Hozzászólás: Beszélgető

Mondjuk, van egy lehetőség a kevés fokozat megtartására, a biztos tudásra, valamint a próbák és ellenpróbák lehetőségére is egyben.
Minden képzettségnek van 2-5 foka, a könnyebeknek kevesebb, a tápos mágikusaknak több. A próbadobás úgy zajlana, hogy minden képzettségnek van kapcsolódó képessége, mint ADND2-ben, továbbiakban kképesség. Ekkor kképesség+1k10 >= célszám a siker. Esetleg 2k10 <= kképesség, de bármi más is lehet a képlet, annyira nem lényeges.
Amire eddig nem nagyon gondoltatok, hogy ilyenkor lehetne a képzettség 1. fokozatán dobás helyett fix 3-at venni, 2. fokozaton mondjuk fix 6-ot, és így tovább, de ugye csak akkor, ha a cselekvés belefér a képzettség adott fokának leírásába. (Ez az, ami elmagyarázza, hogy az adott szinten a karakter mit tud megcsinálni.)
ui: A konkrét képleteket és a számokat hasra ütés-szerűen írtam ide, biztos rosszak.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Sötét Ezredes: Jó felvetések, habár nem tudok egyetérteni minddel. Mivel lesz egy alapkönyv s egy opcionális szabályokat tartalmazó könyv, ezért nagy részét a felvetéseknek szerintem viszont fogjuk látni. (Persze előbb látni kellene az alapot, hogy tudjuk, mihez adjuk a javaslatokat.) Szerintem amúgy, az ÜTK alapkönyv egy javított ETK lesz, s a második könyv minden más.

NoiseEHC: Az dnd-s szakértelemrendszer jó lenne, de nem hiszem, hogy tetszene a magusosok nagy részének. Igazából egyszerűbb lenne, ha a képzettségeknek lenne kapcsolódó tulajdonsága, plusz beleszámítana a szint, s így minden szinten nőne. S a célszámok konkrétek lennének.

A képzettségrendszert is egyszerűsíteni kellene, pléldául: mászás, ugrás, esés = akrobatika (erre lehet az a válasz, hogy, de hiszen aki ugrani tud, az nem biztos, hogy esni is, de erre azt mondom, aki olvasni tud, nem biztos hogy írni is... /a középkorban gyakori eset volt/, mégis így van ETK-ban, szóval ezek mind a játék könnyebbségéért tett egyszerűsítések). A százalékos képzettségeket el kell felejteni.

Irányadónak Sötét Ezredes gondolatát tartom, ez tényleg fontos: Mindenre LEHESSEN dobni! S lehetőleg egyszerűsítésre kerüljenek a dobásmechanizmusok. Szerintem ez nem vita tárgya. Ha ez azzal jár, hogy a képzettségrendszer nem AF-MF lesz, akkor ez van. (Bár megoldható lenne, hogy AF-en kapcsolódó tulajdonság+szint+dobás, MF-en pedig x(mondjuk 10)+kapcsolódó tulajdonság+szint+dobás. Ez már csak azért is jó lenne, mert a kapcsolódó tulajdonsággal egyszerű lenne meghatározni, mit dobjon az, akinek nincs szakértelme. - Perszer nem tudom, a többségnek mennyire tetszik ez. Amúgy az árnyalt sikerszintek is megoldhatók ezzel, kb. mint GyUSz-ban: mennyivel ment fölé, illetőleg alá a célszámnak.)

Utoljára Narmor szerkesztette (2011.04.18. 06:25:28)

 

Hozzászólás: Beszélgető

Üdv!
Bennem az olvasottak alapján felmerült, hogy mi lenne, ha minden fokhoz tartozna egy szám (a fentiekhez hasonlóan)+tulajdonság+egyéb, és ha már M*-nál tartunk, akkor a próba dobás lenne százalékos. Megvan egy érték, dobd az alá. Valamelyest egyszerű is, nincs célszám, mint eddig ETK, ÚT, ÚTK sem volt. Erről mi a vélemény?

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Sötét Ezredes írta:

K1. Szabad karakteralkotás:
ne legyen a karakteralkotás merev és részletezett képességű kasztokhoz kötve, különben megnyirbálja a játékosok és a KM kreatív ötleteit. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne legyenek kasztok, csupán azt, hogy ne kapjon ilyen előkelő helyet karakteralkotás és karaktermeghatározás során.

Egész pontosan - és SZVSZ - legyen szabad karakteralkotás, azonban a 2. kötetben, mint
opcionális szabály.

A "hagyományos kasztok" ez alapján, konyhakészen legyenek legenerálva az 1. kötetben,
hogy minél hamarabb lehessen "instant játékélményhez" jutni.

Ez elsősorban marketingfogás és szerkesztési kérdés - egy 10-15 éves, először szerepjátszó
kissrác vagy egy öreg, retro-rpg-s esetén viszont sokat számít.

Képzettségek:
A konkrét dobálási (és automatikus siker) metódus attól függ, hogy mennyire "hősies"
a rendszer.

Ezt magyaráznom kell (bár remélhetőleg nem túl sokaknak):

Itt a Földön, egy átlagos nyóckeres kocsmában vagy egy szabolcsi késdobálóban meg
lehet saccolni, hogy egy egydanos harcművész (pláne kendós - tehát mondjuk 2-3. szintű
karakter) hány kocsmabútorral fogja feltörölni a helyiséget vagy "végtelen számú" rosszarcú
esetén kb. hányat fektet meg, mielőtt megbicskázzák.

Yneven egy hasonló tudású illető vélhetőleg többet - emlékezzünk az "egy tucat fegyverforgatóval
is felérő" kezdő Ikrekre és persze a kalandozókra.
Lehet, hogy nem igazán állná meg a helyét egy mai, rendőrségi statisztikában, viszont
a kommandósfentezi Yneven ez a helyzet.

Sőt, igazából bármely fajta képzettség (tehát nemcsak harci, hanem sunnyogós-behatolós,
szociális és mágikus képzettségek esetén is) ez a helyzet.

A kérdés az, hogy mennyire. Ettől függ az, hogy a - mondjuk - 30-as és 20-as képzettségek
összemérésénél k10-el, 2k10-el vagy k100-al dobunk (ha mondjuk képzettség + dobás
alapú a próba, és akinek magasabb, az győz).

etheleazostor írta:

Bennem az olvasottak alapján felmerült, hogy mi lenne, ha minden fokhoz tartozna egy szám (a fentiekhez hasonlóan)+tulajdonság+egyéb, és ha már M*-nál tartunk, akkor a próba dobás lenne százalékos. Megvan egy érték, dobd az alá. Valamelyest egyszerű is, nincs célszám, mint eddig ETK, ÚT, ÚTK sem volt. Erről mi a vélemény?

Lásd fent ("hősiesség" meg az Ezredes "nyitó" hozzászólását,
hogy vagy minden képzettség %-os legyen, vagy egyik sem)
illetve...

Nos, miért legyen egy képzettség foka mellé egy másik szám
rendelve? Bonyolítja a rendszert.

Másrészt meg arra is gondolni kell ,hogy a legtöbb "nem
tápos kalandozó" - vagyis Ynev lakosságának úgy 99%-a -
nagyon jól el kell boldoguljon a hétköznapokban egy 15-25%
körüli képzettséggel. Ha simán alá kell dobni, akkor kijöhet,
hogy egy kezdő patkolókovácsot kb. a második ló, amit "újrafutóz"
agyonrúgja.
Az meg elég bután néz ki.

Adios
KLM

Utoljára KLM szerkesztette (2011.04.18. 10:20:53)

 

Hozzászólás: Beszélgető

Nos, ha a 15-25%al az általános feladatok végrehajtására elegendő, akkor Codex, ahol ugyebár a százalék alá és a célszám fölé dobott érték számít sikeresnek. Viszont akkor behozzuk a célszámos rendszert, ami nem biztos, hogy a M*-t játszók és kedvelők többségének tetszene. Csak egy felvetés volt, ha nem, hát nem.

 

Hozzászólás: Beszélgető

KLM írta:

Egész pontosan - és SZVSZ - legyen szabad karakteralkotás, azonban a 2. kötetben, mint
opcionális szabály.

A "hagyományos kasztok" ez alapján, konyhakészen legyenek legenerálva az 1. kötetben,
hogy minél hamarabb lehessen "instant játékélményhez" jutni.

Ez elsősorban marketingfogás és szerkesztési kérdés - egy 10-15 éves, először szerepjátszó
kissrác vagy egy öreg, retro-rpg-s esetén viszont sokat számít.

Igen, de ez már tartalmi kérdés (azaz effektíve mi legyen a könyvben), és nem szervesen a játékmechanikáé.

KLM írta:

...Yneven egy hasonló tudású illető vélhetőleg többet - emlékezzünk az "egy tucat fegyverforgatóval
is felérő" kezdő Ikrekre és persze a kalandozókra.
Lehet, hogy nem igazán állná meg a helyét egy mai, rendőrségi statisztikában, viszont
a kommandósfentezi Yneven ez a helyzet.

Sőt, igazából bármely fajta képzettség (tehát nemcsak harci, hanem sunnyogós-behatolós,
szociális és mágikus képzettségek esetén is) ez a helyzet.

Ez a J2 témaköre, a JK (és társai) képességeinek viszonya a köznéppel szemben. Nem vagyok a tápolás híve, de azért érezzék a játékosok, hogy igenis erősek a karaktereik (ki-ki a maga szakértelmében), és talán ez enyhíti majd a tápolás igényét is.

KLM írta:

Másrészt meg arra is gondolni kell ,hogy a legtöbb "nem tápos kalandozó" - vagyis Ynev lakosságának úgy 99%-a - nagyon jól el kell boldoguljon a hétköznapokban egy 15-25% körüli képzettséggel. Ha simán alá kell dobni, akkor kijöhet,
hogy egy kezdő patkolókovácsot kb. a második ló, amit "újrafutóz"
agyonrúgja.
Az meg elég bután néz ki.

Pontosan big_smile De ezt véleményem szerint a K2 megoldja.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

K1:egyet értek, nekem az utk elképzelése tetszett, viszonylag kötetlen kasztok, viszont itt szerintem a "szabad" kalandozók jóval gyengébbre sikeredtek a kasztosakhoz képest. Viszont az iskolák dolga nem elvetendő, például ha ordanban tűzvarázslónak nevelkedsz a tűzmágia használata mellett kapsz még egy adag képzettséget akár kell az neked akár nem, máshol viszont nem, vagy jóval nehezebb körülmények közt tanulhatod a tűzmágiát.

SzVSz valami utk-ra hajazó kaszt-megoldás jó lenne de a szabad karikból lehessen kihozni a kasztos karaktereket + iskolák, ahol már ebbe bele lehetne nyúlni, de ezek cserébe komoly kötöttségeket adnak.

K2-K5: egyetértek a felvetéssel wink

J2-J3: ezt KLM jól kifejtette, meg kell határozni egy ynevi első karakter valós értékét, hogy komplett kép legyen a világról, ezen partin belül is akadnak nézeteltérések, pl az első szintű kari zöldfülű vagy biztos tudással rendelkezik (egy boszmester mágikus fegyvertára elég szűk, viszont egy fejvadászt már önálló küldetésre küldenek, egy gladiátor pedig már számos csata győztese az etk alapján, ezt sem érzem konzisztensnek).

J4: Egyetértek

J5: egyet értek bubmaccal, illetve szerintem az alapkönyvben ynev egy részletét kellene részletesen, jól játszhatóra/mesélhetőre kidolgozni. A többi meg jöhet komolyabb nagyságrendű kiegekben mint az idézett ÉSZ-Toron-Enoszuke

Tippek is tetszenek.

Egyelőre részemről ennyi smile

Utoljára Sagittarius szerkesztette (2011.04.18. 19:47:39)

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Sötét Ezredes írta:


KLM írta:

...Yneven egy hasonló tudású illető vélhetőleg többet - emlékezzünk az "egy tucat fegyverforgatóval
is felérő" kezdő Ikrekre és persze a kalandozókra.
Lehet, hogy nem igazán állná meg a helyét egy mai, rendőrségi statisztikában, viszont
a kommandósfentezi Yneven ez a helyzet.

Sőt, igazából bármely fajta képzettség (tehát nemcsak harci, hanem sunnyogós-behatolós,
szociális és mágikus képzettségek esetén is) ez a helyzet.

Ez a J2 témaköre, a JK (és társai) képességeinek viszonya a köznéppel szemben. Nem vagyok a tápolás híve, de azért érezzék a játékosok, hogy igenis erősek a karaktereik (ki-ki a maga szakértelmében), és talán ez enyhíti majd a tápolás igényét is.

Egen, kell egy csomó olyan mesélői tipp és trükk, ami segít a partinak (JK-k és mesélő is!)
elhelyezni magukat a táplálékláncban - ez tapasztalatom szerint többet segít, mint minden
egyes kaszthoz/varázslathoz/képzettséghez szabályokat gyártani, hogy miként korlátozzok
ifjabb Veér Istvánt (azaz vérpistikét).

Az a szomorú, hogy ezt már a DMG igencsak a múlt évezredben
elkezdte.

Adios
KLM

Utoljára KLM szerkesztette (2011.04.18. 12:24:06)

 

Hozzászólás: Beszélgető

Narmor írta:

Ha ez azzal jár, hogy a képzettségrendszer nem AF-MF lesz, akkor ez van. (Bár megoldható lenne, hogy AF-en kapcsolódó tulajdonság+szint+dobás, MF-en pedig x(mondjuk 10)+kapcsolódó tulajdonság+szint+dobás. Ez már csak azért is jó lenne, mert a kapcsolódó tulajdonsággal egyszerű lenne meghatározni, mit dobjon az, akinek nincs szakértelme. - Perszer nem tudom, a többségnek mennyire tetszik ez. Amúgy az árnyalt sikerszintek is megoldhatók ezzel, kb. mint GyUSz-ban: mennyivel ment fölé, illetőleg alá a célszámnak.)

Az a baj ezzel, hogy csak annyit érsz el, mintha lenne egy képzettség skill, aminek csak 2 (vagy 5) lépcsője van. Ha kell a biztos tudás, akkor használhatod a DND3 take 10 (vagy take 20) szabályokat mondjuk (illetve a megfelelő kockára konvertálva), de akkor meg jó sok számot kell összeadnod. Szóval szerintem egyszerűbb lenne a "take foktól függő szám" szabály, amit mondtam.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@NoiseEHC: Azt nem állítottam, hogy tökéletes megoldás, csak az Alapfok-Mesterfok megtartására ez az ötletem támadt úgy, hogy dobni lehessen rá.

A K100-as próbával kapcsolatban egyetértek KLM-el (nem lenne jó). Szegény kovács esete tökéletes példa erre.
(Igazából szerintem az egyszerű közembereket is le kell képezni a rendszerben, mert mi van, ha én kovácsinasként akarom kezdeni a játékot? - az Abbitkirálynő-féle játékstílus is Ynev.)
Ha már ne legyen más szám rendelve a képtzettséghez, akkor a Song of Ice and Fire RPG módszerét tudom ajánlani: ahanyadik szinten van, annyi kockával dobod a próbát rá. (Ezt még bonyolítják a specializációk stb. meg egyéb dolgok, szóval tök jól lehet árnyalni a dolgokat vele.) Quick start rules: http://grfiles.game-host.org/gr_files/SiF_Fastplay.pdf (itt megtaláljátok a szabályok rövid leírását, érdemes a harcrendszerre is pillantást vetni, meg a példakarakterekre.)

Ez egyébként a harcrendszer kérdését is felhozza. Milyen legyen? A képzettségek mennyire befolyásolják? Legyen teljesen képzettségalapú? Avagy maradjon jórészt önálló?

Igazából én sok mindenre nyitott vagyok, csak használható és jó legyen. smile
Oldschool: én 20 éves vagyok. tongue Szóval nem minden retro-rpgs öreg.

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Narmor írta:

A K100-as próbával kapcsolatban egyetértek KLM-el (nem lenne jó). Szegény kovács esete tökéletes példa erre.
(Igazából szerintem az egyszerű közembereket is le kell képezni a rendszerben, mert mi van, ha én kovácsinasként akarom kezdeni a játékot? - az Abbitkirálynő-féle játékstílus is Ynev.)

Mondjuk van olyan megoldás is, hogy százalékot dobsz, de pld. mászásnál a nehézség
5% a létra
10% cseresznyefak
40% jegenyefa
70% mammutfenyő
100% sima várfal (a bástyák szögleteiben travelzálva ott is fel lehet mászni)

Ha van egy 20%-os képzettséged, akkor az első kettőre csak akkor dobunk, ha épp a szomszéd
kuvasz elől mászol fel, a jegenyefa 40%-os nehézségére ha dobsz, akkor 20 alatt OK, 40 fölött
kicsit koszosan, de fennt vagy. 21 és 39 között - vétéstől függően többször próbálkozol/le is esel.

Ha épp medve elől menekülsz fára, akkor neki van 30%-a - mindketten dobtok k10-el és hozzáadjátok
a képzettséghez. Akinek nagyobb, az vacsorázik ma este.

Ebben a rendszerben az alacsony értékeknek is van értelme.

Na, ez a Kódex rendszere. Legszívesebben erre átdolgozva látnám Ynevet, de hát ez aligha lesz
jogilag lehetséges.

Másrészt meg fejvadászként össze tudjak kaparni annyit, hogy kovács(inas)nak el tudja adni magam,
vagy sokadik szintű varázslóként ha kedvem szottyan varázsvértet készíteni, akkor bizony be kell
állni a fújtató mellé és figyelni.

Oldschool: én 20 éves vagyok. tongue Szóval nem minden retro-rpgs öreg.

Én meg az "apád lehetnék, ha az első randim összejött volna"  cool  és nem igazán
kedvelem a retro címszó alatt sorokozó dolgok mindegyikét.  smile

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Beszélgető

@mindenki: nekem lenne egy ötletem a képzettségrendszerre, ami véleményem szerint megőrzi a "magus-feelinget" és mégis dobható.

Tehát: a képzettségek maradnának 5 fokúak (UT, Summarium) és ez normál körülmények között megfeleltethető biztos tudásnak. Azonban, ha egy szituációban próbát kell tenni, akkor vennénk a képzettséghez vonatkozó (1 vagy 2) Képesség értéket, ehhez a képzettség foka adna egy plusz értéket (mondjuk fokonként 20-at) és még dobnánk hozzá k100-al.

Példa: karakter lopakodik (Ügyesség 16) + lopakodás képzettsége 3. fokú (60) + k100-as dobás (46) = 122. Ellenpróba, hogy észreveszik-e (Érzékelés 12) + Éberség/Megfigyelőkészség 2. fokú (40) + k100 (55) = 107. A lopkaodás sikeres volt!

Előnyei a rendszernek:
1. minden dobás k100-al megy, tehát egységesedik a rendszer.
2. megmarad a hagyományos képzettségrendszer, de mégis dobható
3. a karakterek képességeinek szerepe fontosabb, mint a szerencse
4. az eredmény különbsége a siker mértékére nézve is ad támpontot.

Hátránya:
1. kicsit sokat kell számolni

Hozzáteszem, hogy ez csak 1 ötlet, kipróbálva részemről még nem volt! Minden bizonnyal tesztelni és finomhangolni kell, de szerintem kiindulási alapnak nem rossz.

Vélemények?

 

Hozzászólás: Beszélgető

@bubmac: Az elképzelés jó, csak - mint írtad - számolós nagyon, ami adott esetben megtöri a játék lendületét. Én a kevésbé matekozós rendszerek híve vagyok, de ez csak vélemény. wink

Wyrd bið ful ãræd.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Glendower: igen én is ezen agyalok. Viszont, ahogy írtam én nem szeretem a mindig mindenre dobni módszert. Ezért az ötletemben úgy gondolnám, hogy csak kritikus helyzetekben kéne dobni, a többiben elég lenne a fokból adódó biztos tudás. MAGUS-ban amúgy is hozzá vagyunk szokva a 100 feletti számértékek összeadásához a harcrendszer miatt. smile

 

Hozzászólás: Beszélgető

@KLM: Én is nézegettem közel fél évvel ezelőtt a Codex rendszerét (többek között a fórumon olvasott pozitív hozzászólások hatására), de az a rögtön szembetűnő bajom vele, hogy jelen példádnál maradva az 1%-os mászással rendelkező embernek (ami kb. annyit tesz, hogy fel tud mászni a meredek lépcsőn, vagy át a derékmagas kerítésen) is lesz 61% esélye felmászni a jegenyefára.
Ami rendkívül irreális.

Nem sokkal később felfedeztem egy Titkos Codex nevű anyagot, ami a Codex rendszerét ülteti át Ynevre. Szóval van ilyen, nem kell várni rá. És még csak nem is valami félkész kiegészítéskezdemény, ahogy most végigpillantottam rajta, egész kereknek tűnik.

@bubmac: én támogatom az ötletet (bár van néhány finomítani való dolog, pl. képességérték felszorzása, mert így nem jelent sok különbséget), és szerintem egyáltalán nem számolós.
Képesség+képzettség+módosító+k100: 4 érték, ez bőven belefér, pláne, ha a középső kettőt öttel oszthatónak adjuk meg.

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Sötét Ezredes: örülök, hogy tetszik az ötletem. Én is gondolkoztam azon, hogy a Képesség értéke talán túl kevés, ezért lehet, hogy minden képzettséghez 2 Képességet kéne hozzárendelni. Még finomítok az ötleten. smile Ezért is örülök, ha szaporodnak a vélemények!

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Képzettségrendszer: sajnos kicsit árnyaltabb a dolog, mivel felmászni egy cseresznyefára több próbálkozásból valószínűleg mindőnknek sikerülne, pedig "nem igen adtunk sok kp-t a mászás szakértelmünkre" ezt az ETK anno ugye úgy kezelte hogy a tulajdonság értéke beleszámított. Ilyen képzettségből van még 1-2, fegyverforgatástól a nyomolvasáson át a vértviseletig. Ráadásul sokszor maga a képzettség fejlesztése eltörpül az alapérték mellett, ez egyébként a tulajdonságokra is vonatkozhat, milyen széles a skála illetve milyen alapértékkel indulunk, szerintem ezt kell belőni. Ha heroikus a világ akkor a végletek távol állnak egymástól, ha reális akkor közelebb, ez már koncepció kérdése.

Viszont, a "szakma: drágakőcsiszoló" biztosan nem az előbb említett kategória, attól még hogy valakinek van hozzá affinitása sok sok tudás is szükségeltetik. Egyébként mire addig jut egy tanonc hogy drágakövet adjanak a kezébe, biztosan összeszed mondjuk 50%-ot, elméleti tudásból, meg hogy ellesi a tanítója dolgait. És szerintem a kezdő patkolókovács is eltölt bizonyos időt a "mestere" mellett, figyeli a tanácsait, és nem 10% értékkel fog indulni a 100-as skálán.

Tehát, először is szét kellene választani ösztönösen használható és tanulandó képzettségekre. Az ösztönös kapna egy alapértéket, amit növelni lehet. A Codexes rendszert nem olvastam, amit írtatok róla tetszik, valami ilyesmi szerintem is jó lenne.

Utoljára Sagittarius szerkesztette (2011.04.18. 19:47:12)

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Sagittarius: nekem is tetszik a Codex rendszere, de ennek ellenére nem hiszem, hogy a MAGUS-nak százalékos képzettségrendszer kéne.

 

Hozzászólás: Beszélgető

bubmac írta:

@Sagittarius: nekem is tetszik a Codex rendszere, de ennek ellenére nem hiszem, hogy a MAGUS-nak százalékos képzettségrendszer kéne.

Ok, maradjunk az 5 fokúnál, csak arra akartam kilyukadni, hogy az af(vagy anélkül) - mf közt nem feltétlen szerencsés olyan széles skálát hagyni, 0-100-ig.
Egyébként a felvetésed tetszett, de ha nem ellenpróba, akkor célszám ellen menne? mondjuk, 90-es célszámot adsz egy próbára, és dobj felé?

Szerintem egyébként azt kellene kitalálnunk, mik a nagyságrendek, egy darton paplovag "hányszor" erősebb egy parasztnál? és egy átlagos katonánál? Egy képzett fegyverforgató milyen biztosan talál? Mennyivel jobban rejtőzik a tolvaj a strázsa elől mint a falusi kölyök a haramiák elől? 
Tehát, mekkora a szerencse szerepe, mekkora a képzettségé, mekkora a tulajdonságé és a helyzeté? Ez elsősorban világkép kérdése. Aztán, ha ez megvan le kellene modellezni egy egyszerű matematikai képlettel, kockákat rendelni hozzá stb., és reménykedjük hogy jól modellezi a célállapotot smile

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

@Sagittarius: én abból a koncepcióból indulok ki, hogy alapjában véve az ETK nyomaiban maradunk. Nem gondolkozok teljesen új rendszerben, ezért is találtam ki a felvetésemet.

Ha nem ellenpróba? Akkor vagy nem is dobunk, mert a képzettség foka ad egy biztos tudást, vagy pedig úgy, ahogy írtad egy meghatározott célszám ellen mehetne.

Abban teljesen egyetértek veled, hogy meg kell határozni egy "hősiesség-fokot" és ehhez belőni a Képességek, képzettségek és a szerencse erejét. Ehhez pedig az ynevi irodalmat venném alapul, ott azért a szereplők eléggé hősiesek. András is többször leírta már, hogy alapjában véve hősök vannak a MAGUS történetekben.

Utoljára bubmac szerkesztette (2011.04.18. 20:18:58)

 

Hozzászólás: Beszélgető

Ahogy többször is rögzítették, ez egy hősies világ, bár az újabb irodalmi kiadványok ezt nem mindig juttatták érvényre. Az biztos, hogy a kalandozóknak meghatározó szerepük van a világ sorsának forgatásában, tehát egy heroikus rendszert tudnék elképzelni, viszonylag kevés abszolút balsikerrel. Elvileg a tanult képzettségeknek és meglévő képességeknek kellene meghatároznia, mennyire sikeres az adott dologban a karakter, persze a szerencsefaktort belekalkulálva. Támogatom azt az ötletet, hogy legyenek a könyv elején dobáskódok leírva, és azt később betűvel jelöljük a szövegben.
Azt, hogy mire kell, lehet és érdemes dobni/dobatni, nem biztos, hogy a rendszernek kell megoldania. Játszottam olyan KM alatt, aki szinte mindenre dobatott. Szerintem irtózatosan hangulatromboló tud lenni. Akkor inkább legyen részletesebb hogyan meséljünk/játsszunk leírás, és célozzunk meg egy egységes középértéket. Egy hősies világban minden további nélkül lehet azt mondani egy 90 %-os mászással rendelkező karakternek, hogy: "Sikeresen felmásztál a falon, kéttucat szívdobbanásnyi idő alatt. Nincsenek őrök ezen a szakaszon, de közeledő léptek zaját hallod. ... Lenézel, és látod, hogy a lovag még mindig az általad leengedett kötéllel küzd, mellvértje csikorogva horzsolja a köveket."
A kellemetlen szituáció nem csak abból adódhat, ha nem sikerül a karakter próbája, hanem abból is, ha sikerül... Mondjuk ha a karakter visszacsúszik kicsit, az elhaladó őrök háta mögé kerülne, de sikeres próbával felérve pont az alabárdok hegyével néz farkasszemet.
Mindenre nem lehet (jó) szabályt írni, és ezt tapasztalatból mondom... smile

Utoljára lightningrider szerkesztette (2011.04.19. 07:53:59)

"Amdiss eudo sinawarthen." Áldozat lészen diadalmunk.

"If you steal from one person, that's plagiarism… If you steal from a lot of people, that's research."  George R.R. Martin

 

Hozzászólás: Beszélgető

@lightningrider: úgy érzem itt arról van szó, hogy teremtsük meg a lehetőségét, hogy a szituációkban érvényre juthasson a tehetsége kívül a szerencse, aztán hogy élsz-e vele már a km-en múlik. Egyébként egyet értek, én sem szeretem a dobálós-matekolós játékokat, és km-ként sem szeretek sűrűn dobatni, szerintem felesleges.
De, többnyire egy olyan rendszerven játszok és mesélek, ahol erre lehetőség van, és szerintem ez jó, viszont ha belekerülne az alapkönyvbe, feltétlen meg kell jegyezni, hogy véletlenül se dobass minden alkalommal arra, hogy a karakter el tudja e csábítani a gróf feleségét, hanem szerepjátékkal intézd el. Mindenesetre, a lehetőség attól még meglehet.

@bubmac és lightningrider: nekem is heroikus világnak jött le a regényekből, azért még viszonylag realisztikus pl egy marvelhez képest smile Bár szerintem a szereplők közel nem "első szintű kalandozók", de első szinten is átlag felettinek tekinthetjük őket, ezért is kellene megadni a lehetőséget, hogy, szerintem átlagemberekkel együtt, képesek legyenek fára mászni, átugrani egy méteres árkot, anyanyelven beszélni, stb., külön ráköltött kp nélkül (ez persze különböző megoldásokkal, pl módosítók, eddig is biztosított volt).

Üdv: Sagittarius

 

Hozzászólás: Beszélgető

Hali!

Alább fejtegetek némi rendszertechnikát, de a lényeg: nagyon minimális képzettségekkel
is lehessen hétköznapinak mondható feladatokat elvégezni.
Más példát hozva: a legtöbb taxis nem lenne túl jó autóversenyző - de le szoktak vezetni
(pár) százezer km-t sűrű városi forgalomban, baleset nélkül.

És aztán persze a már jópárszor leírt dolgok:
- automatikus sikerek (akár a D&D féle "take 10/20")
- összemérhető képzettségek
- bármire lehessen dobatni (analfabéta északi orknak, valami sivatagi falfestmény elolvasására NEM  smile )
- egységes képzettségrendszer (vagy minden %-os vagy semmi - akár még a harci és mágikus
képességek is képzettség-alapúak)

Sötét Ezredes írta:

@KLM: Én is nézegettem közel fél évvel ezelőtt a Codex rendszerét (többek között a fórumon olvasott pozitív hozzászólások hatására), de az a rögtön szembetűnő bajom vele, hogy jelen példádnál maradva az 1%-os mászással rendelkező embernek (ami kb. annyit tesz, hogy fel tud mászni a meredek lépcsőn, vagy át a derékmagas kerítésen) is lesz 61% esélye felmászni a jegenyefára.
Ami rendkívül irreális.

Igazándiból az 1% mászás az az, ami mindenkire rá kellett, hogy ragadjon az általános iskolában,
mikor felhajtották az embert a kötélre. Másfelől nézve, ha valaki nem különösen hátrányos fizikumú
(cca 60 év és 150 kg alatt, ill. megvan mind a 4 végtagja) akkor annak van esélye felmászni és olyan
fára, ami nem teljesen sima ill. nincs felgallyazva 3+ méter magasságig.

Az más tészta, hogy hanyadik próbálkozásra, milyen karcolásokat szed össze, ha sikerül is neki,
illetve ugyanebben a szisztémában valami 20% esélye van a komoly sérüléssel járó balsikerre is.

Másfelől - a CX képzettséghelyettesítő rendszerében - ha NINCS mászás képzettséged, akkor
a vonatkozó alapfokra - talán (erő+ügyesség)/2 - dobsz, ám eggyel megemelt nehézségre.
Itt az "eggyel megemelt nehézség" kb. a 40%-> 60%-ot jelenti.

Magyarán a nem túl atlétikus többség csak akkor fogja megpróbálni, ha több, nagytermetű
kutya elől menekül - és ilyenkor a népesség túlnyomó részének van esélye felmászni.

Másrészt meg van valahol egy olyan félmondat is, hogy ha a mesélő úgy látja, akkor nem engedi
meg, hogy dobj - ez mágiában viszonylag kötelezően a képzettségnél 40%-al magasabb próbát
jelenti, máskor meg a mesélő józan eszére van bízva.

Adios
KLM

 

Hozzászólás: Beszélgető

lightningrider írta:

A kellemetlen szituáció nem csak abból adódhat, ha nem sikerül a karakter próbája, hanem abból is, ha sikerül... Mondjuk ha a karakter visszacsúszik kicsit, az elhaladó őrök háta mögé kerülne, de sikeres próbával felérve pont az alabárdok hegyével néz farkasszemet.

Ekkor lehet mászás közben egy észleléspbóbát dobatni, hogy felfigyel-e a JK az őrökre, ha igen, észreveszi őket, és várhat egy kicsit, míg továbbálnak, ha nem akkor pont beléjük fut. (Vagy jöhet egy szerencsepróba, hogy beléjük fut-e, vagy egy észleléspróba az őröknek.)
De a lényeg, hogy ennek már semmi köze a mászáspróbához.

@bubmac: Az ETK-ban, mivel nincsenek kidolgozott értékekkel rendelkező NJK-k, ezért, ahogy KLM írta, nincsenek elhelyezve a JK-k a táplálékláncban.

Ha az irodalmat nézzük, akkor ott pedig általában a legtapasztaltabb kalandozók a főszerepelők, nem feltétlen Rosannából meg Maremből kell kiindulni.
Igaz, hogy sokszor a csak pár szót kapott szereplők is megbecsült rendek elit tagjai, de úgy vettem észre, hogy ez "csupán" a Chapman-regények sajátja, korántsem általános és megdönthetetlen érvényű dolog.

A karakterek és a világ erőviszonya igenis vitatható része a koncepciónak, ahol tulajdonképp személyes preferencia dönt. Igazából fölösleges egymást győzködni, mert úgy sem lehet.
Szerintem például a J2-ben leírt szakadéktól eltekintve a realizmus irányába lenne jó elmenni - pl. a sebek fájnak. De ennek az okait most nem fejtegetem, mert az ellenkező vélemény úgyis mindig abból ered, hogy mindenki más súllyal vélekedik a miértekről.
Ezt nem lehet közkézre/szavazásra bocsátani, mert annak folytonos önismétlésekkel teli vita, komplett helybenjárás lesz a vége.
Kell egy határozott elképzelés az alkotó(k)tól, és kész. Aztán majd mindenki alkalmazkodik, ki jobban, ki kevésbé duzzogva.

@KLM: hát én bőven benne vagyok a nem hátrányos fizikumú kategóriában, de szvsz esélyem sem lenne felmászni egy hat méteres fatörzsön, mint ahogy annó a kötélre sem tudtam.

De mondok még irreálisabb példát: 25%-os (AF-ú) mászó az esetek negyedében felmászik a csupasz várfalon...

 

Hozzászólás: Beszélgető

Szerintem nem kéne erőltetni a százalékos képzettségeket. Nekem nagyon nem jön be. (A próba, ellenpróba sem, sokkal egyszerűbb fix célszám ellen dobni, kevesebb számolgatás, kevesebb idő...)

Sötét Ezredesnek igaza van egyébként: az alkotóknak legyen határozott elképzelése, s alkalmazkodunk. Egyénként szerintem, ahogy értelmezem Gáspár András szavait, itt tényleg egy javított ETK-ról van szó + a későbbi kötetekből jól összeválogatott opcionális szabálygyűjteményről. Persze ezeket bizonyára fűszerezik új ötletekkel. Egyébként minduntalan rá kell ébredjek, hogy azért nem olyan rossz az az Alapfok-Mesterfok, ha egy kis ésszerűséget viszünk bele.
Mindenesetre én annak örülnék, ha tényleg az opcionális szabályoknak köszönhetően mindünk elégedett lehetne.