam egy épkézláb komment keretében a számora (és talán mások javára is) hasznos kérdések legjavát. Ma végül eljutottam odáig, hogy írásba öntsem e kétségeket, zavart és talányt az írói válaszra várva. Ez áll most alant.
       Első kérdésem a Tűzön, vizen, árnyékban névre keresztelt alkotást érinti, abban is a 16. fejezet legvégső ecsetvonásait találtam furának.
Furának igen, legalább is abban az értelemben, hogy valahogy olyan kényelmetlen érzéssel hagytam magam mögött az emlegetett sorokat, mintha egy csírájába folytott fejezet árválkodna az utolsó pár sorban. Igen hatalmas időlépték, kidolgozottság, „eseménysűrítettség” különbség akad ugyanis az utolsó „3 csillag” előtt és után. Valóban így lenne, és terjedelmi okok miatt itt egy teljes fejezet került drasztikus  összecsomagolásra vagy csak én látok rémeket?
       Második kérdésem továbbra is marad a szóban forgó könyvet érintő témák keretein belül azonban már érinti a toroni birodalom nagykönyvét is. Kaat emlékiratainak nevezhető ámokfutása során édesanyja egyik tanítása (153. o.) és a Toron kiadvány Ryek-Dawa avatárháborúk (108. o.) között találtam egy érdekes, talán véletlen egybeesést. Mind két helyen emlegetnek bizonyos Kilenc Átkozottat, azonban Kaatnál eposzi, isteni entitásoknak míg Dawánál veszedelmes ám de kézzel fogható személyeknek tűnnek az említettek. Mi a közös a két „Kilenc Átkozottban”?
       Harmadik kérdésem kisség más téma. Tovább haladva  a Toron kötet sorai közt (de sok más helyen is) sokszor úgy emlegetik a Kyr Óbirodalom Rualanját mint az Ediomadot visszatartó tartományt, azonban ha vetünk egy pillantást a kötet elején található Óbirodalmi térképre megfigyelhetjük, hogy Keilor körülbelül háromszor olyan hosszú határsávval rendelkezik az átkos országgal mint Rualan. Mégis a késöbb lázadó tartomány háborúzik a legtöbbet a Voltakkal. Miért?
       Negyedik alkalomra már nem kérdésre hanem inkább köszönetre és egyben kérésre is emelem tollamat. Alássan köszön az eddig befektetett példásan sok és igényes munkát, amivel egyre-egyre szebbé csiszoltad az Északot uraló birodalmakat világát. Nagyszerű olvasói élményt biztosítottál eleddig, és véleményem szerint a jövőben ezt mind csak fokozni fogod, ahol reményeim szerint az Árnyékúrnő még nagyob szerepet kap és -adja ég- újra felbukkan talán Weila is! wink

Mély tisztelettel és legjobbakat kívánva: egy ember testbe zárt kyr lélek.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Elolvastam én is a Toronban az avatárháborúk korát, és ezzel kapcsolatban merült fel bennem két rövid kérdés az erőviszonyokkal kapcsolatban.

Egyrészt, nekem egy démonavatár elég nagyhatalmúnak tűnik, főleg ha van belőlük több is, nem is említve, hogy egész (gondolom több tízezres) démonseregeket tudnak átrántani Kapukon keresztül démoni síkokról. Ehhez képest úgy tűnik, hogy a shuluri Hatalmasok nem nagyon zavartatták magukat, "csupán" aggódtak, hogy merre mennek a dolgok. Ezek szerint nem érezték úgy, hogy adott esetben veszélyben lehetnek, ha rájuk támad pár ezer démonfajzat? Vagy néhány avatár? (Persze végül cselesen eltették láb alól az összeset, de addig eltelt némi idő.)

Másrészt, az is érdekes, hogy egy "remekül felkészített" démonsereg eltűnik Ediomadban. Mondom ezt annak fényében, hogy emlékeim szerint a S*-ban az szerepelt, hogy a démonok nagyrészt védve vannak a hatalomszavak ellen, mert más anyagokból épül fel a testük. Így tehát nem arról van szó, hogy némi ómágiával elsöpörték őket. Legyűrte volna őket a korcs aquirok túlereje? Rájuk omlasztottak egy csarnokot? Ezzel szemben régebben valamelyik kiadványban azt olvastam, hogy amikor kyr Hatalmasok egy csoportja szállt le Ediomadba, (legalábbis egy részük) visszatért, és elérték amit akartak. Akkor most tényleg ennyivel ütőképesebb néhány Hatalmas, mint egy felszerelt démonsereg avatárokkal az élén? Vagy a Hatalmasok ki tudtak használni valamilyen aquir belső konfliktust és valami kompromisszumot elértek, míg egy támad sereggel szemben összezártak az aquir hatalmak?
Mindenesetre, ha tényleg nem sokat ér aquirok ellen egy seregnyi démon, akkor nem csoda, hogy a déli Démonikus Óbirodalmat is simán lenyomta Krán.

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Üdv!
Egy kicsit nem figyelek oda, és rögvest lemaradok.
Piciny türelmet kérek, vettem az adást, hamarost lesz időm és érdemben is felbukkanok.
Köszönöm.

Utoljára boomen szerkesztette (2011.06.17. 10:39:07)

 

Hozzászólás: Gáspár Péter írói fóruma

Puma írta:

Abaszisz még OK, de kíváncsi lettem, ez az "elterjedés" vajon hogyan is valósulhatott meg Toronban? Hogyan szerezhetett híveket magának egy "új", ráadásul Morgenához hasonló befolyási övezetekkel rendelkező női istenség a háromfejű és a kígyó országában?

Ez az elterjedés sokkal inkább fennmaradás és továbbélés formájában képzelhető el. Hekka-szentélynek álcázva, rejttemplomokban, rangrejtve, kis közösségekben, ahol anyáról lányára vándorol a tudás és a rejtőzés egyre kifinomultabb formákat ölt.
Talán a japán kereszténységhez lehetne hasonlítani módszereiben, aholis a Tokugawákkal és Japán bezárkózásával egyidőben nekiláttak kiirtani a keresztényeket és párszáz évvel később a nyitáskor mindenki meglepetésére kiderült, hogy rengetegen megtartották és átörökítették a hitüket.

Berkano választottjával kapcsolatban nem tudok újdonságokkal szolgálni, jobb lett volna, ha Borgg egyeztet ebben a kérdésben - monnyuk velem - de persze nagy gondot nem okoz az "új" família felbukkanása. Ha megkérdez, javasoltam volna, hogy válasszon a már meglevők közül inkább, de így sem dől össze a világ.